گزارش جدید دولت آمریکا؛ هکر‌های Ransomware بلای جان تاسیسات آبی


گزارش جدید دولت آمریکا؛ هکر‌های Ransomware بلای جان تاسیسات آبی

مسئولان دولت آمریکا اعلام کرده اند که یک گروه مهاجم به نام Ransomware چندین تاسیسات آبی در این کشور را هک کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از gizmodo، گزارش جدید دولت نشان می‌دهد که مجرمان سایبری به طرز فزاینده‌ای برای جبران هزینه‌های خود تلاش خواهند کرد. بنابر اطلاعات جدید، گروه‌های باج افزار چندین تاسیسات آبی را در ایالات مورد حمله قرار دادند.

این اخبار نشان دهنده تشدید ترسناک جرایم رایانه‌ای است و هکر‌ها به خاطر پول تمایل دارند زندگی مردم را به خطر بیندازند. آمار‌های رسمی که توسط آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ها، FBI، NSA و آژانس حفاظت از محیط زیست منتشر شد، سه حادثه ناشناخته قبلی را نشان می‌دهد که شامل حملات مخرب به سیستم‌های آب در سراسر کشور آمریکا بوده است. به گفته مسئولان، اکثر حوادث بدون اطلاع مردم و در چند ماه گذشته رخ داده است.

گزارش جدید دولت آمریکا؛ هکر‌های Ransomware بلای جان تاسیسات آبی

زمان حمله‌های سایبری در آمریکا

این حوادث در ماه مارس آغاز شد، هنگامی که یک کارخانه در نوادا با نوعی باج افزار ناشناخته آلوده شد. این بدافزار بر سیستم نظارتی و سیستم جمع آوری اطلاعات تاسیسات یا SCADA، فناوری اطلاعات محوری که معمولاً توسط سازمان‌های بزرگ برای نظارت از راه دور و دستکاری سیستم‌های صنعتی استفاده می‌شود، تاثیر گذاشت. این بدافزار همچنین سیستم پشتیبان گیری کارخانه را نیز مختل کرد. در ماه ژوئیه یک حادثه مشابه در مین رخ داد، جایی که مهاجمان از ابزار‌های دسترسی از راه دور برای انتشار باج افزار در SCADA تاسیسات دیگر سو استفاده کردند. یک ماه بعد و این بار در کالیفرنیا کارکنان کارخانه آب اسکناس‌های دیجیتالی را کشف کردند. حوادث مشابهی به ترتیب در کارخانه‌های نیوجرسی و کانزاس در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ نیز رخ داده است.

گزارش جدید دولت آمریکا؛ هکر‌های Ransomware بلای جان تاسیسات آبی

راه نفوذ هکر‌ها به سیستم کارخانه‌ها

بر اساس این گزارش، سیستم‌ها می‌توانند از طریق تعدادی از طرح‌های امنیتی ابتدایی یا تکنیک‌های نفوذ به خطر بیفتند. فیشینگ تاسیسات، هدف قرار دادن سیستم عامل‌ها و نرم افزار‌های پشتیبانی نشده یا قدیمی و بهره برداری از سیستم‌های کنترل مجهز به سیستم عامل آسیب پذیر راه‌هایی برای ورود به کارخانه‌ها هستند.

در برخی موارد دستکاری نادرست فناوری عملیاتی در سیستم‌های آب می‌تواند به طور موثر منبع آب را مسموم می‌کند. به عنوان مثال در اوایل سال جاری در اولدسمار فلوریدا، یک هکر ناشناس با نفوذ به تاسیسات آب شهر، محتوای هیدروکسید سدیم آن را سمی کرد که البته جزئیات این حادثه هرگز به طور کامل توضیح داده نشد.

گزارش جدید دولت آمریکا؛ هکر‌های Ransomware بلای جان تاسیسات آبی

باج افزار‌ها در دهه‌های اخیر هم در ایالات متحده و هم در سراسر جهان به یک نیروی مخرب تبدیل شده اند. در جلسه مجازی که توسط کاخ سفید برگزار شد، مقامات ارشد ۳۱ کشور مختلف گرد هم آمدند تا در مورد تهدید باج افزار صحبت کنند و اینکه چه اقدامی می‌تواند برای پیشبرد رویکرد هماهنگ بین المللی در جهت مقابله با آن انجام شود. همچنین شبکه جنایات مالی خزانه داری آمریکا یا FinCEN نیز گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد صنعت باج افزار در چند سال گذشته چقدر شکوفا شده و ظاهراً بیشتر رشد آن توسط ارز‌های رمزنگاری شده تأمین شده است. بر اساس این گزارش، محققان حدود ۵.۲ میلیارد دلار پرداخت بیت کوین را کشف کردند که به طور بالقوه با عملیات هکر‌ها مرتبط است.

بیشتر بخوانید

ایسر دومین حمله سایبری در سال ۲۰۲۱ را تایید کرد

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس