رسول اکرم (ص) در قاب کتاب‌ها


رسول اکرم (ص) در قاب کتاب‌ها

تهران-ایرنا- معجزه حضرت محمد (ص)، کتاب بوده است و خواندن و دانستن، سفارش همیشگی آخرین پیامبر است. کتاب‌ها، بهترین راویان، رسول اکرم (ص) هستند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، پیامبری که معجزه رسالتشان، کتاب بوده است در قاب کتاب ها، بهتر از هر روش دیگری شناخته می شوند. پیامبری که خداوند، به واسطه وحی به ایشان خواندن و نوشتن آموخت و نام قدسی خود را مکتوب معرفی کرد. میلاد حضرت رسول اکرم (ص)، فرصتی است که از زوایای دیگر، مولود مسعود سرزمین حجاز را بشناسیم.

دشمنان، از آخرین پیامبر (ص) روایت می کنند

یهودیان در همه تاریخ اسلام، بزرگترین دشمنان حضرت رسول اکرم (ص) بوده اند و همه تلاش خود را برای مقابله با آخرین پیامبر به کار گرفتند اما آنان که باید این کار را به انجام می رساندند، روایتی دارند که ابراهیم حسن بیگی در قالب یک داستان تاریخی، آن را بازگو کرده است.

کتاب محمد (ص)، درباره جاسوسی یهودی است که از طرف شورای عالی یهود مامور می شود با نزدیک شدن به پیامبر (ص)، ایشان را کشته و یا عقایدشان را به چالش بکشد. فصل های مختلف این کتاب در حقیقت گزارش هایی است که این جاسوس برای سران شورا می فرستد. این گزارش ها از تاثیرپذیری پیامبر (ص) بر اطرافیان، دشمنان و روند شکل گیری اسلام حکایت دارد.

این کتاب رمانی بر اساس زندگی پیامبر اسلام است که با وجود ادبیات داستانی، از اسناد معتبر تاریخی برای نگارش بهره گرفته است؛ جاسوس یهودی که از سرزمین شام در سال ۱۳ هجری با مأموریت نابودی پیامبر و دینش به مکه می آید و بعد از مدتی تحقیق در مکه به مدینه می رود و به دروغ ادعای اسلام می کند و تا پایان زمان حیات رسول الله (ص) در مدینه می ماند و در طول این ده سال با رهبر یهودیان بیت المقدس مکاتبه دارد و یافته هایش را برای او گزارش می کند، در نهایت وقتی به سرزمین خودش باز می گردد، با مساله ای مواجه می شود که اعجاب آور است.

کتاب محمد (ص)، نوشته ابراهیم حسن بیگی است که برگزیده جشنواره و جوایز مهم کتاب در ایران و خارج از کشور بوده است، جایزه کتاب سال، کتاب فصل، کتاب دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی پور، جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب جهانی سال جمهوری اسلامی، کتاب سال تقریب مذاهب، جایزه هنری غدیر و نیز کتاب برگزیده سال ۲۰۰۰ از سوی کتابخانه ملی مونیخ آلمان است.

این اثر در ۲۸۷ صفحه توسط موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) منتشر شده است.

رسول اکرم (ص) در قاب کتاب‌ها

معراج پیامبر (ص)، الهام بخش هنرمندان

رویدادهای زندگی پیامبر (ص)، برای هنرمندان همیشه الهام بخش بوده است اما یکی از مهم ترین این رویدادها، معراج است که خیال انگیزترین روایتی است که هنرمندان گوناگون از آن بهره گرفته اند.

کتاب معراج نگاری نسخه های خطی تا نقاشی های مردمی، به بررسی تصویرسازی از حضرت محمد (ص) در دوره های مختلف تاریخ نقاشی ایران از کهن ترین روزگار تا خیالی نگاری عصر قاجار، می پردازد. در این اثر، روند چند ساله پیکرنگاری حضرت محمد (ص) و حدیث معراج ایشان با استناد به اخبار و نوشته های منابع تاریخی در خلال دیوان های شعر، متون دینی و تاریخی کتاب های خطی و مصور تا گرایشات مختلف هنرهای مردمی، مورد بحث و مطالعه قرار گرفته است.

ارتباط میان هنر و ادبیات، رابطه متقابل دین و دولت، افکار و اندیشه های صوفیانه، کلام قرآن و تعالیم اسلامی در توضیح فرآیند شکل گیری تصاویر حاضر، در یک روال تاریخی در چهارچوب سبک سنتی و آیین اهمیت ویژه دارد و لازم و ملزوم یکدیگر است...

بر پایه متن‌های تصویری از آثار ادبی و دیوان‌های خطّی به جای مانده در دوره‌های تاریخی و فرهنگی هنر ایران، در متون منثور عصر ایلخانان، نخستین تصاویر مربوط به روایات زندگی پیامبر(ص) و معجزه معراج ایشان اشاره شده است. دوران تیموریان، صفویان و قاجار بخش های دیگر تاریخی در این کتاب هستند که آثار معراج نگاری را از سده‌های ۸ تا ۱۴ هجری قمری بررسی کرده است.

معراج نگاری نسخه‌های خطی تا نقاشی‌های مردمی، با نگاهی به پیکرنگاری حضرت محمد (ص)، در ۲۸۷ صفحه به کوشش هلنا شین دشتگل نوشته شده و توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده است.

رسول اکرم (ص) در قاب کتاب‌ها

کودکان و خاتم پیامبران (ص)

کتاب ۳۶۵ روز با پیامبر، ۳۶۵ حکایت از زندگی پرماجرای حضرت محمد(ص) را در خود دارد، حکایت هایی که هر یک روزنه ای از زندگی زیبا و آموزنده‌ی پیامبر برای مخاطب می گشاید. این قصه‌واره ها تاریخ زندگی پیامبر اسلام(ص) و زندگی نامه دقیق، صحیح و کاملی است که با زبانی ساده و کودکانه نوشته شده است.

این کتاب تصویر نسبتا جامع و کاملی است از جنبه های مختلف زندگی آن حضرت که شرح دوران کودکی، نوجوانی و خانوادگی و دوران رسالت و نحوه‌ی زندگی اجتماعی ایشان مثل برخورد با اقوام، همسایه ها، دوستان و آشنایان، غریبه ها و در نهایت پرنده ها و حیوانات را شامل می شود. تصویرگریِ این مجموعه، برای درک مفاهیم و مطالب ارائه شده هماهنگی بسیار زیبایی میان متن و تصویر ایجاد کرده است.

کتاب ۳۶۵ روز با پیامبر، نوشته حسین فتاحی است که با تصویرگری منصوره محمدی، ویژه کودکان ۱۰ سال و بیشتر است. این کتاب در ۷۶۰ صفحه، توسط نشر قدیانی منتشر شده است.

رسول اکرم (ص) در قاب کتاب‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر