تکمیل سد گلمندره گرمه 403 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد


تکمیل سد گلمندره گرمه 403 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: تکمیل سد گلمندره گرمه استان با 80 درصد پیشرفت فیزیکی، 403 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی این شرکت مهندس سیدعقیل مرتضوی در بازدید از سد گلمندره شهرستان گرمه گفت: برای ساخت این سد تاکنون ۱۸۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی اراضی پایاب سد، تامین آب برای صنایع پایین دست و رونق اقتصادی منطقه از مهمترین اهداف ساخت این سد است.

مرتضوی گفت: سد گلمندره از نوع خاکی سنگریزه ای با هسته رسی است که طول تاج آن ۶۷۰ متر، ارتفاع تاج سد ۶۱ متر، عرض تاج ۱۰ متر است و اراضی تحت پوشش شبکه آن پس از بهره برداری یکهزار هکتار خواهد بود.

وی اظهار داشت: گنجایش مخزن این سد بیش از ۲۸ میلیون متر مکعب و توان تنظیم آن نیز حدود ۱۳ میلیون متر مکعب در سال است.

ساختگاه سد گلمندره در شهرستان گرمه و در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر بجنورد قرار دارد.

نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز که در این بازدید حضور داشت بر پیگیری فوری برای تامین اعتبار مورد نیاز تکمیل سد گلمندره به منظور آبگیری این سد در سال آینده، تاکید کرد.

سید محمد پاکمهر افزود: این سد باعث رونق منطقه در حوزه های کشاورزی و صنعتی و همچنین اشتغال زایی می شود.

وی ضمن تقدیر از تلاش تمامی دست اندرکاران طرح ساخت سد گلمندره، خاطرنشان کرد: این سد تنها پروژه حوزه آب از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان در سال ۱۳۹۱ است که تاکنون به دلیل عدم تامین اعتبار، بهره برداری نشده است.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان