تلاش آیت الله تسخیری برای ایجاد وحدت مصلحتی و مقطعی نبود


تلاش آیت الله تسخیری برای ایجاد وحدت مصلحتی و مقطعی نبود

تهران- ایرنا- نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ابعاد وجودی و شخصیتی آیت الله تسخیری تاکید کرد: تلاش وی، برای ایجاد وحدت یک تلاش مصلحتی یا سیاسی و یا مقطعی نبود بلکه ناشی از پایبندی به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بود.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله محمدحسین احمدی شاهرودی روز دوشنبه در بیست و یکمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی ضمن بررسی شخصیت فردی، اجتماعی، علمی و سیاسی مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری گفت: سزاوار است گروهی متشکل از فضلای حوزه و اساتید دانشگاه که با فرهنگ بین الملل آشنایی دارند؛ از آثار آیت الله تسخیری الگوهایی برای تلاش های فرهنگی و تقریبی بین المذاهبی و بین الادیانی و بین المللی ارائه دهند.

وی افزود: حدود نیم قرن از دور و نزدیک با ایشان آشنایی داشتم و ویژگی های منحصر به فردی در ایشان یافتم. تسخیری متولد سال ۱۳۲۳ هجری شمسی در نجف اشرف بود؛ پس از طی تحصیلات دبستانی و دبیرستانی، وارد دانشگاه کلیة الفقه نجف می شود و همزمان به تحصیلات دروس حوزوی در حوزه علمیه نجف اشرف می پردازد؛ علاوه بر آن، جهت تامین مخارج زندگی چندین سال به کار بزازی در بازار نجف اشرف اشتغال داشته است.

احمدی شاهرودی ادامه داد: ایشان در دانشگاه کلیة الفقه نزد ادیبان و شعرای معروف عرب و اساتید بزرگ حوزه مانند سید مصطفی جمال الدین، شهید محمدرضا مظفر و محمد امین زین الدین، علوم و فنون مختلف را کسب کرد و پس از اتمام دروس مقدماتی حوزه و کسب مدرک لیسانس از کلیة الفقه، در تحصیلات علوم حوزوی تبحر یافت. سطوح حوزه را نزد بزرگانی امثال سید محمد تقی حکیم، شیخ صدرای بادکوبی و شیخ مجتبی لنکرانی آموخت و سپس در دروس خارج فقه و اصول اعاظم آن زمان نجف امثال آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی و آیت الله شهید سید محمد باقر صدر حاضر شد. در حوزه علمیه قم در درس خارج فقه و اصول آیت الله سید کاظم حائری که بنده حضور داشتم، ایشان در مباحث دقیق و قابل استفاده، اشکالات و مسائلی را مطرح می کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آیت الله تسخیری، علوم مکتب اهل بیت(ع) در فقه و اصول و حدیث و تفسیر و کلام و فلسفه را در حوزه های علمیه نجف و قم به خوبی کسب کرد و این سرمایه عظیم علمی ایشان موجب شد که بتواند در مجامع علمی، فقهی و فرهنگی با توانایی بالایی حضور یابد به گونه ای که همه دانشمندان جهان اسلام که ایشان را از نزدیک می شناختند، به توانایی علمی و فقهی او معترف هستند.

تلاش آیت الله تسخیری برای ایجاد وحدت مصلحتی و مقطعی نبود

وی افزود: هنگامی که در مجمع فقه اسلامی جده آغاز به سخن و استدلال های فقهی می کرد، تمام فقهای حاضر در جلسه از مذاهب مختلف به سخنرانی ایشان گوش فرا می دادند؛ زیرا که ایشان ناقل علوم اهل بیت اطهار (ع) با زبان شیوا و دلنشین و با فصاحت و بلاغت عالی عربی بود و متاسفانه جای ایشان که بیش از سه دهه نماینده جمهوری اسلامی و تشیع در مجمع فقهی بود، هنوز خالی است؛ در بسیاری از مجامع جهانی همچون بانک توسعه اسلامی و اتحادیه علمای مسلمان و کنفرانس های گوناگون شرق و غرب جهان اسلام و مجامع بین الادیانی و بین المللی برای ایشان هنوز جایگزینی در این محافل نمی بینیم.

احمدی شاهرودی ادامه داد: تلاش آیت الله تسخیری برای ایجاد وحدت یک تلاش مصلحتی یا سیاسی و یا مقطعی نبود بلکه ناشی از پایبندی به اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام بود. وی با هرگونه جهل و تعصب و افراطی گری و تندروی مقابله می کرد و به همین خاطر احیانا هم مورد حمله و تهاجم ناجوانمردانه حتی از طرف های خودی قرار می گرفت. ایشان با تمام وجود در محافل بین المللی از مقاومت ملت های مظلوم در برابر دشمنان متجاوز امثال صهیونیست ها و استکبار جهانی حمایت می‌کرد.

وی افزود: ایشان عالمی‌ مجاهد و خستگی‌ناپذیر بود که در عراق بر علیه رژیم ستمگر بعثی شورید و روانه زندان شد و شکنجه‌ها و اذیت و آزارها را به جان و دل خرید تا اینکه محکوم به اعدام شد و برای اجرای حکم به قصرالنهایه که در آن زمان اعدامی ها را به آنجا روانه می کردند؛ اعزام گردید. با وساطت و دخالت امام راحل قدس سره از زندان رها و سپس حدود سال ۵۰ از عراق اخراج شد.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه سکته موجب فلج کامل راستشان شد اما این امر هرگز نتوانست وی را از ادامه فعالیت و تحقق اهدافش در ایجاد توحید و وحدت اسلامی بین مسلمانان بازدارد. وی ده ها کنفرانس و صدها نشست و جلسات گفت و گو و کارگاه های مختلف علمی را اداره می کرد. از پایه گذاران حرکت تبلیغی بین المللی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و بهترین شاهد این مدعا تصدی معاونت بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی توسط ایشان در روزهای نخستین پیروزی انقلاب و برگزاری کنفرانس های اسلامی و سپس کنفرانس‌های تقریبی و اهل بیتی است که منتج به تاسیس مجامع جهانی اهل بیت و تقریب المذاهب شد.

احمدی شاهردی افزود: ایشان از ارکان معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی و از بنیان‌گذاران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین از عناصر موثر جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه ادیان و مذاهب بود. خلاصه سخن اینکه هرجا عنوان یک بنیان فرهنگی علمی مذاهبی و ادیانی بین المللی را ببینیم، آیت الله تسخیری همچون ستاره ای در آن می‌درخشید؛ تاثیر گذاری این شخصیت در داخل مانند دو دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری از استان های گیلان و تهران و تلاش های علمی ایشان در بسیاری از دانشگاه ها و حوزه های علمیه غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: از ایشان تألیفات و آثار زیادی در تفسیر، فقه، عقائد، اقتصاد و روابط بین‌الملل و غیره در بیش از ۸۰ مجلد که اکثرا به چاپ رسیده به جای مانده است؛ ایشان انسانی مهربان و با عاطفه و دارای کمالات اخلاقی بود. با توجه به موقعیت و ارتباطاتی که با مقامات حکومتی داشت، اگر احیانا کسی به او مراجعه می‌کرد و نیازی داشت که بایستی به مسئولین و مقامات مافوق برسد، ایشان برای حل مشکل آن شخص نیازمند واسطه می شد و در حد مقدور، توصیه و سفارش و پیگیری می کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: با توجه به اینکه ایشان شخصیتی کم نظیر بلکه از بعضی جهات بی نظیر بوده و در صحنه های بین المللی و جهانی حضور مستمر و موثر داشته اند، سزاوار است گروهی متشکل از فضلای حوزه و اساتید دانشگاه که با فرهنگ بین الملل آشنایی دارند، آثار باقی مانده از ایشان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و علاوه برآثار نوشتاری، چگونگی حضور ایشان در اجلاس ها و گفت و گوهای دو جانبه و چند جانبه و مجامع بین‌المللی و نحوه تعامل ایشان با سایر مذاهب اسلامی و ادیان را مورد بررسی قرار داده و با استفاده از این آثار الگوهایی برای تلاش های فرهنگی و تقریبی بین المذاهبی و بین الادیانی و بین المللی ارائه دهند، تا نسل های آینده هم قدر شناس این شخصیت ها باشند و هم اسوه عملی برای فعالیت‌های تقریبی و بین الادیانی بوده باشد.

تلاش آیت الله تسخیری برای ایجاد وحدت مصلحتی و مقطعی نبود

کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه

به گزارش ایرنا ، مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی شامل ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور برگزار شد. همچنین ۲۴ نشست وبیناری برای این دوره از کنفرانس تدارک دیده شده بود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار شد. مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان در این نشست‌ها و به طور کلی کنفرانس حضور داشتند.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه دارد. این هفته و کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و روز شنبه با برگزاری اختتامیه پایان یافت ولی برگزاری وبینارها همچنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها