جشنواره اسب اصیل ترکمن با معرفی اسب‌های برتر در بجنورد پایان یافت


جشنواره اسب اصیل ترکمن با معرفی اسب‌های برتر در بجنورد پایان یافت

بجنورد- ایرنا- شانزدهمین دوره جشنواره ملی اسب اصیل ترکمن عصر دوشنبه در بجنورد با معرفی اسب‌های برتر در بخش زیبایی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این جشنواره که در باشگاه سوارکاری کارگران شهرستان بجنورد برگزار شد، ۱۶۴ سر اسب از استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، سمنان، تهران، شیراز و یزد حضور داشتند.

هدف از برگزاری این جشنواره معرفی جایگاه ویژه اسب اصیل ترکمن در کشور بود و این دوره از رقابت ها را «کاترینا جاکوب» داور آلمانی قضاوت کرد.

صدور ۳۳ راس اسب از ایران
رییس فدراسیون سوارکاری در این جشنواره با اشاره به صدور ۳۳ راس اسب برای نخستین بار از ایران، اظهار داشت: با توجه به اینکه ارزش میانگین هر اسب، ۱۰۰ هزار دلار است، این امر می‌تواند یک درآمد تضمین شده برای پرورش دهندگان اسب باشد.
مسعود خلیلی افزود: وجود تبارنامه اسب ها، داخلی بودن ملزومات پرورش اسب و استقلال از بیگانگان و اشتغالزا بودن تضمینی، از مزیت‌های این صنعت و پیش زمینه‌های رونق اقتصادی کشور است.
وی با بیان اینکه ۴۳ تا ۴۴ هزار راس اسب ورزشی در کشور وجود دارد، یادآور شد: واردات اسب باید به حداقل برسد و تنها براساس ضرورت باشد.
داور بین المللی ارزیابی اسب از آلمان، کاترینا جاکوب نیز گفت: تعلق داشتن به گونه اصیل اسب، نوع نفس کشیدن، فیزیک بدن، نوع ایستایی و بلندی و کشیدگی اسب ها، از جمله معیارهای انتخاب اسب‌های ممتاز است.

در استان خراسان شمالی هزار و ۵۰۰ سر اسب وجود دارد که ۴۰۰ سر اسب آن در شهرستان بجنورد و روستاهای اطراف آن نگهداری می شود.

اسب ترکمن دارای سه نژاد آخال تکه، یموت و چناران است و کارشناسان مرتبط با این حوزه بر این باورند که آخال تکه جزو زیباترین و قیمتی‌ترین اسب ترکمن بوده و محل زیست این گونه نیز بیشتر در ایران و ترکمنستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!