مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد/موسوی: باید مرجعیت تمام حوزه‌ها را در غرب آسیا داشته‌باشیم


مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد/موسوی: باید مرجعیت تمام حوزه‌ها را در غرب آسیا داشته‌باشیم

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران 38 برندگان خود را امشب می‌شناسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در کتابخانه جندی شاپور مرکز تجاری ایران مال برگزار شد.

این دوره از جشنواره مانند سال قبل بصورت ترکیبی آنلاین و فیزیکی برگزار شد. در کنار بخش‌ بین الملل این جشنواره بخش‌های پویانمایی، تجربی، داستانی و مستند در مسابقه سینمای ایران نیز برگزار شد. دبیری جشنواره برعهده سیدصادق موسوی مدیر انجمن سینمای جوانان بود.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را محمد سلوکی برعهده داشت، پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قران مجید، کلیپی از زنده یاد فرشته طائرپور برای یادبود و نکوداشت این سینماگر فقید پخش شد.

بعد از این موسوی دبیر جشنواره ضمن تشکر از مسئولین سینمایی و فرهنگی و همینطور دست اندرکاران جشنواره گفت: مهمترین چیزی که باید به آن بالید این بود که باور داشتم جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمرتین جشنواره غرب آسیا است که 37 سال قدمت دارد که بهترین فیلمسازان ایرانی به مدد حضور آنان سرپا ایستاده است و مدیران وزارت ارشاد این جشنواره را برگزار کردند. می‌دانستیم که با حضور مهمترین چهره‌های سینمایی کشور می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که توسط آکادمی اسکار نیز تأیید شویم. اما غیر از این به حق شایسته مرجعیت در همه امور در منطقه‌ایم. این حقیقتی است که با سرزمینی تاریخی ما با فرهنگ قدرتمند و زبان و هنر کمنظیر باید آن را نمایندگی بکنیم. نام بلند ایران به عنوان یکی از ورودی‌های فیلم به یکی از رویدادهای جهان شناخته می‌شود مسأله‌ کمی نیست. امسال برای اولین بار بعد از اعلام فیلم‌های خارجی ایمیل‌های فراوانی بدست ما رسید از فیلمسازان خارجی که چرا فیلم‌های ما در جشنواره شما حضور ندارند؟ آن چیزی که مهم است مرجعیت دوباره کشور ما در صنعت سینما است.

وی ادامه داد: از خانم طباطبایی معاون بین الملل جشنواره تشکر می‌کنم. گزارشی که من به وزارت خارجه و ارشاد ارائه دادم مایه خوشحالی آنان شد. این جشنواره از این به بعد جشنواره دایمی برای ورودی اسکار است که به آن افتخار می‌کنیم.

خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور نیز در صحبت‌های خود گفت: میلاد مسعود حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و امام صادق (ع) را به پیشگاه همه عزیزان و سروران تبریک می گویم. جشنواره فیلم کوتاه دستاورد ارزشمندی است که حاصل زحمات عزیزانی است که در سال‌های قبل تلاش کردند. از همه آنان تشکر می‌کنم و از مسئولان این دوره از جشنواره آقای موسوی و همکارانشان در انجمن سینمای جوانان تشکر می‌کنم. از سفرا و داوران و جوانان خلاق هم تشکر می‌کنم چه آنان که فیلم هایشان در جشنواره حضور داشتند و چه آنان که در مسابقه نبودند. از سال‌های دور یاد دارم که این جشنواره با جنب و جوش خاصی برگزار شده است. این مطالبه‌ها و اعتراضات آنان است که باعث می‌شود که این جشنواره پرنشاط باشد. این جشنواره بعد از 4 دهه به نوسازی و بازسازی انقلابی و تحول نیاز دارد. الزامات و مقتضیات جامعه امروز هنر صنعت سینما را دچار دستخوش تغییراتی کرده است که باید با تکیه بر تجربه‌ها پیشتاز جریانان تازه شوند.

وی ادامه داد: تا کنون سینمای ایران بطور ویژه فیلم کوتاه در جشنواره‌ها درخشیده‌اند ولی معتقدم نیاز به تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی داریم. سینمای ایران نیازمند به استراتژی جدید است. امروز سهم سینمای ایران در چشم انداز جهان کجا است؟ اینک، در «عصر تصویر جهان» زندگی می کنیم؛ به میزانی که «تصویر خودمان» را بسازیم سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت. با همه جهش‌های سینمای ایران در دنیا باورم این است که در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم خاصی نداشتیم. به رغم تاریخ پرافتخار و ادبیات شکوه‌مند ایران اسلامی، تصویری بزرگ همراه با قهرمانانش را به جهان نشان بدهیم. امروز آنچه که از سینمای ایران در جهان نمایش داده شده است بیشتر درک مردم‌شناسانه برای غرب بوده است.

خزاعی گفت: سینمای ما امروز به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی تر به جهان نیاز دارد. زمان برای یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است. در گام دوم انقلاب نقشه راه مان این باشد که در سینما علاوه بر "تکنیک" به "محتوا" بیندیشیم. شما عزیزان آگاهید که سینما دیگر، صرفاً، ابزار سرگرمی نیست بلکه فضای "اندیشه ورزی" است.

وی توضیح داد: نیاز است از مدل الگوگیری و مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم. تصویری از زیبایی ها، اسطوره ها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین مان. اعلام می‌کنم برای بازسازی و معماری سینما به حضور شما فیلمسازان جوان و ظرفیت نوظهور نیازداریم. سازمان سینمایی در این دوره با درک عمیق از این مهم به ارتقای سینمای جوان می‌پردازد. از سینماگران جوان انتظار است که بدون تأثیر از فرهنگ غیر خودی با رویکرد خانواده، اخلاق، امید به باردهی سینما بیاندیشند.

در قسمت بعدی مراسم علی زند وکیلی به‌همراه گروه موسیقی به اجرا پرداخت و قطعاتی را خواند.

بعد از آن نوبت به اهدای جوایز رسید.

این خبر ادامه دارد...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403