مقایسه توان پردازشی تراشه های اپل M1، M1 Pro و M1 Max


مقایسه توان پردازشی تراشه های اپل M1، M1 Pro و M1 Max

اپل در رویداد اخیر خود از تراشه‎های پردازنده جدید موسوم به M1 Pro و M1 Max رونمایی کرد. این دو تراشه که به نوعی می‌توان آنها را تثبیت کننده روند شروع شده با عرضه نسل اول Apple M1 دانست، تولید کامپیوترهای شخصی اپل را وارد فصل جدیدی می‎کنند. اما آیا می‎‌توان به صورت عملی روی توان پردازشی و رفع نیازهای کاربران توسط اعضای خانواده Apple M1 حساب کرد....

اپل در رویداد اخیر خود از تراشههای پردازنده جدید موسوم به M1 Pro و M1 Max رونمایی کرد. این دو تراشه که به نوعی می‌توان آنها را تثبیت کننده روند شروع شده با عرضه نسل اول Apple M1 دانست، تولید کامپیوترهای شخصی اپل را وارد فصل جدیدی میکنند. اما آیا می‌توان به صورت عملی روی توان پردازشی و رفع نیازهای کاربران توسط اعضای خانواده Apple M1 حساب کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

پلتفرم اپل در حوزه کامپیوترهای شخصی شامل دستههای مختلف از مکهاست که گروه لپتاپ مانند مکبوکها، گروه کامپیوترهای مک و گروه کامپیوترهای مجتمع مینی را شامل میشود. تا پیش از رویداد نوامبر 2020 شرکت اپل نیز مانند ویندوز از پلتفرم X86 و تراشههای پردازشی ساخته شده بر پایه این معماری استفاده میکرد. اما پس از این رویداد بود که اپل به صورت رسمی تراشه‌های پردازنده برپایه ARM خود را وارد دنیای پردازش دسکتاپ کرد.

اولین محصول اپل در این استراتژی جدید، مک بوک پرو 13 اینچی بود که بیستم آبان ماه سال گذشته معرفی شد و در دل آن از تراشه هشت هستهای Apple M1 استفاده میشد. این تراشه در همان ابتدای معرفی قدرت خارقالعادهای از حیث پردازش محاسباتی و گرافیکی از خود نشان داد.

اپل در آن رویداد اعلام کرد که M1 در مقایسه با قدرتمندترین لپتاپهای روز (آن زمان) قادر به ارائه همان توان پردازشی با یک سوم توان مصرفی آنهاست. در واقع اپل با استفاده از ARM به صورت بهینه توانست بسیاری از مشکلات سیستمهای پردازشی پرمصرف‌تر بر پایه پلتفرم ‎X86 را رفع کند.

مقایسه توان پردازشی تراشه های اپل M1، M1 Pro و M1 Max

در این حالت جای شک و تردید بسیاری از کاربران زمانی بود که به بحث نرمافزار محصولات رجوع میشد. طبیعتاً نرمافزارهای بر پایه X86 توانایی اجرا روی پلتفرم ARM را ندارند. در این حالت اپل اعلام نمود که کلیه نرمافزارهای اختصاصیش خود برای اجرا روی M1 را بهینه کرده است.

البته در ادامه بیشتر شرکتهای بزرگ که نسخه ویژه مک نرمافزارهای خود را ارائه میدادند نیز به این سمت کشیده شدند ولی همچنان بسیاری از نرمافزارها وجود دارند که از لحاظ سازگاری با M1 و دیگر اعضای جدید خانوادهاش مشکل دارند.

فارغ از بحث نرمافزاری، پس از گذشت یک سال از زمان رونمایی از M1، اپل دست به یک کار بزرگ زده و دو نسخه قدرتمندتر از این تراشه را با اسامی M1 Pro و M1 Max معرفی کرد. به بیان ساده اپل در همه بخشها، از تعداد هستهها گرفته تا حافظه کش، باس حافظه، ظرفیت قابل پشتیبانی حافظه DRAM، پهنای باند حافظه و حتی قدرت و هستههای پردازش گرافیکی (GPU) را ارتقا داده تا شرایط را برای هر چه بهتر و قدرتمندتر شدن این تراشهها فراهم کند.

مقایسه توان پردازشی تراشه های اپل M1، M1 Pro و M1 Max

در این مطلب قصد ورود به حوزه اعداد و ارقام و استفاده از جداول مختلف برای بیان تفاوت‌های سه تراشه نسل M1 را نداریم ولی علی‌الحساب این را در نظر داشته باشید که توان محاسبات گرافیکی FP32 در Apple M1 از 2.6 ترا فلاپس به 5.2 ترافلاپس در نسخه Pro و 10.4 ترافلاپس در نسخه M1 Max رسیده است. این بدان معناست که اصولاً M1 Max می‌تواند تا 4 برابر قدرت گرافیکی بیشتر از M1 و تا 2 برابر بیشتر از M1 Pro داشته باشد.

مقایسه توان پردازشی تراشه های اپل M1، M1 Pro و M1 Max

اما برای بررسی عملکرد قدرت پردازش محاسباتی شاید بهتر باشد به نتایج آزمونهای GeekBench منتشر شده در این زمینه بپردازیم که میتوانند معیار مناسبی برای درک قدرت خام پردازشی این تراشهها باشند. در نظر داشته باشید که پیش از این مک بوک پرو 13 اینچی با تراشه Apple M1 مورد آزمون کامل قرار گرفته است.

روز گذشته نتایج بنچمارکی در پایگاه داده GeekBench منتشر شد که ظاهراً مربوط به نسخههای نهایی لپتاپهای مک بوک پرو 14 اینچی با پردازنده 8 و 10 هستهای است. این بنچمارکها میتوانند قدرت دو نسخه 8 و 10 هسته‌ای از تراشه M1 Pro و M1 Max را به ما نشان دهند که پس از شروع عرضه عمومی توسط کاربران قابل سفارش هستند.

در همین رابطه بخوانید:

- قیمت همه نسخه‌های مک بوک پرو 2021 اپل اعلام شد

مقایسه توان پردازشی تراشه های اپل M1، M1 Pro و M1 Max

نتایج منتشر شده بنچمارک فوق به شرح زیر هستند و میتوانند با نتایج قبلی آنها را اینگونه مقایسه کرد:

نوع تراشه پردازشیامتیاز بنچمارک تک هسته‎ایامتیاز بنچمارک چند هسته‎ای
Apple M1 با 8 هسته17427582
Apple M1 Pro با 8 هسته17679948
Apple M1 Max با 10 هسته176412380
با توجه به نتایج بنچمارک فوق میتوان گفت که در مدل 10 هستهای میتوان توان پردازشی تا 20 درصد بیشتر از نسخه 8 هستهای را دریافت کرد. همانطور که میدانید این تراشه (M1 Max) به پردازندهای شامل 8 هسته پرقدرت و 2 هسته کممصرف مجهز شده و نسخه 8 هستهای M1 Pro از 6 هسته پرقدرت و 2 هسته کم مصرف استفاده میکند که اپل هنوز اطلاعات دقیق فنی در مورد آنها منتشر نکرده است.

نکته دیگری که از بنچمارکهای فوق میتوان دریافت آن است که در آزمون تکهستهای امتیاز هر سه تراشه در یک حد ثبت شده است. این بدان معناست که اپل به صورت عملی تغییری در هستههای پردازنده M1 Pro و M1 Max ایجاد نکرده و شاید بتوان گفت این دو نسخه تنها از لحاظ ابعاد بزرگتر بوده و تعداد ترانزیستورهای بیشتری را در دل خود جای دادهاند ولی در بخش معماری، لیتوگرافی و ساختار داخلی تغییر خاصی ایجاد نشده است.

مقایسه توان پردازشی تراشه های اپل M1، M1 Pro و M1 Max

به هر حال اعداد فوق نشان دهنده آن است که اگر به دنبال تراشه پیشرفتهتر که به صورت ویژه پردازنده قدرتمند و متحولشدهای دارد میگردید باید تا سال آینده و احتمالاً رونمایی از تراشه پردازشی Apple M2 صبر کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی