جشنواره‌ای برای دستگاه قضا


جشنواره‌ای برای دستگاه قضا

کرمان- ایرنا- سومین دوره جشنواره رسانه و عدالت نیز در استان کرمان کلید خورده است؛ جشنواره‌ای که تاکنون در محدوده استانی برگزار شده اما آنقدر وزن و اهمیت دارد که در قدوقواره کل کشور یا دستگاه قضا می‌تواند برگزار شود و منشا اثر باشد.

موضوع کلی رسانه، فرهنگ، هنر و ارتباط آنها با عدالت، محاکم و فرآیندهای قضایی و نیز آسیب‌های اجتماعی آنقدر اهمیت و کشش دارد که بتواند حتی قابلیت تبدیل شدن به جشنواره‌ای منطقه ای یا بین‌المللی را داشته باشد و در سطح جهانی از آثار مرتبط با موضوع یاد شده میزبانی کند.

۲۵ مهرماه جاری رئیس کل دادگستری استان کرمان به همراه ۲ معاون خود بیش از ۲ ساعت میزبان مدیران و اهالی رسانه و فرهنگ استان بودند تا ضمن اعلام فراخوان جشنواره از ۲۶ مهر تا دهم آبان، هم نظرات مشورتی «مشاوران رسانه‌ای» خود را در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره که فعلا مختص آثار خبری رسانه های استان (خبر، گزارش و یادداشت) است بشنوند و هم در این تعامل و جلسه مشترک، افق های بیشتر توسعه همکاری ها و همفکری ها گشوده شود.

صرفنظر از برگزاری این جشنواره، صِرف وقت گذاشتن مدیران عالی قضایی با مدیران رسانه ها در جلسات مختلف و بی پرده و بی واسطه شنیدن سخنان یکدیگر بسیار موثر و همراه با آثار و برکات زیادی هم برای دستگاه قضا، هم رسانه ها و هم کلیت جامعه و حاکمیت است.

آن هم زمانی که هنوز که هنوز است نگاه تخصصی و کیفیت‌محور به حوزه ارتباطات، رسانه و روابط عمومی در بسیاری از نهادهای مختلف این کشور به صورت عملیاتی و قابل اندازه‌گیری شکل نگرفته، اینکه عالی‌ترین مقام قضایی یک استان بیش از ۲ ساعت از وقت خود را به بهانه یک جشنواره صرف جلسه با رسانه ها کند غنیمت و دارای پیام است.

در حالی از چنین رویکردها و جلساتی سخن به میان می‌آوریم که در عصر اطلاعات و ارتباطات، هرکس مهارت و دانش تجزیه و تحلیل، پردازش و مدیریت بهره‌برداری از اطلاعات را در مواجهه و ارتباط با افکارعمومی نداشته باشد، بواقع قافله را باخته است؛ هرچقدر هم در عرصه میدانی کار کند یا کرده باشد.

در حالی از این رویکرد مهم صحبت می کنیم که دیده ایم برخی کشورها خودشان اتفاقات و حوادث امنیتی را در کشور خودشان و به ظاهر علیه خودشان راه می اندازند و حاضرند که هزینه های آنها را هم مدیریت کنند یا بپردازند تا از قِبَل آن حوادث و اطلاعات ناشی از رویدادهای امنیتی رخ داده، نهایت بهره برداری را در مواجهه با افکارعمومی داخل و خارج از کشورشان یا پیشبرد برخی طرح ها و مقاصدشان انجام دهند.

پوشیده نیست که بهره برداری صحیح از چگونگی نمایش و عرضه اطلاعات برای عموم، چقدر در افزایش حس غیرت و باور ملی، اعتماد عمومی و در ادامه جلب مشارکت مردمی تاثیر مستقیم دارد.

و البته پوشیده نیست که این حوزه چقدر حساسیت و الزامات حرفه‌ای و تخصصی خود را دارد زیرا با یک بهره‌برداری نامناسب یا عرضه نامناسب اطلاعات، می توان افکارعمومی را به هم ریخت یا علیه حاکمیت بسیج کرد که نه تنها اهداف مدنظر مانند جلب اعتماد عمومی را محقق نمی کند بلکه بر مشکلات موجود نیز می‌افزاید.

و باز پوشیده نیست که همه ارکان در کشور چقدر به جلب مشارکت و اعتمادعمومی در همه بخش ها نیازمندند و این نیاز، ضرورت ورود و سرمایه گذاری بیشتر برای بهره گیری بیشتر از حوزه رسانه و ارتباطات را در همه بخش ها بویژه حوزه قضایی نمایان تر می کند.

حال در این شرایط استان کرمان از چندسال پیش برگزاری جشنواره‌ای را کلید زده که به بهانه و مناسبت آن، هم تجلیلی از رسانه هایی که در حوزه های مختلف قضایی تولیدمحتوا می کنند داشته باشد و هم در بخش های دیگر بهره مندی های مهمی محقق سازد.

ضرورت توجه بیشتر رسانه ها در تولیدمحتوای مرتبط با حوزه عدالت، مسائل قضایی و نیز آسیب های اجتماعی، واکاوی نحوه بهره گیری از رسانه ها در کاهش آَسیب ها، راه های حل یا کاهش مشکلات قوه قضاییه در فرآیندهای بررسی پرونده ها، بررسی امکان های کاهش شمار پرونده ها، واکاوی نقش وکلا، دفاتر اسناد رسمی و کارشناسان رسمی از جمله بخشی از آنهاست.

تاثیر فرآیندهای دادرسی و نوع ورود قاضی به پرونده ها، باز شدن مسیر و فرآیندهایی برای بهره گیری هرچه بیشتر از اطلاعات پرونده های قضایی باهدف تولیدمحتوای رسانه ای و هنری با رویکرد کاهش وقوع جرم یا اصلاح رفتارها و خرده فرهنگ هایی که نیاز به اصلاح دارند نیز به عنوان دیگر اهداف در کنار موارد مدنظر مسئولان قضایی متولی می توان نام برد.

آنطور که اعلام شده پس از کرمان، چند استان دیگر نیز با الگوگیری از این جشنواره در استان خود اقداماتی را چه با همین نام چه با نام های دیگری که جشنواره را به نام خود کلید زده باشند آغاز کرده اند که خود موید وزن و اهمیت این جشنواره و ضرورت های آن است.

به هر روی، به مسئولان عالی قضایی پیشنهاد می شود برگزاری چنین جشنواره ای را که در گام نخست خود که با محوریت تولیدات خبری رسانه ها برگزار شده، می توانند به صورت سراسری در سطح کشور کلید بزنند.

در گام های بعد می توان حیطه موضوعی برگزاری را توسعه داد و بخش فیلم، تئاتر، هنرهای تجسمی و حتی موسیقی را به آن افزود و آن را به محملی مهم در حوزه ارتباط رسانه و هنر با مسائل و آسیب های اجتماعی جامعه تبدیل کرد.

بی شک، برگزاری موفقیت آمیز چنین رویدادهایی زمانی می تواند به اثربخشی و برند شایسته خود تبدیل شود که در حین برگزاری الزامات حرفه ای نحوه برگزاری و داوری در آن رعایت شده باشد و این مهم نیز نیازمندی هایی دارد که تامین اعتبار یکی از مهمترین آنهاست.

باید توجه داشت که هرچه در این زمینه ها اعتبار ریالی صرف شود، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای کاهش زمینه های تولد جرم و انواع آسیب های اجتماعی است که خود به کاهش ورودی پرونده و شمار زندانیان در محاکم و مجاری قضایی می انجامد و در مجموع می توان ارزیابی کرد که چقدر در کلیت، از حجم اعتباراتی که اینک دارد صرف شمار بسیار زیاد پرونده های قضایی یا مواجهه با انواع آسیب های اجتماعی، بزه ها و جرایم می شود، کاسته خواهد شد.

جشنواره‌ای برای دستگاه قضانشست رئیس کل دادگستری کرمان با اصحاب رسانه درباره جشنواره رسانه و عدالت

لذا ضمن قدردانی از مبدعان این جشنواره در کرمان و نیز خداقوت به رئیس کل دادگستری این استان که جایگاه ارتباطات و رسانه نزد او و همکارانش در اولویت و با اهمیت قرار دارد، امید است در سال های بعد شاهد برگزاری چنین جشنواره هایی با محدوده وسیع تر و کارکرد و اثربخشی بیشتر نیز باشیم.

مخاطبان برای کسب آگاهی از جزییات بیشتر این جشنواره در استان کرمان می توانند اینجا را کلیک کنند.

*رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در