همدلی سبب وحدت جامعه ایمانی و اسلامی می‌شود


همدلی سبب وحدت جامعه ایمانی و اسلامی می‌شود

مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه گفت: همدلی سبب وحدت جامعه ایمانی و اسلامی می‌شود و این افزایش وحدت باعث می شود که در مقابل توطئه‌های دشمنان اسلام ید واحده باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر راضیه پور حیدر، مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه، در وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، طی سخنانی گفت: اسلام یک دین اجتماعی است و در درون جامعه اسلامی، تعاون، مشارکت و همدلی و مشورت و هم دردی وجود دارد، این احساس همدردی در جامعه مسلمین باعث می شود عطوفت، انسانیت در بین افراد بیشتر جاری و ساری شود و در صورت تحقق این امر، شاهد جامعه اسلامی پویا، انسان دوست و متحد می‌شویم.

مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه با بیان اینکه موضوع انسانیت یکی از مباحث بسیار مهم در جوامع دینی و جوامع اسلامی است. همدردی گزیده ترین اخلاق اسلامی و نشانه خلوص ایمان و شخصیت والای مومن است، عنوان کرد: امام صادق (ع) می فرمایند مواسات نسبت به برادران دینی وسیله نزدیک شدن به خدا است که هر کس مواسات داشته باشد، مومن حقیقی است، میزان مسئولیت همگانی و فداکاری عمومی و همکاری در تحقق نیکی ها و جلوگیری از بدی ها، بیانگر میزان زنده بودن جامعه است. جامعه ایمانی مثل پیکری است که با آسیب دیدن یک عضو، سایر اعضا هم متألم می شوند و در صدد رفع آن هستند.

پور حیدر با بیان اینکه همدلی سبب می شود که وحدت جامعه ایمانی و اسلامی بیشتر شود و این افزایش وحدت باعث می شود که در مقابل توطئه‌های دشمنان اسلام ید واحده باشند، اظهار کرد: دین مبین اسلام به شناخت بحران و عوامل ایجادکننده آن و نهراسیدن، پناه بردن به خداوند، برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و ارزیابی سفارش کرده و رهبران اسلام نیز در عمل به این مسائل جامه عمل پوشاندند، لذا گفته می شود پایایی و پویایی جوامع اسلامی در گرو این است که آسیب‌ها و تهدیدها و راه مقابله با بحران ها شناخته شوند.

وی با بیان اینکه رهبری در جامعه اسلامی مثل رشته تسبیحی است که دانه ها را به هم پیوند می دهد، تصریح کرد: در تمام نظام های اسلامی اگر رهبری وجود داشته باشد که بتواند نظام اسلامی را به بهترین وجه رهبری کند، طبیعتا نقشه دشمنان اسلام نقش بر آب خواهد بود و این از همدلی و همراهی و همیاری مومنین نسبت به همدیگر ناشی می شود، همدلی و همیاری رکن اساسی جوامع اسلامی است چرا که مسلمانان باید در همراهی با یکدیگر ید واحده باشند و در مقابل توطئه های جهان غرب و استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل ایستادگی کنند.

همدلی سبب وحدت جامعه ایمانی و اسلامی می‌شود

در بخش دیگری از این کنفرانس شیخ آدام شانتادزه، مفتی غرب گرجستان نیز طی سخنانی گفت: دین یک قانون الهی است که به مردم در دستیابی به خوشبختی زمینی و معنوی کمک می کند، خداوند متعال انسان را به عنوان وارث زمین قرار داده و او را بنده خود می‌داند، جوهر همه ادیان عشق به خداوند است، لذا هیچ دینی افراط گرایی و هراس افکنی را موعظه یا تصدیق نمی کند و باید گفت برخی ادیان حتی نفی افراط گرایی را تقوا می دانند؛ همه ما میدانیم که هیچ دینی ذاتا خشونت و تروریسم را تبلیغ نمی کند؛ بنابراین نسبت دادن آن به دین غیرقابل قبول است، در نتیجه کلمات دین، جنگ، تروریسم، خشونت و دیگر کلمات مشابه را حتی نمی‌توان در یک زمینه استفاده کرد.

مفتی غرب گرجستان با بیان اینکه مسیری که توسط خداوند متعال ایجاد شده است دستیابی به شادی های این جهانی و آن جهانی است و باید گفت تخطی از این مسیر منجر به ایجاد نزاع و دشمنی بین مردم می شود؛ نزاعی که نقش جهالت به خوبی در آن دیده می‌شود، عنوان کرد: مسلمانان باید به خوبی درک کنند که غفلت از وحدت و پیروی از تمایلات تفرقه انگیز مخرب است؛ چراکه این راه اسلام نیست، ما نمی توانیم ایمان خود را به این طریق حفظ کنیم و برای مدتی طولانی زندگی کنیم، امتناع از وحدت موطن انسان را در معرض ضعف و مرگ قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه خداپرستی صادقانه، پیروی از قرآن، عبادت و اتحاد در جامعه اسلامی ضامن موفقیت و زندگی شاد و هماهنگ است، ابراز کرد: ما باید در برابر تفکیک، تجزیه و هرج و مرج در جامعه مقاومت کنیم، پیش از هر چیز، قلب مسلمانان باید با ایمان واقعی حول محور الهی متحد شود و همه امور مطابق قرآن و با تلاش مشترک انجام شود، اگر مسلمانان به اجماع جامعه توجه نکنند و از هم بپاشند، ناگزیر دچار یأس و ناامیدی می شوند، این برای یک فرد بسیار خطرناک است که بگوید به تنهایی از ایمان، سرزمین، عزت و افتخار خود دفاع خواهد کرد چراکه ایستادگی در راه ایمان به تنهایی مقدور نیست.

شیخ شانتادزه با بان اینکه الگوی امت یا الگوی اجتماعی که توسط اسلام معرفی شده است به وضوح ثابت می کند که بهترین مدل، الگوی زندگی مشترک، حمایت، محبت و احترام در بین مردم و به ویژه در میان مسلمانان است، عنوان کرد:‌ مدل امت حکمی است بر اساس اصول اسلام و مفهومی است که معرف طیف گسترده ای از دیدگاه های عمومی فارغ از ملیت، زبان و... است، پیامبر اکرم (ص) مومنان را اینگونه توصیف می کند: "مومنان مانند پیکر یکپارچه ای هستند که یکدیگر را مورد مهر، محبت و حمایت خود قرار می دهند. وقتی یک عضو این پیکر دچار بیماری می شود، تمامی اعضای دیگر نیز دچار بی قراری می‌شوند.



مفتی غرب گرجستان با بیان اینکه ویژگی اصلی که امت اسلامی را از سایر جوامع متمایز کند، ایمان، عدالت مثال زدنی، وحدت، صلح و اعتماد است و این بدان معناست که مسلمانان برای رسیدن به اوج در همه زمینه‌ها چه علمی و یا چه توسعه فناوری به وحدت نیاز دارند، گفت: هدف اسلام ایجاد محیطی آرام، و قابل اعتماد به جای ناآرامی، تقابل، هراس و جنگ است، باید گفت در قرآن ، کلمات صلح و توافق اغلب برای نشان دادن آشتی استفاده می شود، مسلمانان باید در قالب پیکره واحد متحد شوند، ارزشهای عمومی نوین را حفظ کرده و از عدالت و حقوق بشر صیانت نمایند؛ و هرگز نباید فراموش کنند که این ارزشها اساس اخلاق اسلامی است و قدرت و موفقیت تنها در وحدت و همزیستی مسالمت آمیز به دست می‌آید.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین ساعت‌ هوشمند پیشنهادی بر اساس قیمت (اردیبهشت 1403)