سازمان ملل: مصرف انرژی در ایران 5برابر متوسط جهانی/ 60درصد انرژی در خانه‌ها هدر می‌رود


سازمان ملل: مصرف انرژی در ایران 5برابر متوسط جهانی/ 60درصد انرژی در خانه‌ها هدر می‌رود

مصرف انرژی ایران بین سالهای 1990 تا 2019 بین 5 تا 8 درصد افزایش یافته است که تقریباً پنج برابر متوسط ​​جهانی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, کلودیو پروویداس نماینده پروژه‌های سازمان ملل در ایران در یادداشتی نوشت: شهرنشینی یکی از روندهای معمول قرن 21 است. تا سال 2050، دوسوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد، با این حال، بسیاری از شهرها با چالش‌های زیست‌محیطی و مشکلات مستمر در شکل‌گیری فضاهای پایدار و قابل زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با وجود این، شهرها همچنان محلی هستند که موقعیت‌های شغلی و رفاه بیشتری را نسبت به روستاها در اختیار مردم قرار می‌‌دهند، به همین دلیل UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) به شهرها به‌عنوان قطب اجتماع، نوآوری و نبوغ انسانی نگاه می‌کند.

طبق آمارهای ارائه‌شده توسط «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد», ایران بین 10 کشور اول در انتشار دی‌اکسید کربن قرار دارد و 75 درصد جمعیت آن شهرنشین هستند.

مصرف انرژی ایران بین سالهای 1990 تا 2019 بین 5 تا 8 درصد افزایش یافته است که تقریباً پنج برابر متوسط ​​جهانی است. ساختمانها، به‌ویژه در مناطق شهری، مقداری قابل توجه مصرف انرژی دارند که حدود 2.5 تا 4 برابر میانگین جهانی است و 70 درصد از آن مربوط به ساختمانهای مسکونی است که تا 60 درصد انرژی خود را هدر می‌دهند.

بیشترین حجم مصرف انرژی در تهران انجام می‌شود که در 200 سال اخیر با حدود 9 میلیون نفر جمعیت به یکی از بزرگترین شهرهای جهان تبدیل شده است.

UNDP نیز، همراه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شهرداری تهران در راستای انرژی پاک و تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری در ساختمانهای شهری تلاش می‌کند و انتظار می‌رود امسال نتیجه این اقدامات باعث کاهش 20درصدی مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی شود.

علاوه بر این، ایران تمرکز بر مدیریت پسماند را در اولویت برنامه‌ریزی شهری از طریق مشارکت با شهرداری تهران قرار داده است که سازمان ملل از آن پشتیبانی می‌کند.

ایران با بازیافت بطری‌ها در شهر تهران، بهره‌وری منابع را با توسعه کم دی‌اکسیدکربن ترکیب می‌کند که این ابتکار در سطح ملی معرفی می‌شود و به جدا شدن رشد اقتصادی از استفاده ناپایدار از منابع طبیعی کمک می‌کند.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد به‌همراه شرکای ملی و مرکز جهانی فناوری، نوآوری و توسعه پایدار در سنگاپور به‌دنبال حمایت از برنامه تهران هوشمند است که هدف آن تبدیل شهر به مکانی پایدارتر و قابل زندگی برای همه شهروندان، بازدیدکنندگان و مشاغل است.

به گزارش تسنیم، در سال‌های اخیر همکاری‌های سازمان ملل با کشور ما در بخش مدیریت پسماند و بازیافت مجدد آن‌ها به‌ویژه بازیافت زباله‌های الکترونیکی و بهبود شرایط تولید انرژی از طریق رعایت استانداردهای جهانی و استفاده از فناوری‌های به‌روزتر, سبب افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شده است.

بر اساس داده‌های سازمان ملل, ایران حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف کمک به بهبود شرایط تولید انرژی می‌کند که این بهبود بهره‌وری انرژی برای پیشرفت کشور حیاتی است و می‌تواند به پایداری زیست‌محیطی و اقتصادی کمک کند.

انتهای پیام/+

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید