بیش از هر زمان دیگر به قدس نزدیک هستیم


بیش از هر زمان دیگر به قدس نزدیک هستیم

تهران-ایرنا- استاد دانشگاه تونس با بیان این که امروز بیش از هر زمان دیگری به فلسطین و «قدس شریف» نزدیک‌تر هستیم، گفت: «قدس شریف» همان محوری است که می‌تواند امت اسلامی را به وحدت و یکپارچگی برساند.

به گزارش دوشنبه شب گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هذیلی المنصر، استاد دانشگاه تونس در بیست و سومین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت، اظهار داشت: واقعیت این است در سالیان گذشته یک ارتباط عمیق و تنگاتنگی میان مسأله «وحدت اسلامی» و «مسأله فلسطین» شکل گرفته است، ما مشاهده کرده ایم که چه اتفاقاتی در اراضی فلسطین و به ویژه در اطراف «قدس شریف» به وقوع پیوست باید گفت این رویدادها جملگی فرا رسیدن یک آینده روشن را بشارت می‌دهند.

وی افزود: اندیشه تحقق یک آینده روشن در اراضی فلسطین و «قدس شریف» هیچگاه از مخیله نسل‌های مختلف مسلمانان پاک نشده است، واقعیت این است که نبرد «شمشیر قدس» یک نبرد بسیار بزرگ بوده است، این نبرد نشان داد که نوعی یکپارچگی و وحدت در سراسر اراضی فلسطین وجود دارد و در یک چارچوب استراتژیک، سیاسی و بین‌الملل در حالی که سران و رهبران سیاسی بلندپایه جهان در نشستی کار «قدس شریف» را تمام‌شده تلقی کردند، به وقوع پیوست و صحنه‌آرایی رهبران سیاسی جهان به طور کلی برهم خورد باید گفت مقاومت مسلحانه گروه‌های مقاومت از یک سوی و خیزش گسترده شهروندان فلسطینی از سوی دیگر، تمامی برنامه‌های ازپیش‌طراحی‌شده علیه قدس را به شکست کشاند.

المنصر در همین خصوص ادامه داد: پیش از آغاز «نبرد شمشیر قدس» همواره از اراضی فلسطین و غزه به صورت جداگانه سخن گفته می‌شد اما پس از آغاز نبرد مذکور ما شاهد شکل‌گیری وحدت جغرافیایی در اراضی اشغالی بودیم، این نبرد نشان داد که مَردان مقاومت در غزه از هیچ تلاشی برای ایستادن در برابر اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها علیه اهالی قدس دریغ نمی‌کنند.

استاد دانشگاه تونس تصریح کرد: نبرد «شمشیر قدس» ثابت کرد که ملت فلسطین و نیز ملت‌های اسلامی تحت هیچ شرایطی دست از حمایت از اهالی قدس نمی‌کشند و معتقدیم که تمامی تلاش‌ها برای حذف کردن مسأله «قدس شریف» از اذهان با شکست مواجه شده است.

وی با بیان اینکه پیش از آغاز نبرد «شمشیر قدس» ما شاهد احیای فریادهای طایفه‌گرایانه و فرقه‌گرایانه مذهبی بودیم، اظهار داشت: پدیده تکفیرِ دیگران در نقاط مختلف جهان عرب و جهان اسلام گسترش پیدا کرده بود و باید گفت که نبرد شمشیر قدس موجب شد تا این شرّ و فتنه در امت اسلامی از بین برود.

المنصر تصریح کرد: یکپارچگی امت اسلامی در حمایت از قدس و مقاومت معجزه‌آسا بود، همه ما میدانیم که نبرد «شمشیر قدس» یک نبرد فکری و ذهنی بود، این بدان معنا نیست که سلسله پیروزی‌ها و دستاوردهای نظامی و امنیتی در جریان آن بی ارزش است، اصلا اینطور نیست. طبیعتا دستاوردهای نظامی و امنیتی بزرگی نیز در نبرد مذکور محقق شد؛ پیش‌تر ما شاهد جنگ‌ها و نبردهایی در عرصه فکری و فرهنگی بوده‌ایم، اما هیچگاه از نتایج و ثمرات این جنگ‌ها بهره‌برداری نشد.

استاد دانشگاه تونس ادامه داد: شبکه‌های ارتباط جمعی در نبرد شمشیر قدس نقش متفاوت و در عین حال مهمی را ایفاء کردند و تا حدود زیادی نیز در این عرصه موفق بودند و اقتدار گروه‌های مقاومت فلسطین را برای همگان به نمایش گذاشتند.

وی در همین خصوص تصریح کرد: شبکه‌های ارتباط جمعی این واقعیت را به همگان گوشزد کردند که گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین تنها برای خود نمی‌جنگند، بلکه برای تأمین امنیت امت اسلامی مبارزه می‌کنند.

المنصر اذعان داشت: ما امروز بیش از هر زمان دیگری به فلسطین و «قدس شریف» نزدیک‌تر هستیم، امت اسلامی همواره نیازمند محوری است که همگان پیرامون آن به وحدت و یکپارچگی برسند به همین دلیل میتوان گفت که «قدس شریف» همان محوری است که می‌تواند امت اسلامی را به وحدت و یکپارچگی برساند.

وی با بیان اینکه گروه‌های مقاومت اسلامی حماسه بزرگی را در جریان نبرد «شمشیر قدس» رقم زدند اظهار داشت: آن‌ها عزم، اراده و اصرار خود بر تحقق پیروزی را به نمایش گذاشتند و اقتدارشان را به تصویر کشیدند و ثابت کردند که مسلمانان نه تنها ضعیف نیستند بلکه از چنان قدرتی برخوردار هستند که به وسیله آن می‌توانند در برابر دشمن تا دندان مسلح به پیروزی دست یابند.

المنصر در پایان گفت: اکنون نخبگان فکری، دینی و فرهنگی وظیفه و مسئولیت بزرگی را بر دوش دارند و باید بدانیم که دوره متحمل شدن شکست و ناکامی به پایان رسیده است، امت اسلامی باید به سمت تحقق پیروزی حرکت کند و در این میان، خداوند متعال نیز این امت را یاری خواهد کرد.

بیش از هر زمان دیگر به قدس نزدیک هستیم


شعارهای تکفیری، صدای شیطان است
مدرس حوزه علمیه قم در بیست ودومین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، با اشاره به اینکه خداوند بشریت را از یک طینت آفرید و به سوی یک هدف هدایت فرمود، اظهار کرد: اگر مسلمانان استکبار را می‌شناختند، زیر بار استکبار نمی‌رفتند و اگر قرآن را محور قرار داده بودند به ۷۳ فرقه تقسیم نمی‌شدند.
آیت الله سید محمدرضا علم الهدی، اضافه کرد: فرقه گرایی و تحزب برای بخشی از زندگانی انسان طبیعی است، چرا که انسان‌ها نمی‌توانند یک جور فکر کنند و یکنواخت زندگی کنند، اما در مسئله توحید انبیا یک راه رفتند و مقابل شرک ایستادند.
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه امت واحده اسلامی دچار تزلزل و انحرافی شده است که دست استعمار آن را مدیریت کرد.استعمار آمد برای جامعه خط و نشان خاص کشید.معیارهای تکفیری، معیار پرداخته شده استعمار برای شکستن عصای مسلمین است.
وی با بیان اینکه در مورد پیامبر و قرآن هیچ اختلافی میان مسلمانان نیست، گفت: این‌ها محورهای مشخص شده خداوند است و با این دو پایه مهم می‌توان به صلح رسید.
علم‌الهدی با اشاره به اینکه مذاهب اسلامی در حقیقت در مقابل اسلام نیستند، گفت: نباید گروهی بگویند ما مؤمنیم و دیگران کافر. این شعار تکفیری چوب دشمن و سر و صدای شیطان است که از حلقوم مسلمان بیرون می‌آید.
وی در ادامه به سیره زندگانی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: هرگز امیرالمومنین (ع) مسیر تفرقه را نرفتند و با کسانی که قبل از ایشان به آن خلفای ثلاثه اظهارعلاقه کرده بودند، دشمنی نورزیدند و بر سر حکومت هم با کسی منازعه نکردند؛ دلیلش این بود که نمی‌خواستند در میان امت تفرقه‌ای باشد.

امت اسلام به خاطر منافع مشترک از جمله فلسطین متحد شوند

دبیرکل بنیاد فلسطین در پاکستان دربیست و سومین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: اگر پیامبر اسلام (ص) امروز در میان ما حضور داشتند، قطع به یقین علیه ظلم و توحشی که در عصر حاضر وجود دارد، قیام و برای مردم فلسطین مجاهدت می‌کردند؛ لذا حمایت از مردم فلسطین کار انبیاست.
صابر کربلایی، با بیان این مطلب افزود: بنابراین وظیفه ماست که به سیرت رسول خدا(ص) عمل کرده و در برابر قدرت‌های ظالم و جابر از مظلومین دفاع کنیم و به داد آن‌ها برسیم.
کربلایی عنوان کرد: باید محبت، همبستگی و اخوت و بالاتر از همه این‌ها وحدت را گسترش دهیم. موفقیت مسلمانان در این پیام نهفته است.اگر می‌خواهیم فلسطین را آزاد کنیم باید به خاطر وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) با یکدیگر متحد شویم و بر مبنای سیره پیامبر(ص) با یکدیگر ابراز همبستگی نماییم.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مسلمانان را نجات دهیم باید حول محور شخصیت و ذات مبارک حضرت محمد(ص) جمع شویم. این پیام را به تمام مسلمانان دنیا می‌دهیم که اگر اختلافات جزیی با یکدیگر دارند آن‌ها را فراموش کنند.
دبیرکل بنیاد فلسطین گفت: امت اسلامی باید برای منافع مشترکی همانند آزادی فلسطین و به دست آوردن دوباره قبله اول علیه جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمین فلسطین متحد شود و به کمک مظلومان یمن، سوریه و لبنان بشتابد.
وی اضافه کرد:امت اسلامی باید علیه شقاوت و جنایت‌های تروریست جهانی یعنی شیطان بزرگ آمریکا و فرزند نامشروعش اسرائیل به پا خیزد و قیام کند.اگر می‌خواهیم به این اهداف دست یابیم ۱۰۰ درصد باید با یکدیگر متحد شویم.
کربلایی اظهار داشت: روز ولادت با سعادت پیامبر(ص) فرصت مناسبی است تا با یکدیگر متحد شویم و به صورت منسجم و یکپارچه علیه دشمن اجتماعی جهان اسلام و دشمن انسانیت یعنی آمریکا و فرزند نامشروعش اسرائیل و حامیان آن‌ها به پاخیزیم، جهاد کنیم.

بیش از هر زمان دیگر به قدس نزدیک هستیم

با افزایش بصیرت و آگاهی توطئه دشمنان برای ایجاد تفرقه را خنثی کنیم

فعال فرهنگی بیرجندی، در بیست و دومین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، با تأکید بر اینکه یکی از عوامل پیشرفت ملت‌ها و رمز پیروزی آنان پیوند و اتحاد است، اظهار کرد: همانگونه که با با پیوستن جوی‌های آب به همدیگر رودخانه‌های عظیم تشکیل می‌شود، با اتحاد انسان‌ها نیز صفوف بزرگی تشکیل می‌شود که دشمن با نگاهش به وحشت افتاده و فکر تجاوز را از سر بیرون می‌کند.

سیده فاطمه فاضلی، اظهار داشت: قرآن مجید ملل اسلامی را به سوی وحدت، تمسک به حبل‌الله دعوت می‌کند و از هرگونه تفرقه برحذر می‌دارد و اختلافات و پراکندگی و به جان هم افتادن را یکی از بدترین عذاب‌ها به شمار می‌آورد.

فعال فرهنگی بیرجند ادامه داد:اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که تمامی دشمنان برای نابودی اسلام هم‌پیمان گشته و تمامی امکانات سیاسی و اقتصادی خود را برای سقوط اسلام به کار گرفته‌اند.بنابراین مسلمانان در چنین عصری بیشتر از هر عصر دیگر به وحدت نیاز دارند.
وی با اشاره به اینکه وحدت مهم‌ترین عامل مقابله با دشمنان نظام و انقلاب است و باید در جهت تقویت آن کوشا باشیم، تصریح کرد: ما باید توطئه‌ دشمنان برای ایجاد نفاق و تفرقه در کشور را با افزایش بصیرت و آگاهی مردم خنثی کنیم.

فاضلی با تأکید بر اینکه دشمن با شعارهای جذاب در قالب نیازهای اجتماعی، فردی و منطقه‌ای ورود می‌کند، اما نیت بسیار مخرب دارد، گفت: امروز پرچم اعتلای اسلام به دست رهبر انقلاب اسلامی به اهتزاز درآمده و زمان یاری رساندن کشورهای مختلف است.

این فعال حوزه تقریب گفت: تفرقه یکی از راهکارهای استعماری است و دشمنان می‌خواهند به این طریق، ممالک اسلامی را از دست مسلمانان بگیرند و یک بازار سیاه برای آنان درست کنند؛ عده‌ای در تلاش هستند تا جهان اسلام را وادار به تفرقه کنند در حالی که در قرآن کریم آمده است، ما باید از از خدا و رسولش تبعیت و از نزاع دوری کنیم.

وی از وقوع جنگ‌های نظامی در دنیای اسلام و جنگ نرم دشمن در شبکه‌های ماهواره‌ای و توهین به مقدسات یاد کرد و گفت: برخی می‌خواهند فرمانروایی خود را در جهان ادامه دهند و به همین علت نگران حاکمیت اسلام هستند.

فاضلی با تاکید بر اینکه ما باید از جنگ داخلی و جنگ بین کشورهای اسلامی پرهیز کنیم گفت: کسانی که تریبون در اختیار دارند، نباید دست به مشاجره و توهین به مقدسات مذاهب و گروه‌های دیگر بزنند، چرا که این امر از نظر شرعی حرام است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم خداوند می‌فرماید حتی به مشرکین توهین نکنید، ادامه داد:قرآن به تفرقه‌افکنان هشدار داده است و آن‌ها را جدای از اسلام و دشمن مسلمانان معرفی کرده است.

فاضلی با بیان اینکه در موقعیت فعلی هرگونه حرکت مشکوکی که موجب تفرقه میان صفوف مسلمانان باشد به نفع اسلام نیست، گفت:هرگونه فحش و ناسزا قبل از آنکه به وحدت میان مسلمین و تقریب بین مذاهب ضربه بزند، جلوه‌ نورانی مکتب اسلام را در سطح بین‌الملل مخدوش و طبقه تحصیل کرده را به مکتب نورانی اسلام بدبین می‌کند.

کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه

به گزارش ایرنا ، مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی شامل ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور برگزار شد. همچنین ۲۴ نشست وبیناری برای این دوره از کنفرانس تدارک دیده شده بود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار شد. مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان در این نشست‌ها و به طور کلی کنفرانس حضور داشتند.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه دارد. این هفته و کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و روز شنبه با برگزاری اختتامیه پایان یافت ولی برگزاری وبینارها همچنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس