برای وحدت امت اسلامی از شبکه های مجازی بهره برداری شود


 برای وحدت امت اسلامی از شبکه های مجازی بهره برداری شود

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام گفت: یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی برای وحدت امت اسلامی بهره برداری از شبکه های مجازی است که الان در دنیا رواج پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام، در وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، طی سخنانی بیان کرد:‌ اتحاد اسلامی که یکی از ضروری ترین سیاست های جهان اسلام است، وحدت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قرآن کریم در آیات مختلف همه ادیان را دعوت به وحدت و از تفرقه و تنازع باز می دارد.

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام با بیان اینکه ادبیات، فرهنگ و تاریخ ما، حکایت از وحدت و بشارت به وحدت و دوری از تفرقه بین مسلمان ها و ایجاد هم زیستی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب مختلف دارد و یکی از آمال اندیشمندان اسلامی ایجاد وحدت تحت لوای اسلام است، عنوان کرد:‌ دعوت به وحدت یکی از مهم ترین اندیشه های اسلامی محسوب می شود. وقتی به تاریخ نگاه می کنیم، می بینیم شخصیتهایی چون سید جمال الدین اسد آبادی، شیخ محمد عبده، کاشف الغطاء، اقبال لاهوری، شیخ عبدالرحمان کواکبی، سید ابوالحسن ندوی از بنیان گذاران ندوه العلماء در هند و... به وحدت فراخوانده و از تفرقه باز می‌داشتند، تا بینش اسلامی در مقابل نفوذ فرهنگ غرب بالا برود و جلوی نفوذ این فرهنگ در جامعه اسلامی گرفته شود.

نجفی برزگر با بیان اینکه یکی از اهداف دشمن، ترویج تفرقه های دینی، قومی و ... در کشورهای اسلامی و از جمله ایران بود تا بتوانند بر مردم حکومت کنند، ابراز کرد: از آن سو علمای بزرگ و اندیشمندان مسلمان در سرزمین های مختلف، مردم را دعوت به وحدت می کردند تا روشنگری اتفاق بیفتد و تحت نفوذ غرب قرار نگیرند، از اندیشه های علمای مصر، علمای عراق، علمای ایران و شخصیت های مختلف در دنیا از جمله هند، این بود که در مقابل فرهنگ غرب بایستند، هویت اسلامی را به جامعه اسلامی برگردانند و وحدت اسلامی در جهان اسلام اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه آرزوی تحقق وحدت که کسانی چون علامه اقبال لاهوری در سر داشتند، با انقلاب اسلامی به رهبری بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تحقق پیدا می کند؛ گفت: انقلابی فرهنگی که کل فرهنگ هم عصر خودش در ایران و دنیا را عوض می کند؛ یک حرکت جهانی ایجاد می شود و اندیشه های بزرگی که در دنیا بودند را متوجه خودش می کند، از اوایل انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین سیاست های بزرگ جمهوری اسلامی، موضوع وحدت اسلامی بوده است و در این همین راستا، همه ساله در ایام هفته وحدت، اندیشمندان بزرگ جهان را برای گفتگو به دور هم جمع می کند؛ امسال نیز مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سی و پنجمین دوره کنفرانس وحدت را برگزار می کند و این حرکت بزرگی است که باعث بیداری اسلامی در جهان شده است و نگاه کلان یعنی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را دنبال می کند.

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام با بیان اینکه یکی از مهم ترین مؤلفه های تمدن نوین اسلامی توحید است، ابراز کرد: در طول تاریخ اگر امت و یا سرزمینی از بین رفته، دلیل آن تفرقه و تنازع بین اقوام مختلف بوده است. تفرقه باعث از بین رفت قدرت ملتها می شود، یکی از برنامه های تاثیرگذار مجمع تقریب که از سیاست های راهبردی آن است، بحث اتحادیه کشورهای اسلامی است که تاسیس آن بسیار اهمیت دارد و مهم تر این است که این اتحادیه کشورهای اسلامی بتوانند با همدیگر تعامل و جریان‌سازی داشته باشند.

نجفی با بیان اینکه یکی از استراتژی های مهم جهان اسلام، حمایت از سرزمین فلسطین است که در حال حاضر نه تنها ایران بلکه کشورهای مختلف اسلامی و حتی فراتر از این، کشورهای غیر اسلامی هم، بحث حقوق فلسطینی ها و سرزمین بیت المقدس رو مورد توجه قرار می دهند، اظهار کرد: بیداری اسلامی در جهان اتفاق افتاده و ما باید بتوانیم اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام را و اتحادیه جهانی علمای اسلام را فعال کنیم، این جریان سازی در جهان اتفاق بیفتد و حقوقدان های جهان اسلام، پزشکان جهان اسلام، اندیشمندان جهان اسلام، دانشگاهی های جهان اسلام، علمای جهان اسلام، بانوان جهان اسلام و ... همه و همه حلقه های مرتبطی با هم تشکیل دهند که این موضوع یکی از استراتژی های مهم اتحادیه ای است که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آن را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از راه های وحدت شناخت ظرفیت‌ کشورهای اسلامی است که از ظرفیت های علمی و فناوری و اقتصادی هم بهره مند شوند، تا مستقل شده و از فرهنگ غربی دور شوند، اظهار کرد: کامستک، بر همین مبنا ایجاد شده که کشورهای اسلامی بتوانند در رشد زیر ساخت های یکدیگر مؤثر باشند، آن هم در دانشگاه های جهان اسلام که با نخبگان و اندیشمندان و دانشمندان و دانشجویان جهان اسلام ارتباط دارند. ما اگر بتونیم این اتحادیه ها را فعال بکنیم، در حفظ و توسعه وحدت اسلامی قدم برمی‌داریم.

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام افزود: بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب یکی از مهم ترین بیانیه ها برای آینده جهان اسلام است و ان شاء الله بتونیم با همفکری اندیشمندان و دانشمندانی که در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت دعوت شدند، آینده ای روشن را در زمینه وحدت محقق کنیم، یکی از مهم ترین عوامل ارتباطات، بهره برداری از شبکه های مجازی است که الان در دنیا رواج پیدا کرده است. بیماری کرونا ظرفیت استفاده از ارتباطات مجازی با کل دنیا را توسعه داد و امیدواریم در مجمع تقریب هم از این ظرفیت برای پیشرفت تقریب مذاهب در داخل و خارج کشور استفاده کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط