اقدامات پیشگیرانه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان شمالی ضروری است


اقدامات پیشگیرانه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان شمالی ضروری است

بجنورد-ایرنا- مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 2 استان مشاهده شده است گفت: برای پیشگیری از شیوع این بیماری در استان ورود همه جانبه دستگاه های مختلف حتی بخش خصوصی ضروری است.

طاهر رستمی روز دوشنبه در نشست استانی پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید بازدیدها و نظارت ها از سالن های مرغداری، کشتارگاه های طیور و مراکز فروش پرندگان شدت یابد، حتی در صورت لزوم باید بازدید از منازل افرادی که پرنده زینتی نگهداری می شود انجام شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی افزود: اقدامات پیشگیرانه باید مورد توجه تمامی بخش های دولتی و خصوصی باشد، دهیاری ها و مراکز بهداشت در روستاها باید موارد مشکوک را به سرعت گزارش کنند تا جلوی احتمالی بیماری گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه در زمنیه شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نباید ساده انگاری شود تصریح کرد: در ابتدای شیوع کرونا، شیوع بیماری و همه گیری در این حد شاید دور از انتظار بود، اما شاهد بحران بودیم، اکنون هم اگر گرفتار آنفلوآنزا شویم ظرفیت های مراکز درمانی برای کنترل و مهار به هیچ عنوان کافی نیست.

رستمی با ابراز نگرانی از تقارن بیماری فوق حاد پرندگان و موج ششم بیماری کرونا در استان گفت: باید برنامه هی پیشگیرانه از بیماری فوق حاد پرندگان مد نظر باشد تا از وقوع بحران احتمالی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان مهاجر و فرود آنان در استان گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست باید پایش و نظارت تالاب ها، رودخانه ها و آبگیرها را به صورت مستمر انجام دهد تا موارد مشکوک به سرعت شناسایی و از انتقال بیماری جلوگیری شود.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش سالوک شهرستان اسفراین گفت: بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست این بیماری تنها در منطقه سالوک شناسایی شده است، در این زمینه پایش ها باید در سایر مناطق انجام و شرایط کنترل شود.

فروش پرنده در مرکز بجنورد

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی هم در این نشست فروش طیور در هسته مرکزی شهر مرکز استان را از دغدغه های بهداشتی عنوان کرد و گفت: رویکرد و درخواست ما این بود که با راه اندازی بازار روز پرندگان، بازار طیور در استان ساماندهی شود اما این امر هنوز محقق نشده است.

حمید رمضانی اظهار داشت: در صورتی که شهرداری در زمینه راه اندازی بازار روز پرندگان اقدام کند، دامپزشکی آمادگی دارد تا با استقرار کارشناس، سلامت این بازار را رصد کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: کارشناسان دامپزشکی با حضور در این بازار بر سلامت پرندگان عرضه شده نظارت خواهند داشت.

وی گفت: ۲ مزرعه فعال تخمگذار صنعتی و ۲ مزرعه پرورش بوقلمون از جمله واحدهای حساس در زمینه ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، این مزرعه ها به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت فراوان هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی، نظارت بر وضعیت بهداشتی و قرنطینه ای مزارع پرورش طیور قبل از جوجه ریزی، نظارت بر حمل و نقل بهداشتی پرندگان زنده و ورود جوجه یک روزه و پایش و مراقبت فعال مزارع پرورش طیور را از اقدامات این اداره کل برای پیشگیری از بیماری عنوان کرد.

لزوم واکسیناسیون محیط بانان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این نشست با اشاره به فصل مهاجرت پرندگان مهاجر گفت: زیستگاه ها و محل فرود پرندگان، تالاب ها و آبگیرها در طول سال پایش می شود و در این فصل هم گشت های مشترک دامپزشکی و محیط بانان بر این مناطق نظارت مستمر خواهند داشت.

حبیب لشکری اظهار داشت: امسال به احتمال زیاد، صدور پروانه برای شکار پرندگان منتفی است و انجام نمی شود.

وی بر لزوم واکسیناسیون محیط بانان علیه بیماری آنفلوآنزا تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه محیط بانان از گروه های در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند انجام واکسیناسیون این قشر ضروری است.

بر اساس این گزارش و بر اساس اعلام دامپزشکی در سال های اخیر، گزارشی از ابتلای پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

در خراسان شمالی یک واحد پرورش مرغ اجداد گوشتی، یک واحدمرغ مادر گوشتی، ۱۱۸ واحد پرورش مرغ گوشتی، پنج واحد پرورش مرغ تخمگذار (۲ واحد فعال است)، ۶ مزرعه پرورش شتر مرغ مولد، یک مزرعه پرورش شتر مرغ گوشتی، چهار مزرعه پرورش شتر مرغ توام، پنج مزرعه پرورش بوقلمون گوشتی( ۲ مزرعه فعال است) و یک مزرعه پرورش کبک در استان راه اندازی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟