رویای دستیابی به آب پایدار در باشت کی تحقق می‌یابد؟


رویای دستیابی به آب پایدار در باشت کی تحقق می‌یابد؟

گچساران - ایرنا - عملیات اجرایی 2 طرح بزرگ تامین آب بخش‌های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی در باشت برای تحقق آب پایدار در این شهرستان 22 هزار نفری چند سالی است که کلید خورده اما کندی روند عملیات اجرایی پروژه ها شهروندان را از دستیابی به رویای شیرین آب پایدار نگران کرده است.

به گزارش ایرنا ، کمبود آب آشامیدنی در برخی روستاها و نقاطی از مناطق شهرهای باشت ، کمی و ناپایداری درآمد کشاورزان دیم کار به ویژه در روزگار خشکسالی که منجر به مهاجرت شماری از جوانان برای یافتن شغلی با حداقل درآمد به شهرستان های مجاور شده، اهمیت تکمیل طرح های بزرگ حوزه تامین آب در این شهرستان را فریاد می زند.

از آنجا که این مایع حیاتی اساسی ترین نیاز شهروندان محسوب می شود و گام های خوبی چون تخصیص آب و انجام بخش قابل توجهی از عملیات اجرایی این طرح ها برداشته شده مردم باشت انتظار دارند تا با تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها زمینه رفاه و افزایش درآمد آنان فراهم شود.

آن طور که مسئولان می‌گویند: طرح های تامین آب شهرستان باشت نیازمند حداقل ۱۱هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای رسیدن به مرحله بهره برداری است که امید می رود با توجه به اهمیت آن برای تحقق این مهم تلاش مضاعفی صورت گیرد.

آخرین وضعیت آبرسانی به زمین های کشاورزی

رئیس اداره امور آب باشت گفت: طرح تامین آب سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان در قالب ۲ فاز انجام در حال اجراست که با تکمیل آن بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز حوزه کشاورزی این شهرستان فراهم می شود.

عطا دیلمی اضافه کرد: برای اجرای این طرح پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است که تاکنون یکهزار میلیارد ریال بودجه جذب و برای انجام بخشی از عملیات اجرایی آن هزینه شده است.

وی بیان کرد: فاز نخست طرح تامین آب سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان که شامل ۴۵ کیلومتر خط انتقال اصلی برای رساندن آب از رودخانه زهره به اراضی باشت است ۸۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس اداره امورآب باشت تصریح کرد: فاز دوم این طرح نیز شامل ساخت ۲ مخزن ذخیره آب و یک ایستگاه پمپاژ است که مخازن ۱۰ هزار و ۲ هزار متر مکعبی ساخته شده اما ایستگاه پمپاژ که بیشترین اعتبار مورد نیاز در این بخش است همچنان در مرحله خاکبرداری است.

مدیر آب‌ و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت های آبیاری نوین در یکهزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خان احمد از توابع شهرستان باشت اجرا شده اما بهره برداری واقعی از آن در انتظار تکمیل شبکه های یک و ۲ از سوی آب منطقه ای است.

محمد ویسی نژاد اظهار داشت: یکهزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی برای اجرای شبکه های سه و چهار در اختیار سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است که ۴۰۰ هکتار باقی مانده آن درحال اجراست.

مدیر آب‌ و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای شبکه های نوین آبیاری در منطقه خان احمد باشت هزینه شده است.

وی با اشاره به در حال اجرا بودن طرح آبرسانی به سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه خان احمد باشت در ۲ فاز تاکید کرد: مشکلی به لحاظ تامین اعتبار اجرای طرح های آبیاری نوین در اراضی باقی مانده وجود ندارد و پس از انتقال آب از طریق آب منطقه ای استان محقق خواهد شد.

ویسی نژاد تاکید کرد: صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی تولید از مهمترین مزایای استفاده از روش‌های آبیاری نوین است.

ویسی نژاد تصریح کرد: اجرای این طرح در رونق کشاورزی، اشتغالزایی و مهاجرت معکوس در منطقه خان احمد و روستاهای اطراف تاثیر بسزایی خواهد داشت.

برای آبرسانی به منطقه خان احمد باشت برداشت سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه زهره به صورت رسمی ابلاغ شده است.

عملیات اجرایی آبرسانی به زمین های کشاورزی منطقه خان احمد سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.

طرح تامین آب باشت

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای تامین و انتقال آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی شهرستان باشت در این استان به هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است.

امیر فخری زاده با بیان اینکه این طرح بزرگ بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: با بهره برداری طرح انتقال دشت باشت ۲۸ میلیون متر مکعب آب برای بخش های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: در این طرح ملی یک بندتنظیمی به ارتفاع هشت متر، طول ۷۵ متر و ۱۱ دریچه قطاعی بر روی رودخانه زهره احداث خواهد شد.

فخری زاده اظهار داشت: با تکمیل این طرح در دست اجرا آب مورد نیاز سه هزارو ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان تامین می شود .

وی ادامه داد: تامین آب آشامیدنی مرکز شهرستان باشت و روستاها تا افق ۱۴۲۵ و تامین آب صنعت از دیگر اهداف این طرح ملی است.

فخری زاده ابراز کرد: با توجه به اینکه شهرستان باشت دارای تنش آبی است با تلاش های انجام شده اجرای این طرح ملی در اولویت کاری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح ملی هزینه شده و پیمانکار و مشاور طرح ۸۰۰ میلیارد ریال مطالبات دارند.

فخری زاده تصریح کرد: برای انتقال آب کشاورزی در این طرح ۲۲ هزار و ۶۰۰ متر لوله فولادی به قطر ۶۰۰ تا یکهزار و ۶۰۰ میلیمتر و انتقال آب آشامیدنی و صنعت ۲۶ هزارو ۶۰۰ متر لوله فولادی انجام خواهد شد.

وی ابراز کرد: در این طرح ۶۶۵ هزار متر مکعب حاکبرداری، ۷۷۵ هزار متر مکعب سنگبرداری، ۳۸۵ هزار و ۶۰۰ متر مکعب خاکریزی، ۵۶ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۲۹ هزارو ۵۰۰ متر مربع قالب بندی، یکهزارو ۹۰۰ تن آرماتور گذاری، ۱۲ هزارو ۶۰۰ متر طول حفاری و تزریق، ۱۶ هزارو ۸۰۰ متر مکعب بنای با سنگ عملیات اجرایی انجام خواهد شد.

فخری زاده افزود: تجهیز کارگاه، آرماتور بندی و قالب بندی دیوار مخزن و ایستگاه پمپاژ شماره یک، انحراف آب رودخانه به جناح راست، لوله گذاری سه هزارو ۷۵۰ متر، هفت هزارو ۲۰۰ متر مسیر سازی و کانال کنی، ساخت جاده دسترسی بطول ۴.۵ کیلومتر و ساخت پل بر روی رودخانه برای دسترسی به محل بند از مهمترین اقدامات انجام شده در این طرح است.

وی نبود نقدینگی، افزایش نرخ ارز و مصالح و آزاد سازی نشدن اراضی مسیر خط انتقال در محدوده روستای شوش را از مشکلات این طرح برشمرد.

فخری زاده تصریح کرد: ساخت پمپاژ شماره یک مسیر خط انتقال یک و۲ ، لوله گذاری مسیر خط انتقال از ایستگاه پمپاژ ۲ تا انتهای دشت و ساخت بند تنظیمی تاسیسات جانبی از مهمترین اقداماتی است که برای تکمیل این طرح باید اجرا شود.

دلایل اهمیت طرح های تامین آب باشت

فرماندار باشت با اشاره به اینکه کشاورزی ظرفیت اصلی اشتغال این شهرستان است و ۱۰۶ روستای منطقه و برخی از محلات مسکونی شهری با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند ، گفت: تکمیل ۲ طرح بزرگ تامین آب حوزه های کشاورزی، صنعت و آشامیدنی باشت ضرورتی به منظور تحقق رفاه و بهبود معیشت مردم این دیار است.

سید مسعود حسینی اظهار داشت: تخصیص آب این طرح ها در سال های اخیر گرفته شده و بخشی از عملیات اجرایی آن هم انجام گرفته اما شتاب بخشی به پروژه های مذکور نیازمند تزریق اعتبار است.

فرماندار باشت با اشاره به اینکه آب شهر باشت در حال حاضر با سه چاه تامین می شود که در صورت ایجاد مشکلی آب بخش زیادی از شهر قطع می شود بر ضرورت تلاش برای شتاب بخشی به این طرح ها در شهرستان تاکید کرد.

رییس اداره امور آب باشت با اشاره به اینکه میزان افت آب سفره های زیرزمینی دشت باشت به ۱۲ متر رسیده است گفت: تامین آب پایدار با بهره برداری از ۲ طرح ضرورتی برای نجات سفره های زیرزمینی در این شهرستان است.

عطاء دیلمی تاکید کرد: ۱۵۶ حلقه چاه غیرمجاز در باشت وجود دارد که ناپایداری آب باعث برداشت بی رویه از این سفره های زیرزمینی شده است.

دیلمی تعداد چاه های مجاز در دشت های باشت و شاه بهرام در باشت را ۳۷۳ حلقه اعلام کرد.

شهرستان باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وهفت هزار مشترک آب دارد.

سالانه ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در باشت تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان باشت هشت هزار نفر است که این تعداد بهره بردار در زمینه باغداری، زراعت، زنبورداری و دامداری فعالیت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا