دوم آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استانها


دوم آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استانها

استانها - ایرنا- همکاری مردم، دستگاههای اجرایی و توجه جدی دولت به واردات واکسن در 2 ماه اخیر موجب شد واکسیناسیون بیش از 75 میلیون نفر انجام شود؛با این وجود برای مقابله با موج ششم بیماری کووید - 19 باید آماده بود و برای کاهش فوتی ها و رساندن آن به حداقل باید بیش از پیش پروتکل ها را رعایت کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، تعداد هموطنانی که تاکنون واکسن کرونا تزریق کرده اند را حدود ۸۰ میلیون نفر ذکر کرد و با بیان اینکه در مرداد ماه سال جاری فقط ۵ میلیون نفر در کشور واکسینه شده بودند، یادآورشد: در مرداد ماه سال جاری تعداد فوتی های روزانه کشور، حدود ۷۰۰ نفر بود اما این آمار در زمان حاضر کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

بهرام عین الهی تاکید کرد: درمرداد ماه سال جاری بیش از ۷ هزار نفر در روز بستری می شدند اما با افزایش تعداد تزریق واکسن هم اکنون تعداد بستری ها به ۱۴۰۰ نفر کاهش یافته است .

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت شکننده مقابله با کرونا با وجود تزریق واکسن گفت: هرچند که در شرایط مناسبی این بیماری به کنترل در آمده، اما باید برای مقابله با موج ششم این بیماری آماده بود.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند که در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، "رعایت پروتکل های بهداشتی" کلیدی ترین ابزار دفاعی محسوب می شود.

براین اساس رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی ها از وظایف هموطنان بشمار می رود و تامین واکسن از طریق تولید داخل و واردات نیز از جمله تعهدات و وظایف دولت است که وزارت بهداشت دولت سیزدهم بخوبی از پس آن برآمده است.

در این راستا سی‌امین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دُز واکسن، امروز یک‌شنبه؛ دوم آبان‌ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه ۷ محموله ۶ میلیون دُزی واکسن سینوفارم از ۴ مهرماه تاکنون وارد کشور شده گفت: طبق تاکید معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر ادامه‌دار بودن واردات واکسن کرونا از سوی هلال‌احمر، این دستگاه با همکاری خوب وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه، فرآیند وارداتش را ادامه داده و عدد محموله‌هایش را به ۳۰ رسانده، همچنان هم واردات واکسن سینوفارم را ادامه می‌دهد.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر در مجموع از اردیبهشت ماه تاکنون، ۹۴ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن سینوفارم به کشور وارد کرده است.

همتی گفت: ما برای رسیدن به جامعه‌ای آرام و به پایان رساندن همه‌گیری کرونا در دنیا نیازمند همراهمی مردم عزیز هستیم، همانطور که با واکسینه کردن بخش زیادی از جامعه نظیر کادر درمان، کارمندان، سالمندان و سایر افراد به شکل محسوسی میزان ابتلا و مرگ‌ومیر را کاهش دادیم الان هم می‌توانیم با مشارکت سایر کسانی که هنوز واکسن نزده اند به شرایط مطلوب و ایده‌آل برسیم.

دوم آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استانها

کرونا شناسنامه ۱۷۱ هموطن دیگر را باطل کرد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۱ بیمار کووید- ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

تا کنون ۵۰ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۵۷۸ نفر دُز اول، ۲۹ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۸۳ نفر دُز دوم و ۵۹ هزار و ۴۲۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۰ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۸۸ دُز رسید.

شبانه روز گذشته، ۸۷۲ هزار و ۹۶۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

دوم آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استانها

اخبار کرونایی و واکسیناسیون برخی استان های کشور

با وجودی که واکسیناسیون در سراسر کشور با سرعت در حال انجام است اما این مهم در برخی از استان ها از سرعت قابل توجهی برخوردار است که از جمله می توان به آذربایجان غریی اشاره کرد .

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا اذربایجان غربی در خبری اعلام کرد که طی مهرماه امسال، یک میلیون و ۳۶۷ هزار دُز واکسن در شهرستان های مختلف استان تزریق شده است.

علی‌احمد آقاپور افزود: این در حالی است که در شهریور امسال، یک میلیون و ۵۳ هزار دُز واکسن در استان تزریق شده بود و در مهرماه، رشد ۳۰ درصدی و ۳۱۴ هزار دُزی را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: با این آمار، طی مهرماه امسال روزانه به طور متوسط نزدیک به ۴۶ هزار دُز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شد در حالی که این رقم در شهریور ۳۴ هزار دُز و در مرداد ۱۴ هزار دُز بود.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی ادامه داد: این آمار روز به روز در حال افزایش بوده به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ هزار و ۱۸۰ نفر به این تعداد اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون در استان به سه میلیون و ۱۱۰ هزار دُز رسیده، ادامه داد: امیدواریم با تداوم این روند، تعداد بیشتری از مردم استان با سرعت بیشتر واکسینه شوند.

مدیر گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی اما با اشاره به افزایش مسافرت‌ها و عادی‌انگاری مردم، وضعیت بیماری کووید- ۱۹ در استان را شکننده توصیف کرد.

دکتر سیمین خیاط‌ زاده در گفت وگویی با بیان اینکه اگرچه در روزهای اخیر کاهش موارد ابتلا و بستری داریم، اظهار کرد: احتمال دارد این وضعیت در شهرستان‌های دیگر استان شکننده باشد زیرا این کاهش آهسته است و وقتی که کاهش ابتلا آهسته پیش برود، احتمال شکنندگی وضع موجود حتمی است.

وی دلیل شکنندگی وضع موجود را مسافرت‌های اخیر مردم به خصوص به شهرستان مهمان‌پذیری چون جلفا عنوان کرد و گفت: در تعطیلی‌های اخیر افراد بیشتری به جلفا مسافرت کرده‌اند که این یکی از عوامل قرمز شدن وضعیت شهرستان شده است؛ همچنین در شهرستان مرند به دلیل استقبال کم شهروندان از واکسیناسیون احتمال قرمز شدن شهرستان وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز از پوشش واکسیناسیون کرونا در ایلام به ۴۴ درصد خبر داد و گفت: در تلاش هستیم این آمار افزایش یابد.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: با وجود اینکه استقبال از واکسیناسیون خوب بوده اما تنها ۲۰۷ هزار و ۲۳۵ نفر هر دو دز واکسن را تزریق کرده اند.

وی افزود: تاکنون ۸۱۲ هزار و ۶۶۰ دز واکسن کرونا وارد استان شده که ۵۶۷ هزار و ۵۴ دز تزریق شده و ۲۴۰ هزار و ۲۲۰ دز واکسن اکنون در استان موجود است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: هم‌اینک پوشش واکسیناسیون کرونا در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در جمعیت سنی بالای ۱۸ سال به ۵۵ درصد رسیده است.

دکتر سید مهدی طباطبایی اظهارداشت: با توجه به افزایش تعداد شهرهای قرمز در کشور وضعیت کرونا شکننده است و احتمال خیز جدید کرونا در کشور و سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وی با اشاره بر رصد کردن و حساسیت بیشتر بر وضعیت کرونا در سطح سیستان‌ و بلوچستان افزود: تقویت نظام مراقبت این ویروس و تشدید نظارت بر مراکز غربالگری کرونا مورد تاکید است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با افزوده شدن ۱۶۸ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۷ هزار و ۱۳۱ نفر رسید.

دبیر ستاد مبارزه با کرونای استان قزوین هم گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته و تلاش دستگاه‌های اجرایی، تاکنون ۸۳ و ۹۱ دهم درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال این استان دُز اول واکسن را دریافت کرده اند.

قدرت‌الله مهدیخانی افزود: از ابتدایی طرح واکسیناسیون عمومی تاکنون به یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۶۲۰ نفر واکسن کرونا در استان تزریق شده است که از این تعداد ۸۶۲ هزار و ۹۳۷ نفر دُز نوبت اول و ۴۹۵ هزار و ۹۸۸ نیز دز نوبت دوم را نیز دریافت کرده اند.
وی اظهار داشت : تاکنون ۵۲ و ۸۱ دهم درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان هر دُز واکسن را دریافت کرده اند و همچنین ۶۹۵ نفر نیز در استان قزوین دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.
مهدیخانی افزود : از نظر میزان واکسیناسیون تک‌ مرحله‌ای شهرستان آوج با واکسینه کردن ۹۳ و ۲۵ دهم درصد جمعیت هدف رتبه اول در این حوزه را به خود اختصاص داده و کمترین آمار واکسیناسیون تک‌ مرحله‌ای هم متعلق به شهرستان بویین زهرا با ۷۵ و ۷۰ دهم درصد بود که یک دوز واکسن کرونا را تزریق کردند.
وی تصریح کرد: همچنین ۶۷ و ۹۲ دهم درصد افراد زیر ۱۸ سال علیه بیماری کرونا واکسینه شدند که از این تعداد ۷۵ و ۵۷ دهم درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال بوده اند.

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون افزون بر ۴۰۶ هزار بیمار کرونایی در شهرستانهای زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.

دکتر محمد پهلوان افزود: ویروس کرونا تاکنون پنج بار در خراسان رضوی طغیان کرده که پنجمین مورد آن سهمگین‌ترین موج شیوع این ویروس بود و خطر شیوع موج ششم آن در این استان نیز طی روزهای آتی پیش‌بینی شده است.
وی تعداد بستری‌شدگان جدید کرونا در استان خراسان رضوی را روزانه ۱۷۵ بیمار عنوان کرد و گفت: ۱۳۵ بیمار از این تعداد مربوط به مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۶ شهرستان این استان است.

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد کل بیماران بستری شده در بیمارستانهای استان خراسان رضوی را در حال حاضر کمتر از ۸۰۰ نفر عنوان کرد.

سرپرست مرکز بهداشت شوش نیز گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال ویروس در مناطق این شهرستان حدود ۵۰ درصد است.

فیض الله دیناروند اظهارداشت: خیلی‌ها فکر می‌کنند زدن واکسن کرونا به معنای حذف ماسک از چهره و بی‌توجهی به رعایت فاصله اجتماعی است در صورتی که زدن واکسن و رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در کنار هم باعث جلوگیری از شیوع این بیماری در سطح جامعه می‌شود.

وی مهمترین علت شکل گیری شرایط کنونی را کاهش استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی دانست و افزود: مردم بدون توجه به اینکه لازمه کنترل کرونا، پرهیز از شرکت در تجمعات است به صورت دسته جمعی در فضاهای عمومی و فروشگاه‌های سطح شهرستان تردد می‌کنند.

دیناروند گفت: ضریب واکسیناسیون در روستاهای شهرستان‌ شوش مطلوب نیست و مسئولان و دهیاران باید نسبت به فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به دریافت واکسن اقدام کنند تا در این رابطه به متوسط استانی برسیم.

سرپرست مرکز بهداشت شوش تاکید کرد: چنانچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همین منوال پیش برود و مردم نسبت به واکسیناسیون اقدام نکنند تغییر رنگ این شهرستان از زرد به نارنجی محتمل است.

دوم آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استانها

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین گفت: تمام اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز در سطح این استان واکسینه می‌شوند و هیچ محدودیتی در واکسیناسیون این افراد نداریم.

بهمن عشایری افزود: براساس سند ملی واکسیناسیون باید تمام افرادی که در کشور حضور دارند اعم از ایرانی و اتباع خارجی واکسن دریافت می کنند.
وی اظهار داشت : هم اکنون روند واکسیناسیون اتباع خارجی مجاز در این استان به شکل عادی و همانند دیگر شهروندان در حال انجام است و تمامی مراکز واکسیناسیون ملزم به تزریق واکسن کرونا به اتباع خارجی هستند،
عشایری تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار اتباع خارجی در استان قزوین ساکن هستند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر پناهنده و نزدیک به ۱۰ هزار نفر دارای گذرنامه هستند.
وی اضافه کرد: تمام این افراد می توانند جهت دریافت واکسن به مراکز تجمیعی مراجعه کنند و هیچ تفاوتی بین ایرانیان و اتباع خارجی در تزریق واکسن وجود ندارد.

در این میان از استان اردبیل خبر رسیده است که روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ که از چهار هفته پیش آغاز شده بود، در روزهای اخیر در شرایط پایدار قرار گرفته و مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان به ۱۶۳ نفر رسیده است.

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان به ۱۶۳ نفر رسیده که ۷۳۴ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

بنا به اعلام این مرجع، طی شبانه روز گذشته ۳۶ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه پیش، ۱۵۳ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

دوم آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استانها

گزارشی از شکنندگی روند نزولی کرونا و خیز آرام موج ششم در خراسان شمالی

خبرگزاری جمهوری اسلامی بجنورد در گزارشی با عنوان " شکنندگی روند نزولی کرونا و خیز آرام موج ششم در خراسان شمالی " نوشته است که روند نزولی آمارهای کرونایی خراسان شمالی گرچه در هفته های اخیر ادامه داشت اما به اعتقاد کارشناسان بهداشتی و مسوولان استان، عادی انگاری ها و بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی این روند را شکننده و مسیر را برای حرکت موج ششم کرونا هموار کرده است.

این گزارش می افزاید :موج پنجم با سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان دلتا که از نیمه دوم مردادماه در خراسان شمالی اوج گرفت و با روندی بی سابقه روزهای سیاه کرونایی را در استان بجا گذاشت این روزها روندی کاهشی به خود گرفته است و بعد از پنج ماه آمار روزانه فوتی های کرونایی به صفر رسیده است.

تداوم روند نزولی مبتلایان در خراسان شمالی، بالاخره شهرستان های این استان ۸۶۳ هزار نفری در شمال شرق کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج و به وضعیت زرد و آبی کرونایی وارد کرد ولی در این میان روند کاهشی مبتلایان با آغاز بی توجهی به شیوه نامه بهداشتی همراه بوده است به گونه ای که شهروندان با این پیش فرض که کرونا فروکش کرده است، مسافرت ها و ترددهای غیرضروری خود را آغاز کرده اند و با پایان ماه صفر نیز همچنان شاهد برگزاری مراسم های عروسی و تجمعاتی هستیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت زمینه ساز بروز موج ششم کرونا در کشور و استان خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس