در سیره پیامبر(ص) و امام صادق(ع) بر وحدت امت اسلامی بسیار تاکید شده است


 در سیره پیامبر(ص) و امام صادق(ع) بر وحدت امت اسلامی بسیار تاکید شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: طبق آیات قرآن پیامبر(ص) آمدند که بین قلوب مردم الفت و مهربانی ایجاد کنند. اهل بیت(ع) و از جمله امام صادق(ع) بین اهل سنت زندگی می‌کردند و با هیچ کدام از آنها درگیری نداشتند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی به مناسبت ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت در فضای مجازی به سخنرانی پرداخته و گفت: در هفته وحدت بحث وحدت شیعه و اهل‌سنت بسیار گسترده است که این مساله موافقان و مخالفانی دارد.

وی افزود: از طرف دیگر هم ما بحث تولی و تبری را داریم که به عنوان شیعه باید به اهل بیت اظهار دوستی کنیم و نسبت به دشمنان آنها برائت داشته باشیم، حال باید بررسی کنیم این تولی و تبری با وحدت چگونه جمع می شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حدود یک میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد بیشترین‌ آنها در همین منطقه غرب آسیا یعنی پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ایران و کشورهای عربی و یمن قرار دارند، عنوان کرد:‌ طی چهل سال اخیر از اول انقلاب تا کنون بین مسلمان‌ها جنگ‌های زیادی واقع شده و مسلمانان زیادی هم کشته شدند. از طرف دیگر کشورهای اروپایی همه در آرامش و صلح زندگی می کنند. با اندکی بررسی متوجه می‌شوید که عامل جنگ بین مسلمانان دشمن است که آنها کشته شوند و در این بین کشته شدن هر یک از شیعه و سنی فرقی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه مسلمان‌ها باید با یکدیگر متحد باشند، اظهار کرد: مشترکات مسلمانان با وجود خدای واحد، قبله، کعبه، قرآن و پیامبر واحد بسیار زیاد است. با این مشترکات چرا باید به جان یکدیگر افتاد و همدیگر را تکفیر کنیم و آزار بدهیم.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید به ریسمان الهی چنگ بزنید و تفرقه پیدا نکنید که اگر نزاع کنید سست می شوید، ابراز کرد: طبق آیات قرآن پیامبر(ص) آمدند که بین قلوب مردم الفت و مهربانی ایجاد کنند. اهل بیت(ع) بین اهل سنت زندگی می‌کردند و با هیچ کدام از آنها درگیری نداشتند. در عراق و کلاس‌های درس امام صادق(ع) بیشترین افراد گرد ایشان فرقه‌های غیر شیعه بودند. در سیره اهل بیت(ع) هیچ جا نشان از درگیری با سایر فرق وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: روش علمای بزرگ اسلام همچون آیت‌الله بروجردی و امام راحل به عنوان مراجع تقلید همچون اهل‌بیت(ع) است که وقتی از آنها پرسیدند با اهل سنت(ع) چه کنند فرمودند که در نماز آنها شرکت کنید، اگر از دنیا رفتند به تشیع آنها بروید و اگر بیمار شدند به عیادت آنها بروید و باید با آنها مدارا کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر اینکه مسلمانان باید از درگیری و نزاع پرهیز کنند، گفت: مسلمانان باید بر مشترکات وحدت داشته باشند و در مقابل دشمن مشترک ایستادگی کنند. وحدت به معنای انصراف از عقاید نیست. ما پیرو غدیر و امیرمومنان امام علی(ع) ودوازده امام هستیم اما این مسائل دلیل نمی‌شود که به یکدیگر توهین یا جسارت کنیم. شما حتی اگر با بت‌پرستان هم برخورد کرده و به آنها توهین کنید قدر مسلم با شما وارد جنگ می شوند.

وی با بیان اینکه تولی و تبری بیزاری جستن از دشمنان اهل بیت(ع) است درحالی که برادران اهل‌سنت از محبان اهل‌بیت(ع) هستند، عنوان کرد: برادران اهل سنت ولایت امیرالمومنین امام علی(ع) را به معنای امامت قبول ندارند اما محب و دوستدار اهل‌بیت(ع) هستند، درباره این موضوع هم علما باید صحبت کنند. برائتی که اهل‌بیت(ع) به آن سفارش داشتند درباره دشمنان اهل‌بیت(ع) است که باید قلبی باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دین اسلام بدون تولی و تبری معنا ندارد، گفت: ما با ناسزاگویی نه تنها کسی را نسبت به مذهب خود علاقمند نمی‌کنیم بلکه آنها را بیزار هم می کنیم. هرکس برای خود عقایدی دارد امروز در هندوستان و چین مردم با عقاید مختلف کنار یکدیگر زندگی می کنند. ما انسان هستیم و حق نداریم به جان یکدیگر بیفتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر اینکه دشمن برای خود فضایی آرام و برای کشورهای ما مسلمانان ناامنی ایجاد کرده است، گفت: وحدت به نفع ما است و سبب می شود انرژی های ما هدر نرود. با هم مهربان باشیم ضمن اینکه باورهای خود را حفظ می‌کنیم با یکدیگر اتحاد داشته باشیم. وحدت به معنای عقب نشینی از باورها نیست. رهبر معظم انقلاب که طلایه‌دار وحدت امت اسلامی هستند بسیار نسبت به روضه‌های ایام فاطمیه مقید هستند. ما به خاطر عقایدی که داریم با کسی درگیر نمی شویم و دیگری را مورد فحاشی قرار نمی دهیم. طبق آیه ۲۸۶ سوره بقره ما مسلمانان می توانیم همه در کنار هم زندگی کنیم و عقاید خود را هم حفظ کنیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان