فلسطین محور وحدت جهان اسلام


فلسطین محور وحدت جهان اسلام

تهران- ایرنا- در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی که با حضور شخصیت‌های مذهبی از 39 کشور جهان و پر بارتر از سال‌های گذشته برگزار شد، ضمن تاکید بر اشتراکات فراوان بین مذاهب اسلامی، فلسطین و تحت اشغال بودن بخشی از سرزمین‌های اسلامی یکی از مهمترین فاکتورهای وحدت اسلامی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حضرت آیت الله العظمی روح‌الله الموسوی الخمینی رهبر فقید انقلاب و جمهوری اسلامی ایران که در دوران قبل از انقلاب با تمام وجود از آرمان مردم فلسطین حمایت عملی و لسانی کرده بودند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای ایجاد نزدیکی میان امت اسلامی و یادآوری خطراتی که از ناحیه خبیثان عالم متوجه این امت است، در ایامی که به تولد رسول‌ اکرم (ص) و حضرت امام صادق (ع) مزین است سازمان کنفرانس اسلامی را با فلسفه تقریب مذاهب اسلامی پایه گذاشتند.

اولین کنفرانس وحدت اسلامی در سال ۱۳۶۵ برگزار شد. کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی یک کنفرانس بین‌المللی است که در طول هفته وحدت اسلامی توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار می شود. از مهمترین اهداف این کنفرانس اتخاذ راهکارهایی برای تعاملات وحدت آفرین است. ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به عنوان هفته وحدت شناخته می‌شود. تا سال ۱۳۶۹، این کنفرانس توسط سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شد (کنفرانس اول تا چهارم). در نهایت، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی به دستور رهبر معظم انقلاب با هدف آشتی دادن مذاهب مختلف اسلامی و ایجاد تقریب بین آنها تشکیل شد. از آن زمان تاکنون علاوه بر برگزاری سی و پنج کنفرانس و خدمات فراوان فرهنگی مفهوم مقدس وحدت اسلامی، قریب به هزار عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی به چاپ رسانده است.

سی و پنچمین کنفرانس وحدت اسلامی با ۵۱۴ سخنرانی شامل ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور برگزار شد. همچنین ۲۴ نشست وبیناری برای این دوره از کنفرانس تدارک دیده شده بود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار شد. مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان در این نشست‌ها و به طور کلی کنفرانس حضور داشتند.

گناه عادی‌سازی روابط با رژیمی غاصب

در این کنفرانس هم فلسطین و موضوع مردم و آن سرزمین تحت اشغال محور و بهانه‌ای مهم برای رفتن جهان اسلام سمت وحدت بود. از جمله رهبر معظم انقلاب در دیدار با سران قوا، جمعی از مسوولان نظام و میهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اقدام بعضی دولت‌های منطقه برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را گناه و خطایی بزرگ خواندند و افزودند: این دولت‌ها باید از این حرکت و راه ضد وحدت اسلامی برگردند.

رهبر معظم انقلاب مصداق "...اولی‌الامر منکم"

ماموستا "عبدالسلام کریمی" مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و مذاهب هم در اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهارامیدواری کرد: هفته وحدت منحصر به یک هفته نباشد و به هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها تسری پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه ۵ مذهب مدون جهان اسلام را مانند پنج انگشت دانست که از یک خون و ریشه ارتزاق می‌کنند، گفت: اختلاف در شاخ و برگ و استنباط‌ها است. بذرهای اختلاف را بخشکانیم و بر مشترکات تاکید کنیم. در دین ما توحید و رسول مشخص است، اما اولی الامر؟ به نظز من مصداق و نماد آیه «أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» در عصر حاضر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای است که رافع اختلافات بین امت اسلام و عامل اقتدار مملکت ایران و اطاعت ایشان واجب است.

کنفرانس سی و پنجم وحدت امت اسلامی هم به پایان رسید، اما مردم مسلمان در افغانستان، لبنان، فلسطین، یمن و اقصا نقاط دنیا هر گروه با معضل و مشکلی دست به گریبانند که می‌طلبد و ضرورت دارد حاکمان دول اسلامی و علمای مذاهب مختلف اسلامی این مهم را درک کنند و زمینه وحدت عملی را فراهم کرده و روح آیه شریفه "واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" را در عمل جاری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!