موفقیت مهندسان چینی در ساخت سلاح‌ ضد ماهواره بدون قابلیت شناسایی توسط دشمن


موفقیت مهندسان چینی در ساخت سلاح‌ ضد ماهواره بدون قابلیت شناسایی توسط دشمن

سلاح‎های ماهواره‎ای دسته‎ای جدید از جنگ‎افزارها هستند که برای از کار انداختن یا نابودی ماهواره‎های مخابراتی، جنگی و... دشمن مورد استفاده قرار می‎گیرند. صورت ساده این سلاح‎ها، نابودی کامل ماهواره دشمن است ولی مهندسان چینی به تازگی سلاحی بسیار خاص و کوچک ساخته‎اند که بدون کوچکترین اثری، ماهواره دشمن را از کار انداخته و قابل شناسایی نیز نیست.

سلاحهای ماهوارهای دستهای جدید از جنگافزارها هستند که برای از کار انداختن یا نابودی ماهوارههای مخابراتی، جنگی و ... دشمن مورد استفاده قرار میگیرند. صورت ساده این سلاحها، نابودی کامل ماهواره دشمن است ولی مهندسان چینی به تازگی سلاحی بسیار خاص و کوچک ساختهاند که بدون کوچکترین اثری، ماهواره دشمن را از کار انداخته و قابل شناسایی نیز نیست.

بدون شک جنگ‌های آینده هیچ شباهتی به جنگهای قدیمی و حتی فعلی ندارند. در واقع جنگ‌های آینده به جز حوزه الکترونیک و امنیت، در زمینه نابودی تجهیزات دشمن نیز متفاوت از آنچه امروزه می‌شناسیم خواهد بود. جدیدترین حوزه جنگ و مقابله کشورها، حوزه جنگهای ماهوارهای و نابودی تجهیزات مخابراتی دشمن در مدارهای گردان حول کره زمین است.

چند روز پیش وبسایت معتبر South China Morning Post در گزارشی اعلام کرد که به اسنادی دست یافته که نشان میدهد گروهی از محققان چینی سلاحی ضد ماهواره توسعه دادهاند که با توجه به ابعاد خود، قابل شناسایی نیست.

این سلاح که در واقع یک بمب بسیار کوچک زمانبندی شده و قابل کنترل از راه دور است میتواند در بخشهای مختلف ماهواره هدف چسبیده و در موقع لازم، عملیات تخریب خود را انجام دهد.

مقاله SCMP نشان میدهد که مهندسان نظامی چینی این سلاح را به نحوی ساختهاند که به صورت پایه قابلیت قرار گرفتن در نازل خروجی سوخت که در بسیاری از ماهوارههای امروزی مشترک است قرار گرفته و با توجه به برنامه زمانبندی شده خود، در موعد مقرر، اقدام به تخریب ماهواره خواهد کرد.

موفقیت مهندسان چینی در ساخت سلاح‌ ضد ماهواره بدون قابلیت شناسایی توسط دشمن

جالب است بدانید که این سلاح به طرز شگفتانگیزی، پس از عملکرد میتواند نمای ظاهری و بیرونی ماهواره را دست نخورده نگه دارد. در واقع هدف این سلاح فضای داخلی کاوشگر است که توسط سلاح آسیب دیده و به صورت عادی اثری از خود نیز بر جای نمیگذارد.

SCMP همچنین به این مورد نیز اشاره کرده که با توجه به راهکاری که از سوی این سلاح برای نابودی ماهواره هدف مورد استفاده قرار میگیرد، اینطور به نظر میرسد که یک زباله کوچک فضایی با ماهواره برخورد کرده یا حتی یک اشکال در موتورهای ماهواره به وجود آمده که موجب ایراد مشکل برای آن شده است.

در حالیکه مشخص نیست چینیها چطور میخواهند سلاح خود را به بخش مورد نظر در ماهواره دشمن وارد کنند، باید گفت که این روش بسیار موثرتر از روش‌های فعلی یعنی استفاده از موشک یا لیزر برای شکار ماهوارههای دشمن خواهد بود و به آیندهای عجیب و خطرناک در حوزه رقابت فضایی اشاره میکند که خرابکاری ماهوارهای بسیار پیچیدهتر از امروز خواهد بود.

رقابت جنگ ضد ماهوارهای هر روز سنگینتر از دیروز

اگر تصور کنید که چینیها اولین ارتش برای آسیب رساندن به تجهیزات ماهوارهای دشمن را تشکیل دادهاند، سخت در اشتباهید. در واقع هدف چین از توسعه هر چه بیشتر زرادخانه تسلیحات ضدماهوارهای، به دلیل افزایش نگرانی بابت توسعه هر چه بیشتر تجهیزات ضد مداری ایالات متحده صورت گرفته است.

در همین حال روسیه نیز تحقیقات خود در خصوص سلاحهای ضد ماهواره را شروع کرده ولی به دلیل ماهیت بسیار مخفیانه و امنیتی این سلاحها، هنوز اطلاعات خاصی در مورد آنها منتشر نشده است.

در این حال برخی از صاحبنظران سیاسی و نظامی، شرایط موجود بین چین و آمریکا را به دوران جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی بین شوروی و ایالات متحده تشبیه میکنند. دستیابی به اطلاعاتی از تلاشهای نظامی رقبا موجب میشود که کشور دیگر نیز برای جانماندن از این رقابت، سلاحهای مقابله با آنها را توسعه دهد.

البته به جمع سلاحهای ضد ماهوراهای باید سلاحهای مافوق صوت را نیز اضافه کنید که نشان دهنده اشتیاق قدرتهای بزرگ برای رساندن جنگها به ماورای سطح زمین هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!