فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی کشورهای اسلامی از مشکلات جهان اسلام است


فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی کشورهای اسلامی از مشکلات جهان اسلام است

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: یکی از مشکلات جهان اسلام، فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی از کشورهای اسلامی، نقض حقوق شهروندی و عدم رعایت مطالبات به‌حق مردمی است.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در نوزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بوعبد الله غلام الله، رئیس مجلس اعلی الجزائر، عاطفه زرسازان، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی و شیخ آدام شانتادزه، مفتی غرب گرجستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، در ابتدا ضمن تبریک اعیاد سعید ولادت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) خاطرنشان ساخت: امروز شاهد جنگ، خونریزی، ترور، تنازع و توهین در فضای جهان اسلام هستیم. به دلیل همین گرفتاری‌های موجود در جهان اسلام ما موضوع سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قرار دادیم.

با این که دستور اولیه اسلام صلح و اصلاح بین مؤمنان است ولی مشکلاتی در جهان اسلام موجب پیدایش این گرفتاری‌ها در جهان اسلام شده که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنم و راه عملی مقابله با آنها را پیشنهاد می‌کنم.

وی درباره نخستین مشکل جهان اسلام اظهار کرد: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و غرب غارتگر همواره در تلاشند تا با ایجاد جنگ، تفرقه و تنازع در جهان اسلام حضور خود را در منطقه جهان اسلام موجه جلوه دهند. این، منشأ اصلی نزاع‌ها و قتل و غارت‌های موجود در کشورهای اسلامی و بین کشورهای اسلامی است.

شهریاری دومین مشکل را وجود برخی دولتمردان سرسپرده و علمای وابسته به آنها در برخی کشورهای اسلامی دانست که زمینه مساعد برای حضور این ظالمان را در کشورهای اسلامی فراهم می‌آوردند و منافع خود را به منافع دشمنان اسلام گره زده و جا پای مناسبی را برای حضور آنان فراهم می‌آورند و عادی سازی رابطه با دشمنان اسلام را دامن می‌زنند.

دبیرکل مجمع تقریب سومین مشکل جهان اسلام را وجود برخی اختلافات دامنه‌دار تاریخی و متنی در کلام و عقاید دینی و شریعت در بین مذاهب اسلامی عنوان کرد که بستری برای فعال شدن دشمنان اسلام است.

چهارمین مشکل، جهالت یا خیانت برخی از پیروان فرق و مذاهب افراطی از شیعه و اهل سنت است که یکی با توهین به مقدسات دیگری اسباب نزاع را ایجاد می‌کند و دیگری با تکفیر و ترویج خشونت قتل و غارت مسلمانان از فرق دیگر را تجویز می‌کند.

وی پنجمین مشکل را فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی از کشورهای اسلامی و اتخاذ تصمیمات حکومتی و دولتی توسط یک خاندان فامیل و نقض حقوق شهروندی و عدم رعایت مطالبات بحق مردمی عنوان کرد و گفت: وجود نگاه قومیتی و طائفه‌ای و ملی‌گرایی - شبیه جاهلیت صدر اسلام - در برخی از اقوام، طوائف و ملت‌های اسلامی و تبعیت از تعصبات کور نیز ششمین مشکل جهان اسلام است.

هفتمین مشکل، وجود گروه‌ها و احزاب معارض یکدیگر در برخی کشورهای اسلامی و ایجاد و ترویج جوّ تهمت و سوء ظن به یکدیگر و توسل به کارشکنی، زور و محرمات شرعی دیگر برای تحصیل منافع حزبی و گروهی و سیاست حذف مخالفان است.

وی هشتمین مشکل را نیز وجود رقابت بین کشورهای اسلامی در یارگیری بین کشورها و استفاده از دشمنان اسلام برای غلبه بر رقیب دانست. ما باید برای هر یک از این مشکلات و مصائب راه‌حل مناسب خودش را پیدا کنیم و در مجموع می‌توان به این موارد برای حل مشکلات و مصائب اشاره کرد.

وی راه حل نخست را مقاومت در برابر استکبار جهانی با ایجاد نظام‌های قوی دولتی و نظامی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: ما باید در برابر هژمونی امریکای جهان‌خوار قوی باشیم. «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» دستور قرآنی است؛ ما باید با تشکیل مردمی مقاوم در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان اسلام ایستادگی کنیم. این، تجربه ما در جنگ تحمیلی و در مبارزه با داعش بوده که به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی بدست آمده است.

شهریاری درباره راه حل دوم نیز خاطرنشان کرد: علما باید از وابستگی به حکومت‌های مستبدی که همراه ظالمان و دشمنان اسلام هستند پرهیز کنند و معیت رسول الله(ص) پیشه کنند و امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به امرای خود عملی سازند و شدت بر کفار حربی و رحمت بین مسلمانان را ترویج کنند.

سومین راهکار اینکه ما باید اجتهاد در مذاهب را برای همه مذاهب تجویز کنیم و در اختلافات اجتهادی هر مذهب ادب اختلاف را رعایت کنیم و مجتهدان هر یک دیگری را در عدم وصول به حقیقت معذور بدانند. تعلیم جهال از وظائف علماست و افشاگری علیه خائنان به امت اسلامی از وظائف رسانه‌های انقلابی است که به عنوان چهارمین راه حل، این دو وظیفه نیز باید به جد دنبال شود.

شهریاری به عنوان پنجمین راه حل تاکید کرد: ملت‌های اسلامی باید مطالبات به حق خود را در حکومت‌های مستبد و خودکامه دنبال کنند و حتی المقدور به طرق مسالمت‌آمیز حقوق خود را مطالبه کنند.

دبیرکل مجمع تقریب درباره راه حل ششم گفت: قومی‌گرایی، طائفه‌گرایی و ملی‌گرایی خلاف اسلام است و همه ملت‌های اسلامی باید خود را از این پیرایه‌ها پاک کنند و به دامن اسلام و قرآن و پیامبر اعظم(ص) متوسل شوند و ملاک برتری داخل امت اسلامی را به رعایت تقوا و ولایت الهی بدانند.

شهریاری درباره راه حل هفتم نیز خاطرنشان کرد: گروه‌ها و احزاب معارض در داخل هر کشور باید روش‌های عقلائی برای حل اختلاف را دنبال کنند و از طرق مردم‌سالارانه دینی برای حل نهایی تصاحب قدرت بهره بگیرند و از نزاع داخلی پیشگیری کنند.

وی در توضیح هشتمین راهکار تأکید کرد: رقابت بین کشورهای اسلامی عیب نیست بلکه حُسن است این رقابت به جای این که مخرب باشد و کشورها را به سمت جنگ و نزاع پیش ببرد می‌تواند سازنده باشد و یک رقابت سالم را بین کشورهای اسلامی شکل دهد تا هر یک الگوی توفیق خود را به جهانیان عرضه دارد و در تعارض منافع با استفاده از منابع اسلامی یعنی قرآن و سنت و عترت نبی(ص) از روش‌های عقلائی و مقبول بین‌المللی برای حل اختلافات خود بهره بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری در پایان از همه کسانی که در اجرای این کنفرانس کمک کردند و از همه سخنرانانی که برای این کنفرانس سخنرانی‌های خود را ارسال کردند تشکر و قدردانی کرد و از خداوند متعال مسئلت کرد که صلح عادلانه و مدارای عاقلانه را در سراسر جهان برقرار سازد.

فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی کشورهای اسلامی از مشکلات جهان اسلام است

مسلمانان در موقعیت های استراتژیک مهمی در سطح جهانی حضور دارند

بوعبدالله غلام الله، رئیس مجلس اعلی الجزائر در سخنانی در ادامه با اشاره به وجود بحران های متعدد در جهان اسلام گفت: امروزه امت اسلامی با فشارهای مختلفی روبرو است. این فشارها، موجب کاهش توانایی نیروی انسانی و امکانات جغرافیایی و اختیارات تمدنی و رویکردهای فکری می گردد.

مسلمانان بیش از یک چهارم جمعیت جهان معاصر را تشکیل می دهند و در موقعیت های استراتژیک مهمی در سطح جهانی حضور دارند. لذا بر امتهای اسلامی لازم است که از هویت خویش آگاه باشد و آن را باور داشته باشد و به منهج قرانی که راه موفقیت آمیز و سودمند برای دستیابی به وحدت را ترسیم کرده روی بیاورد. منهج قرآنی رویکردی است که بر اساس مفاهیم فکری و روحی و اجتماعی اسلام بنا نهاده شده است. این بدان معناست که مومن تسلیم محض پروردگار می شود و جز خدا را نمی پرستد و عبادت او را بر همه گرایش ها و رویکردهایی که در تعارض با عقیده توحید است، مقدم می سازد.

وی افزود: خداوند متعال فرموده «وَ مَنْ یسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی‌». هرکسی همه وجود خود را به سوی خدا کند در حالی که نیکوکار باشد بی تردید به محکم ترین دستگیره چنگ زده است. توحید در اعتقاد و احسان در معامله، دو جوهر تقوای الهی است که قرآن کریم، امت اسلامی را بدان فرا می خواند. قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُکُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّکُم فَاعبُدونِ» (این است امت شما که امتی یگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستید).

بوعبدالله غلام الله در ادامه اظهار داشت: امروزه روحیه اسلام خواهی در برابر استکبار جهانی دچار احساس ضعف و سرخوردگی گشته و سردمداران ملت های مسلمان تلاش می کنند از مستکبران سرمشق بگیرند. این در واقع خط انحرافی است که از حدود دویست سال گذشته رخ داده است. حتی ملتهایی که جهاد کردند و خود را از یوغ استعمار وحشیانه رها ساختند نیز امروزه در تلاش هستند تا نظام خود را بر اساس الگوی نظام استعمارگرانشان برپا کنند.

از سوی دیگر قدرتهای استعمارگر مستبد با سیاست و اقتصاد و سیطره خود سعی در تضعیف کشورهای مسلمان دارند و می کوشند تا کشورهای مسلمان و ملتهایشان را بر علیه یکدیگر برانگیزند و در راه تفرقه افکنی و نژادپرستی و درگیری های مذهبی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود. خطرناک تر از همه اینها می توان به رویکرد استکبار جهانی در جهت ترویج افکار نژادپرستانه صهیونیستی اشاره کرد.

وی تاثیر پذیری تمدن ها از یکدیگر را امری قابل قبول دانست و گفت: قران کریم در این رابطه می فرماید: یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اتقاکم ( ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بی‏ تردید خداوند دانای آگاه است).

نیاکان ما نیز که به مدت شش قرن علوم و فلسفه یونان را به عربی ترجمه کردند این تشخیص درست را به واسطه عقل و درایت خود داشته اند که افکار عامه ای که بین همگان مشترک است را ترجمه کرده و بر اساس همان مشترکات، رهبری تفکر جهانی را بیش از شش قرن برعهده داشته اند اما امروزه رویکرد کشورهای مسلمان این است که از تفکر غربی که همان ایدئولوژی صهیونیسم سازی است، تقلید کنند و این در واقع به معنای تسلیم شدن در برابر خواسته پیروان انجیل مبنی بر ادغام همه ادیان در یک دین و در نهایت خروج مطلق از دین است. اگر رهبران امتهای اسلامی خواهان خدمت خالصانه به دین اسلام و ملت خود باشند، چاره ای جز این ندارند که به سوی منهج قرآنی که قرآن کریم ترسیم کرده بازگردند و بر خود تکیه کنند نه بر کسانی که برای بردگی آنها تلاش می کنند و سعی در محو فرهنگ و از بین بردن تمدنشان دارند.

درگیری های مذهبی و قومی و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن کریم

عاطفه زرسازان، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی به عوامل درگیری‌های مذهبی و قومی و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن کریم اشاره کرده و گفت: بخشی از اختلاف عقیدتی برون دینی و درون دینی از پایین بودن سطح آگاهی و جهل مردم و حقایق و پیروی از ظن و گمان ناشی شده است. به تعبیر دیگر جهل و ناآگاهی مسلمانان از عقاید پیروان دیگر مذاهب و از سوی دیگر، ملاک قرار دادن گفته‌های عوام به عنوان ملاک و معیار قضاوت درباره آن مذهب و برخوردار نبودن روحیه‌ پذیرش حقیقت و عدم تسلیم در برابر حقایقی که با دانسته های غلط پیشین در تضاد است، از عوامل درگیری‌های مذهبی می‌باشد.

به همین منظور خداوند در مقام نکوهش افرادی که بدون علم سخن می‌گویند می‌فرماید: «فلم تحاجون فیما لیس لکم به علم و الله یعلم و انتم لا تعلمون». لذا اگر به آثار و پیامدهایی که جهل و ناآگاهی در ایجاد اختلاف میان توده ها، بروز جنگ‌ها، کشتارها و انحرافات اخلاقی داشته توجه کنیم متوجه نقش علم و معرفت از باب شناخت از ذات چهره می شویم. مزین شدن به نور علم موجب می گردد تا آدمی در مسایل مختلف موانع وحدت و عزت خویش را که با اصل بیداری در تعارض است از میان ببرد و از اقتدار و حرمت برخوردار گردد.

زرسازان در ادامه اظهار داشت: دومین عامل درگیری و اختلاف عدم بکارگیری عقل و اندیشه در امور است. قرآن پیوسته انسان‌ها را دعوت می‌کند که عقلشان را به کار گیرند و آنهایی که عقلشان را به کار نمی‌گیرند از چهارپایان پست تر می‌شمارد از این رو قرآن کریم عامل تفرقه و جدایی را ناشی از عدم تعقل دانسته و در یک بیان کوتاه و پرمحتوا می‌فرماید: «تحسبهم جمیعا وقلوبهم شتی ذلک بأنهم قوم لا یعقلون». نکته قابل ذکر این که درست است انسان این قدرت را دارد که درباره‌ی مسایل مختلف اندیشه کند اما این اندیشه‌ها لزوما حق و ثواب نیستند.

او با بیان اینکه برخی از صف آرایی ها در برابر دعوت پیامبران که باعث ایجاد اختلاف و شکاف‌های عقیدتی میان مردم می‌شود بر اثر این گونه تعصبات جاهلانه و خرافی بوده است، افزود: پیروی کورکورانه از میراث اعتقادی گذشتگان و دنباله‌روی از اکثریت علاوه بر آن که سبب می‌شود اصول و سنن و عقاید نادرست پایدار بماند، از طرف دیگر سبب می‌گردد آنها دربرابر به هر جنبش اصلاح طلبانه که قصد دنیای کهن را دارد کمر ستیزه ببندند. از این رو قرآن حمله‌ای سخت به تمسک تقلید کنندگان دارد. نکته‌ حائز اهمیت آن که قران پیروی و تقلیدی را که بر مبنای اندیشه و تعقل و بصیرت باشد، تایید می‌کند و پیروی کورکورانه و تقلید غیر بصیرانه را مورد مزمت قرار می دهد.

قرآن کریم از مخاطبان خود می‌خواهد برای سخنان خویش برهان بیاورند. نکته حائز اهمیت آن که با استماع سخنان مختلف در محیط آزاد تفکر و اندیشه است که انسان به رشد دست میابد اما در محیطی که تحمل شنیدن سخنان منطقی و مبتنی بر دلیل وجود ندارد، علاوه بر اینکه راه هر گونه پیشرفت و رشد بسته می‌شود چه بسا در اثر این کج‌اندیشی به دوری و اختلاف نیز بیانجامد. از این رو اسلام از پیروان خود می‌خواهد سخنان مختلف را بشنوند آنگاه بهترینشان را گزینش کنند. از نگاه قرآن چنین افرادی مصداق صاحبان خرد می‌باشند.

زرسان در نهایت عدم صبر و تحمل را از عوامل مهم ایجاد درگیری و نزاع دانست و افزود: دشمنان اسلام را طیف‌های وسیعی شکل می‌دهند. این طیف ها در انگیزه‌های خصومت و نیز در برخوردها یکسان نیستند. برخی بنیاد و اساس خصومت هستند مانند سران کفر و برخی دیگر انسان‌های فرودست فکری و اجتماعی که در تور نامریی سران کفر گرفتار آمده‌اند و به اذیت و آزار مسلمانان می‌پردازند.

پیامبر اکرم در برابر جریان فرودست طیف ناآگاه صبر می‌کردند و جواب بدی را با بدی نمی‌دادند چنان که خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم به ایشان اینگونه می‌فرماید: «ولا تستوی الحسنة ولا السّیئة إدفع بالّتی هی أحسن فإذا الّذی بینک و بینه عداوة کأنّه ولی حمیم وما یلقاها إلا الذین صبروا» . قرآن کریم هنگامی که روش ملایمت و مسالمت را برای ما برمی‌گزیند به نتایج عملی این روش اشاره می‌کند که دشمنانت را به دوستانت تبدیل می‌کند که در اندیشه و عمل با تو هماهنگ شوند. سپس در پی آن به این امر اشاره می‌کند که این روش به شکیبایی زیاد و ایمان قوی نیاز دارد چرا که این روش در برخورد با برتری طلبی دشمن و مشکلات مبارزه، اعصاب قوی و انعطاف‌پذیری شخصیت را می‌طلبد که زندگی رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم بهترین گواه بر این مدعاست.

فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی کشورهای اسلامی از مشکلات جهان اسلام است

مسلمانان باید در قالب پیکره واحد متحد شوند

شیخ آدام شانتادزه، مفتی غرب گرجستان هم در این جلسه، اظهار داشت: دین یک قانون الهی است که به مردم در دستیابی به خوشبختی زمینی و معنوی کمک می کند، خداوند متعال انسان را به عنوان وارث زمین قرار داده و او را بنده خود اعلام کرده است.

جوهر همه ادیان عشق به خداوند است، لذا هیچ دینی افراط گرایی و هراس افکنی را موعظه یا تصدیق نمی کند و باید گفت برخی ادیان حتی نفی افراط گرایی را تقوا می دانند؛ همه ما می دانیم که هیچ دینی ذاتا خشونت و تروریسم را تبلیغ نمی کند؛ بنابراین نسبت دادن آن به دین غیرقابل قبول است، در نتیجه، کلمات "دین"، "جنگ"، "تروریسم"، "خشونت" و دیگر کلمات مشابه را حتی نمی توان در یک زمینه به کار برد.

شیخ شانتادزه تصریح کرد: مسیری که توسط خداوند متعال ایجاد شده است دستیابی به شادی های این جهانی و آن جهانی است و باید گفت تخطی از این مسیر منجر به ایجاد نزاع و دشمنی بین مردم می شود؛ نزاعی که نقش جهالت به خوبی در آن دیده می شود.

مسلمانان باید به خوبی درک کنند که غفلت از وحدت و پیروی از تمایلات تفرقه انگیز مخرب است؛ چراکه این راه اسلام نیست، ما نمی توانیم ایمان خود را به این طریق حفظ کنیم و برای مدتی طولانی زندگی کنیم، امتناع از وحدت موطن انسان را در معرض ضعف و مرگ قرار خواهد داد.

شیخ شانتادزه با بیان اینکه خداپرستی صادقانه، پیروی از قرآن، عبادت و اتحاد در جامعه اسلامی ضامن موفقیت و زندگی شاد و هماهنگ است، اظهار داشت: ما باید در برابر تفکیک، تجزیه و هرج و مرج در جامعه مقاومت کنیم، پیش از هر چیز، قلب مسلمانان باید با ایمان واقعی حول محور الهی متحد شود و همه امور مطابق قرآن و با تلاش مشترک انجام شود.

اگر مسلمانان به اجماع جامعه توجه نکنند و از هم بپاشند، ناگزیر دچار یأس و ناامیدی می شوند، این برای یک فرد بسیار خطرناک است که بگوید به تنهایی از ایمان، سرزمین، عزت و افتخار خود دفاع خواهد کرد باید بدانیم که ایستادگی در راه ایمان به تنهایی ممکن نیست. "الگوی امت" یا "الگوی اجتماعی" که توسط اسلام معرفی شده است به وضوح ثابت می کند که بهترین مدل، الگوی زندگی مشترک، حمایت، محبت و احترام در بین مردم و به ویژه در میان مسلمانان است.

شیخ شانتادزه اذعان داشت: واژه "اسلام" که برگرفته از ریشه های "Silim" و "Selaam" است، به معنی اطاعت ، صلح و امنیت است، هدف اسلام ایجاد محیطی آرام، و قابل اعتماد به جای ناآرامی، تقابل، هراس و جنگ است، باید گفت در قرآن ، کلمات "صلح" و "توافق" اغلب برای نشان دادن آشتی استفاده می شود؛ بنابراین، آنچه از این پیام در می یابیم نیاز فوری انسان به برقراری صلح درونی، صلح با جامعه ای که در آن زندگی می کند و حتی صلح با دشمنان است.

مسلمانان باید در قالب پیکره واحد متحد شوند، ارزشهای عمومی نوین را حفظ کرده و از عدالت و حقوق بشر صیانت نمایند؛ و هرگز نباید فراموش کنند که این ارزشها اساس اخلاق اسلامی است و قدرت و موفقیت تنها در وحدت و همزیستی مسالمت آمیز نهفته است.

در ادامه این وبینار فاطمه علمداری، استاد و کارآفرین در سخنانی به موضوع نظام سلطه جهانی اشاره کرد و گفت: نظام سلطه و استکبار جهانی همواره تلاش کرده است که بر ملت ها و جوامع مسلمان برتری پیدا کند و پیوندهای اخوت، برادری مهربانی را در بین آحاد ملت مسلمان از بین ببرد. زیرا وقتی ملت های مسلمان همه با هم در زیر پرچم اسلام زندگی کنند و وحدت و همبستگی داشته باشند مثل یک دژ مستحکم و نفوذ ناپذیر خواهند بود و می توانند در مقابل حملات شیطان و شیاطین امروز جهانی اقتدار خود را حفظ نمایند اما وقتی ضعیف باشند و دچار انشقاق شوند، به قدرت های کوچکی تجزیه می شوند که شرایط را برای نفوذ ابرقدرتها فراهم می نمایند.
وی افزود: وحدت میان مسلمانان باید به عنوان یک استراتژی بزرگ و یک نقشه‌ باشد و مسیر را برای رسیدن به پیروزی و ترویج پیام وحدانیت و برادری هموار کند. خداوند در سوره‌حجرات متعال صراحتا می فرماید: مومنان برادر همدیگر هستند و باید پیوسته بین برادران اصلاح و صلح اتفاق بیفتد. این همبستگی و این رابطه‌ی برادری پیوندهایی ایجاد می‌کند که ورای پیوندهای خونی هست. پیوندهای مستحکمی که انسان‌ها به خاطر داشتن هدف واحد و یک افق محکم برای آینده، می توانند کارهای بزرگ و بی‌نظیری انجام دهند و دستاوردهای بی‌نظیری در عالم داشته باشند.
او در ادامه اظهار داشت: دشمنان با یک برنامه ریزی مدون و هزینه های هنگفت طرح های جعلی را برای جوامع اسلامی دنبال می نمایند و از طریق جنگ نرم فرهنگی به دنبال فروپاشی ملت های مسلمان هستند. همین امر سبب می شود دشمنان بتوانند به راحتی ثروت و سرمایه های کشورهای مسلمان را به تاراج ببرند.
وی افزود: مسلمانان باید با خودشناسی و درک صحیح از اینکه چه ماموریتی در دنیا دارند، نسبت به شرایط و رخدادهای زمان به معرفت عمیق دینی دست پیدا کنند و خردمندانه به سمت فهم، بصیرت و هدایتگری و اتحاد قدم بردارند و اجازه ندهند که تفرقه، ملت مسلمان را دچار فروپاشی کند و از بین ببرد.

همدلی و همیاری رکن اساسی جوامع اسلامی است
راضیه پور حیدر
، مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه، با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات در مبانی دین اسلام بحث همدلی و همدردی است گفت: از آنجایی که اسلام یک دین اجتماعی است و در درون جامعه اسلامی، تعاون، مشارکت و همدلی و مشورت و هم دردی وجود دارد این احساس همدردی در جامعه مسلمین باعث میشود عطوفت، انسانیت در بین افراد بیشتر جاری و ساری شود و در صورت تحقق این امر شاهد جامعه اسلامی پویا، انسان دوست و متحد خواهیم بود.
وی افزود: چنین جامعه ای، جامعه موفق و پیشرو نسبت به سایر جوامع خواهد بود. به این دلیل که انسانیت حرف نخست را در این جوامع می زند. موضوع انسانیت یکی از مباحث بسیار مهم در جوامع دینی و جوامع اسلامی است. همدردی گزیده ترین اخلاق اسلامی و نشانه خلوص ایمان و شخصیت والای مومن است.
پورحیدر ادامه داد: امام صادق (ع) می فرمایند: «تقربوا الی الله بمواسات اخوانکم». یعنی مواسات نسبت به برادران دینی وسیله نزدیک شدن به خدا است که هر کس مواسات داشته باشد، مومن حقیقی است.
وی تاکید کرد: چیزی که انسان ها و مسلمانان را به هم پیوند داده است، همکاری و همدلی است. این همدلی باعث می شود که وحدت جامعه ایمانی و اسلامی بیشتر شود و این افزایش وحدت باعث می شود که در مقابل توطئه‌های دشمنان اسلام ید واحده باشند.
وی با بیان اینکه رهبری در جامعه اسلامی مثل قطب آسیا یا رشته تسبیحی است که دانه ها را به هم پیوند می دهد، تصریح کرد: در تمام نظام های اسلامی اگر رهبری وجود داشته باشد که بتواند نظام اسلامی را به بهترین وجه رهبری کند، طبیعتا نقشه دشمنان اسلام نقش بر آب خواهد بود و این از همدلی و همراهی و همیاری مومنین نسبت به همدیگر ناشی می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه در پایان تاکید کرد: همدلی و همیاری رکن اساسی جوامع اسلامی است چرا که مسلمانان باید در همراهی با یکدیگر ید واحده باشند و در مقابل توطئه های جهان غرب و استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل بایستند.

اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام را فعال کنیم

کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکه مجازی دانشگاه های مجازی جهان اسلام، به طرح موضوع «تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی» پرداخت و گفت: وحدت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قرآن کریم در آیات مختلف همه ادیان را دعوت به وحدت می کند:« قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلّا نَعْبُدَ إِلَّا اللهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً». همچنن از تفرقه و تنازع باز می دارد:« وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَ تَذهَبَ ریحُکُم».
وی تأکید کرد: ادبیات ما، فرهنگ ما و تاریخ ما، حکایت از وحدت و بشارت به دوری از تفرقه بین مسلمان ها و ایجاد هم زیستی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب مختلف دارد و یکی از آمال اندیشمندان اسلامی ایجاد وحدت تحت لوای اسلام است.
دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام اظهار داشت: یکی از اهداف دشمن، ترویج تفرقه های دینی، قومی و ... در کشورهای اسلامی و از جمله ایران بود تا بتوانند بر مردم حکومت کنند، از آن سو علمای بزرگ و اندیشمندان مسلمان در سرزمین های مختلف، مردم را دعوت به وحدت می کردند تا روشنگری اتفاق بیفتد و تحت نفوذ غرب قرار نگیرند.
وی اضافه کرد: از اندیشه های علمای مصر، علمای عراق، علمای ایران و شخصیت های مختلف در دنیا از جمله هند، این بود که بتونند در مقابل فرهنگ غرب بایستند، هویت اسلامی را به جامعه اسلامی برگردانند و وحدت اسلامی در جهان اسلام اتفاق بیفتد. بنابراین تبیین امت واحده، یکی از بحث های قدیمی دانشمندان کشورهای اسلامی بوده است.
دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام گفت: یکی از برنامه های تاثیرگذار مجمع تقریب که از سیاست های راهبردی آن است، بحث اتحادیه کشورهای اسلامی است که تاسیس آن بسیار اهمیت دارد و مهم تر این است که این اتحادیه کشورهای اسلامی بتوانند با همدیگر تعامل داشته باشند و در جهان اسلام جریان سازی کنند.
وی خاطر نشان کرد: شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام، شبکه مرتبط با کامستک (کمیته دائمی علم و فناوری دانشکاه های جهان اسلام) است که زیر مجموعه سازمان همکاری اسلامی OIC می باشد. ۵۷ کشور عضو OIC هستند و این یک فرصت بزرگی برای جوامع اسلامی است؛ یکی از کمیته هایی که در OIC وجود دارد و کمیته بسار مهمی است، کمیته قدس است. حمایت از فلسطین و بیت المقدس، یکی از اهداف تاسیس OIC (سازمان همکاری اسلامی) است.
وی اضافه کرد: کامستک، بر همین مبنا ایجاد شده که کشورهای اسلامی بتوانند در رشد زیر ساخت های یکدیگر مؤثر باشند، آن هم در دانشگاه های جهان اسلام که با نخبگان و اندیشمندان و دانشمندان و دانشجویان جهان اسلام ارتباط دارند. ما اگر بتونیم این اتحادیه ها را فعال بکنیم، در حفظ و توسعه وحدت اسلامی قدم برداشته ایم.
نجفی برگزر تأکید کرد: بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری مد ظله العالی یکی از مهم ترین بیانیه ها برای آینده جهان اسلام است و ان شاء الله بتونیم با همفکری اندیشمندان و دانشمندانی که در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت دعوت شدند، آینده ای روشن را در زمینه وحدت محقق کنیم.

به گزارش ایرنا مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی شامل ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور برگزار شد. همچنین ۲۴ نشست وبیناری برای این دوره از کنفرانس تدارک دیده شده بود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار شد. مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان در این نشست‌ها و به طور کلی کنفرانس حضور داشتند.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه دارد. این هفته و کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و دیروز (شنبه) با برگزاری اختتامیه پایان یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته