پیامبر اکرم (ص) همه عمر شریف خود را صرف وحدت کردند


پیامبر اکرم (ص) همه عمر شریف خود را صرف وحدت کردند

تهران- ایرنا- رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: وحدت اسلامی همان چیزی است که پیامبر اعظم (ص) همه‌ عمر شریف خود را صرف آن کرده و با هر چه باعث تفرقه مسلمانان می‌شد، مبارزه کردند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از مجمع تقریب مذاهب اسلامی حجت الاسلام محمد ابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در بیست و یکمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: موضوع وحدت اسلامی ضروری‌ترین مسئله‌ جهان اسلام است؛ چون دشمنان اسلام و استکبار جهانی با همه‌ قوا و با همه‌ ظرفیت در مقابل اسلام عزیز صف‌آرایی کرده اند، لذا لازم است مسلمانان هم با همه‌ قوا و با همه‌ ظرفیت، با وحدت و یگانگی، با دوری از تفرقه و تنازع، جهان اسلام را در مقابل دنیای استکبار قرار داده و در برابر آنان صف‌آرایی کنند.

وی افزود: از جمله محورهای وحدت در بین مسلمانان، سنت پیامبر اعظم(ص) است. مسلمانان با زنده کردن سنت پیغمبر(ص) می‌توانند وحدت را در بین خود ایجاد کرده و حفظ نمایند. وحدت اسلامی همان چیزی است که پیامبر اعظم(ص) همه‌ عمر شریف خود را صرف آن کرده و با تمام اموری که باعث تفرقه و جدایی مسلمانان می‌شد، مبارزه کردند؛ حتی مسجدی به نام مسجد ضرار که باعث تفرقه مسلمانان شده بود را به امر خدا تخریب کرده و به آتش کشیدند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: پیغمبر(ص) با همه‌ عوامل تفرقه مبارزه کردند و حتی فرمود اگر مسلمانی به اندازه‌ یک وجب از جامعه‌ اسلامی دور شود، از اسلام خارج می‌شود. ایشان مسلمانان را از تفرقه و از تنازع پرهیز می‌دادند، لذا بر همه ما لازم است با مراجعه به سنت‌های پیغمبر(ص) وحدت اسلامی را تقویت کنیم و با ایجاد وحدت اسلامی در برابر دشمنان ایستادگی کنیم.
ابراهیم اضافه کرد: یکی از عواملی که باعث تفرقه می‌شود، تعصبات نژادی و گرایش‌های نامعقول و افراطی است که باید با این گرایشات مبارزه کرد. در جهان امروز داعشی‌ها و تکفیری‌ها از نمونه‌های این تفکرات و گرایش‌ها هستند. ملت‌های مسلمان، با بصیرت افزایی و با دشمن شناسی در راه حفظ وحدت قدم‌های مثبتی برداشته‌اند.

پیامبر اکرم (ص) همه عمر شریف خود را صرف وحدت کردند

التزامات برادری اسلامی چیست؟

حجت الاسلام احمد فرخ فال مشاور مدیر حوزه های علمیه گفت: صلابت امّت اسلامی و وحدت موجب رعب و وحشت در بین کفار و مشرکین خواهد شد. امروزه تقریب مذاهب و کنفرانس‌های بین‌المللیِ وحدت اسلامی یک پیام و هدف کلان را دنبال می‌کند که تقویت اخوت اسلامی و تحکیم مواضع متناسب با صلابت در همه‌ جریان‌های بین‌المللی‌ است. اگر بخواهیم به این هدف بزرگ نزدیک شویم، باید الزاماتی را که نتیجه‌ مطلوب و هدف کلانِ وحدت اسلامی در مقابل شیطنت مخالفان در بر خواهد داشت، رعایت کنیم.

فرخ فال ادامه داد: مسئله اول در عملی کردن وحدت اسلامی احترام به اصول و مبانی و تکیه بر مشترکات مذاهب اسلامی است. باید بر این مشترکات، یعنی بر حول محور توحید، نبوت، احکام و شرایعی که مورد اشتراک همه‌ مسلمانان است، ایستادگی و مقاومت کرد. نکته‌ دوم خویشتن‌داری و صبوری در ناملایمات و مشکلاتی است که دشمنان برای امت‌ اسلامی درست می‌کنند تا درنتیجه رخوت و نخوتی را در بین امت اسلام ایجاد کنند و از همان دریچه داخل جمعیت‌های اسلامی رخنه کنند.
وی افزود: التزام سوم، نشست‌های علمی و کاربردی است. مشکلاتی که امروزه دشمنان برای امت‌های اسلامی ایجاد می‌کنند، با نشست‌های علمی کاربردی مذاهب قابل کنترل و رفع شدن است. نکته‌ چهارم این است که ما امروز امت‌های اسلامی را در اطراف و اکناف این گیتی و عالم مشاهده می‌کنیم. بنابراین راه این است‌که آنها بر محوری صحیح از مواضع سیاسی و اجتماعی اتفاق کنند و نشست‌های مشترک سیاسی و اجتماعی برگزار کنند.

مشاور مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: نکته‌ پنجم این‌که باید امت‌های اسلامی و مذاهب در جریانات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مباحثی که این روزها در جهان اسلام وجود دارد، قرار گیرند و تصمیم متحدانه صحیح و متناسب بگیرند.


وی افزود: تشتت و تفرقه در تصمیم‌های کلان بین‌المللی موجب تضعیف ‌یکدیگر است و تصمیماتی در داخل امت‌های اسلامی وجود دارد که باید به شکل بومی اتخاذ گردد تا مشکلات برطرف شود، اما تصمیمات بین‌المللی باید تقویت‌کننده‌ دیگری باشد و برای نیل به این هدف، مذاهب اسلامی باید در موضوعات مهم و رایج دنیای امروز و جهان اسلام نشست‌های مختلف داشته باشند.

پیامبر اکرم (ص) همه عمر شریف خود را صرف وحدت کردند

وحدت اسلامی نخ تسبیحی است که مهره ها را کنار هم نگه می دارد

فاطمه کسرایی، استاد دانشگاه اصول دین با اشاره به اهمیت وجود الفت و همگرایی میان مسلمانان گفت: امام خمینی (ره) می فرماید مسلمانان باید در اقدامات دشمنان دقت کرده و ببینند که مسائل مورد اهمیت آنها شامل چه موضوعاتی می شود. قرآن کریم و روایات معصومین عبارات و توصیه هایی دارد که بر متحد شدن و همگرایی مسلمانان تاکید دارد و با معرفی وحدت به عنوان نعمت ویژه‌ الهی، همه را به وحدت فراخوانده است. خداوند از مسلمانان می خواهد که در عرصه‌ی اجتماع میان دو گروه متخاصم صلح و دوستی برقرار کنند و به صورت آشکارا تفرقه افکنان مذهبی را به طور کلی از سنت و سیره پیامبر دور و پیامبر را از آنها جدا بدانند.

وی وجود اصل اختلاف در میان جوامع بشری را امری طبیعی دانست و گفت: گاهی وجود عقل و طبیعت بشری چنین امری را اقتضا می کند اما گاهی اختلاف سبب بروز شکاف هایی می شود که اصل و حیات جامعه مسلمان را به خطر می اندازد. همبستگی و وحدت به این معنا نیست که اقلیت‌های مذهبی از عقاید خود دست بردارند و عقیده واحدی داشته باشند و یا برادران سنی، شیعه بشوند و شیعیان، سنی بلکه مقصود از وحدت این است که همه‌ افراد و گروه‌های یک جامعه با بهره‌گیری از عوامل وحدت و همبستگی در مقابل سیاست‌های خصمانه دشمن مشترک، متحد شوند و از اختلافات غیر معقول پرهیز کنند و بتوانند اختلافات خود را با تبادل اندیشه حل کنند.

این استاد دانشگاه افزود: علما و اندیشمندان جوامع مسلمان باید بدانند که اتحاد نخ تسبیحی است که مهره‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد و ارتباط منظمی بین آنها برقرار می‌کند و آنها را از پراکندگی و دورافتادگی حفظ و از گم شدن حفظ می کند. اگر این نخ تسبیح پاره شود، انسجام مهره ها گسسته شده و هر یک به جایی میفتند. حضرت علی (ع) فرمود به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید که دست خدا با جماعت است.

وی اضافه کرد: وحدت و انسجام همچنین یکی از دغدغه‌های پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات سیاسی و اجتماعی آن حضرت بود. به همین منظور در اوایل حکومت شان در مدینه پیمان هایی را منعقد کردند که تاثیر به سزایی در تقویت پایه‌های حکومت ایشان داشته است. از جمله پیمان با مردم مدینه اعم از مسلمان و غیر مسلمان و یا پیمان برادری میان مسلمانان اعم از مهاجرین و انصار.

کسرایی با استناد به آیه ۱۰۱ سوره‌ آل عمران گفت: خدا پیامبر را به عنوان یک الگو و اسوه حسنه قرار داده است و در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران می‌فرماید ولو کنت فظا غلیظ القلب لا انفضوا من حولک. اگر تندخو و سخت دل بودی، قطعا از پیرامون تو پراکنده می‌شدند. حضرت علی (ع) به عنوان تربیت یافته مکتب نبوی، یکی از مصداق‌های کوشا در ایجاد انسجام اسلامی بودند و اقداماتی را هم در این زمینه انجام دادند؛ از جمله اینکه ایشان با خلفا روابط خانوادگی داشتند؛ در نماز جماعت ایشان حاضر می‌شدند و در حل مسایل و مشکلات روز با خلفا همکاری می کردند تا مبادا مشکلات داخلی، جهان اسلام را در برابر جهان کفر ناتوان کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرماید آن کسی که علنا و آشکارا مقدسات فرقه‌ای از طرف مسلمین را به باد اهانت می‌گیرد، خواست استکبار را محقق می کند. از نظر نظام و از نظر مقام معظم رهبری، اهانت به مقدسات یکدیگر خط قرمز است. ایشان اقدامات مهمی را برای ایجاد وحدت انجام داده و فرمایشات و توصیه‌های ارزنده‌ای را به همه مسلمین در این زمینه ارائه نموده اند. به عنوان مثال توصیه نموده اند که در حج با کسانی که شیعه نیستند، نماز بخوانید. یکی از مواردی که در حج خیلی مهم است، مساله‌ الفت و برادری است.

کسرایی ادامه داد: یک اقدام عملی دیگر رهبر معظم انقلاب در زمینه‌ ایجاد وحدت، فتاوای ارزشمندی است که داشتند. ایشان توهین به زنان پیامبران و نمادهای برادران اهل تسنن را حرام دانستند. بنابر این یکی از موارد رعایت آداب اختلاف، توجه به همین نکات است. عیب گویی، فحاشی و شمشیر به روی هم کشیدن کمک کردن به دشمنان اسلام است که هم دشمن شیعه و هم دشمن اهل سنت هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته‌ دیگر در ایجاد وحدت و رعایت آداب اختلاف، زمان‌شناسی و گذر از گذشته است. به فرمایش رهبری، ضروری است علما و روشنفکران اسلامی منشور وحدت اسلامی را تنظیم کنند تا از طریق آن، هر کسی نتواند دیگران را متهم به خروج از اسلام نماید و تکفیر کند. بنابراین علما در این زمینه وظیفه‌ بزرگی دارند. به عنوان نمونه، میرزای شیرازی مرجع بزرگ شیعیان یکی از کسانی است که تلاش‌های بسیاری را در راه وحدت انجام داده است و یا شیخ شلتوت از بزرگان اهل سنت، محقق، مفسر، فقیه اصولی و از موسسان دارالتقریب، هم از مدافعان و از فعالان وحدت شیعه و سنی بوده است.

پیامبر اکرم (ص) همه عمر شریف خود را صرف وحدت کردند


دور بودن از قرآن کریم، اصلی ترین عامل درگیری‌های مذهبی است

مدرس مدرسه علوم دینی اسماعیلیه قشم گیاهدان تصریح کرد: اگرهمه کشورهای اسلامی با همدیگر رابطه‌ نزدیک و تنگاتنگی داشته باشند؛ سران کشورهای اسلامی با همدیگر رابطه داشته باشند و بنشینند و با یکدیگر صحبت کنند، قطعا زمینه تفرقه و اختلاف برچیده می‌شود و جهان کفر نمی‌تواند فتنه انگیزی کرده و موضوه «اسلام هراسی» را به میان بکشند.
"ابراهیم ابراهیمی" در بیست و دومین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) با آمدنش اخوت را به بشریت اهدا کرد، گفت: اولین اقدام پیامبر گرامی اسلام (ص) ایجاد پیمان اخوت و برادری بین مسلمانان بود که قرآن عظیم الشان ما بر آن صحه گذاشت و احادیث گهربار رسول الله(ص) مبین این مقوله است.

امام جمعه روستای کنارسیاه با اشاره به این که وحدت اسلامی در شرایط کنونی یک ضرورت است، گفت: در حال حاضر تفرقه و برادر کشی در جهان اسلام بیداد می‌کند و دشمنان اسلام به طرق مختلف مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته اند.

مدرس علوم دینی اسماعیلیه قشم گیاهدان افزود: وحدت، پایه های‌ اخوت و برادری است و برای محکم کردن پای های اخوت باید اتحاد عملی را در بین خودمان زنده کنیم.

وی دور بودن از قرآن کریم را اصلی ترین عامل درگیری‌های مذهبی دانست و خاطر نشان کرد: اگر به قرآن برگردیم و آن را آنگونه که حق است تلاوت کنیم، قطعا اختلاف و تفرقه ای به وجود نخواهد آمد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه در صحیح بخاری، صحیح مسلم و صحاح سته اهل سنت و جماعت، مملو از روایت‌هایی در تأکید وحدت و ذم تفرقه است، گفت: اگر شمه‌ای از زندگینامه‌ی اهل بیت رسول خدا(ص) ، امامان و ائمه‌ را مطالعه کنیم، می بینیم که تفرقه جایی در دین اسلام نداشته است؛ ولی متاسفانه امروزه شاهد هستیم که در بعضی مواقع، هر دو طیف شیعه و سنی به سبب جهالت خود بر طبل تفرقه می‌کوبند.

پیامبر اکرم (ص) همه عمر شریف خود را صرف وحدت کردند

عالم اهل سنت با اشاره به این فرموده رهبر فرزانه انقلاب که "توهین به مقدسات حرام شرعی است"، گفت: یکی دیگر از عوامل درگیری‌های مذهبی تعصبات قوی- مذهبی و است؛ تا جایی که این تعصبات انسان را کور کرده و نمی گذارد حقایق را ببیند؛ حال چه نکاتی را باید در بین خودمان زنده کنیم، تا از این تفرقه‌ها و عوامل اختلاف دور شویم و آنها را در نطفه خفه کنیم.

مدرس علوم دینی با بیان اینکه مسلمانان قبله، قرآن و خدای واحدی دارند و این اشتراکات مذهبی باعث می شود، اختلافی بین آنان به وجود نیاید، افزود: وقتی همه‌ مسلمانان یک قرآن را تلاوت می‌کنند، یک پیامبر دارند و به یک طرف نماز می‌خوانند؟ چرا باید این همه اختلاف و تفرقه بین ایشان باشد؟ چرا باید در کشورهای اسلامی برادرکشی داشته باشیم؟ چرا باید به نام دین، مسلمان برود، مسلمان دیگر را بکشد و ترور کند؟

مدرس علوم دینی اسماعیلیه تأکید کرد: ما مذاهب اسلامی باید برای مقدسات یکدیگر احترام قایل شویم. من به عنوان یک اهل سنت اجازه ندارم به مقدسات برادر شیعه‌ام توهین کنم و یک شیعه هم نباید به خودش اجازه دهد به مقدسات اهل سنت اهانت کند. اگر فردی حرمت‌شکنی کرد، اگر فحاشی کرد، اگر لعن کرد؛ حرمت‌ها از بین می‌رود؛ حرمت که از بین رفت، دیگر هیچ احترامی باقی نمی‌ماند و تفرقه و اختلاف آغاز می‌شود.

امام جماعت اهل سنت روستای کنارسیاه تأکید کرد: مقام معظم رهبری بر این امر صحه گذاشته و خودشان فرمان دادند که نباید به مقدسات ادیان دیگر توهین شود.
مدرس علوم دینی اسماعیلیه با ارائه یک پیشنهاد، عنوان داشت: بهتر است اهل سنت و شیعه با مطالعه متون مکتوب دینی به دنبال پیدا کردن نقاط اشتراک باشند و بر اساس همین اشتراکات با یکدیگر گفتگو کنند.

وی گفت: اگرهمه کشورهای اسلامی با همدیگر رابطه‌ نزدیک و تنگاتنگی داشته باشند؛ سران کشورهای اسلامی با همدیگر رابطه داشته باشند و بنشینند و با یکدیگر صحبت کنند، قطعا زمینه تفرقه و اختلاف برچیده می‌شود و جهان کفر نمی‌تواند فتنه انگیزی کرده و موضوه «اسلام هراسی» را به میان بکشند.

مدرس علوم دینی اسماعیلیه با انتقاد از برخی سران کشوران اسلامی، عنوان داشت: چرا باید سران کشورهای اسلامی خودشان را به خواب بزنند و دست دوستی به طرف دشمنان اسلام دراز کنند و هم‌پیمان با دشمنان اسلام بشوند؟ چرا با همدیگر هم‌پیمان نشویم؟ حال آنکه کشورهای اسلامی می‌توانند بر اساس اشتراکات موجود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه

به گزارش ایرنا ، مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی شامل ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور برگزار شد. همچنین ۲۴ نشست وبیناری برای این دوره از کنفرانس تدارک دیده شده بود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار شد. مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان در این نشست‌ها و به طور کلی کنفرانس حضور داشتند.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه دارد. این هفته و کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و روز شنبه با برگزاری اختتامیه پایان یافت ولی برگزاری وبینارها همچنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی