بیش از 99 درصد جمعیت استان قزوین باسواد هستند


بیش از 99 درصد جمعیت استان قزوین باسواد هستند

قزوین- ایرنا- معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: خوشبختانه 99 و هشت دهم درصد مردم این استان باسواد هستند و تنها 2 دهم درصد بیسواد و یا کم سواد می باشند که برای سوادآموزی این افراد برنامه ریزی شده است.

کبری جعفربیگلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جامعه هدف نهضت سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال هستند و قزوین جز استان‌های برتر کشور در حوزه سوادآموزی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به دوره‌های سه گانه سواد آموزی، تحکیم و انتقال سواد اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی فعالیت‌های نهضت سوادآموزی در دوره‌های سه‌گانه سال تحصیلی ۱۴۰۰ ، چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سطح استان آموزش داده می‌شود.

این مسوول با بیان اینکه مهمترین مسئلهٔ بحث تحکیم سوادآموزی در بین سواد آموزان است، تصریح کرد: تحکیم سواد، دوره‌ای است که فرصت استمرار و پایداری آموخته‌ها و کاربرد آن را برای کسانی که دوره سوادآموزی را گذرانده و تمایل به ادامه تحصیل ندارند فراهم می‌کند.

جعفربیگلو اضافه کرد: سه عنوان کتاب آموزشی ثابت شامل قرآن، حساب و زندگی، بخوانیم و بنویسیم در آموزش‌های حضوری و هشت عنوان کتاب با موضوع‌های اعتقادی، اجتماعی، بهداشتی، تربیتی و مهارت‌های زندگی، در آموزش‌های غیرحضوری استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس حجم ابلاغی سهم استان قزوین در سال تحصیلی جاری هشت هزار و ۷۰۰ نفر باید در دوره‌های سه‌گانه و مهارتی آموزش ببینند.

جعفربیگلو خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود و روند شیوع کرونا، متاسفانه خانواده‌ها رغبت چندانی برای ادامه تحصیل و سوادآموزی ندارند و این موضوع را جزو اولویت‌های خود نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه آموزش افراد بی‌سواد به مراتب خیلی سخت‌تر از دانش آموزان است، افزود: تلاش می‌شود در کنار سوادآموزی، مهارت‌های لازم و حرفه‌آموزی را نیز به افراد ارائه دهند.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: سال گذشته آموزش‌های سوادآموزی بیشتر در فضای مجازی و در مواردی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد که امسال نیز همین شیوه آموزشی تداوم خواهد داشت.

وی افزود: نهضت سوادآموزی استان سه عنوان برنامه عملیاتی، شاخص‌های توسعه مراکز یادگیری محلی، سوادآموزی و یادگیری مادام‌العمر و توسعه توانمندسازی نیروی انسانی را در دستور کار قرار داده است.

جعفربیگلو تصریح کرد: امیدواریم در شرایط کرونایی سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی با هم افزایی و همکاری یکدیگر مددجویان و مخاطبان بی سواد خود را معرفی کرده تا در کلاس‌های سواد آموزی شرکت کنند.

هم اکنون هفت مرکز یادگیری محلی در استان قزوین فعال است و راه اندازی و تقویت مراکز یادگیری محلی از برنامه‌های اصلی معاونت سواد آموزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس