هیچ استراتژی فراتر از وحدت نیست/ سیره نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است


هیچ استراتژی فراتر از وحدت نیست/ سیره نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است

سخنرانان مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت با بیان این که امروز استکبار به تفرقه میان ما راضی نمی‌شود و خواستار نابودی و مرگ ماست بر ضرورت هوشیاری مسلمانان تاکیدکردند.

​به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت الله صالحی، مدرس رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، در آیین اختتامیه سی و پنجمن کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) و تقدیر از برگزار کنندگان کنفرانس وحدت، اظهار داشت: خداوند به وسیله اسلام، نقشه جهان خلقت را بر مبنای کرامت آفریده است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد، انسانها از کرامت خود صیانت کنند و در این زمینه وحدت و انسجام بهترین راه است؛ وحدت، کرامت انسان را نگاه می دارد. قرآن در آیات مختلف، بشریت را به وحدت دعوت کرده و از هرگونه نفاق و دورویی نهی کرده است.

هیچ استراتژی فراتر از وحدت نیست/ سیره نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان: وحدت، اصل و ریشه اسلام است


رئیس شورای علمای شیعه افغانستان تصریح کرد:سیره و سنت نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است، ایشان در ابتدای ولایت خویش عقد اخوت ایجاد می کند و در آخر ولایت ایشان، بیش از ۹۰ قبیله در جزیره العرب تحت حکومت اسلامی جمع شدند.

وی خاطر نشان کرد: سیره امامان(ع) و خلفا همه گواه وجوب وحدت بر مسلمانان است.به این معنی که همه باید در مقابل دشمن بنیان مرصوص باشیم. وحدت پایه و اساس اسلام است.اسلام، عبادت بدون وحدت را قبول ندارد، چرا که وحدت، اصل و ریشه اسلام است.

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان تأکید کرد: بر همه ما واجب است در راه وحدت گام برداریم؛ علما و مسئولینی که قدرت دارند، بیشتر از بقیه در این مسیر مسئول هستند، علما می توانند با تبلیغ کلامی و امر به معروف و نهی از منکر در این مسیر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه افغانستان مظلوم بیش از چهار دهه است که مورد ظلم و ستم قدرتهای خارجی قرار گرفته و درگیر انتحارها و انفجارها و مصیبتها شده است، گفت: اخیرا شاهد تحول اساسی در این کشور یعنی امارت اسلامی هستیم که امیدواریم حکومتی همه شمول در افغانستان شکل بگیرد و افق پیش روی ما روشن شود.

هیچ استراتژی فراتر از وحدت نیست/ سیره نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است

فاصله گرفتن از اسلام، ظرفیتهای ما را محدود کرد

مولوی عبدالحمید زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در آیین اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تشکر از سخنان دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم، گفت:ما امت واحده و ملت حضرت ابراهیم (ع) هستیم و بر اساس آنچه که در قرآن آمده است، ابراهیم(ع) ما را مسلمان نامیده است و ما امت مسلمان هستیم و پیامبر ما که رحمة للعالمین است از نسل حضرت ابراهیم(ع) است.

وی با تأکید بر اینکه ما این ظرفیت را از حضرت ابراهیم و رسول خدا(ص) گرفته ایم، تأکید کرد: اگر این ظرفیت به کار گرفته شود، می تواند همه جهان اسلام را رهبری کند و زیر چتر خود بگیرد؛ همانطور که ظرفیت مسلمانان صدر اسلام بالا رفت و همه برای آنها احترام قائل شدند.

مولوی عبدالحمید زهی خاطر نشان کرد: از روزی که از اسلام فاصله گرفتیم، با مشکلات متعدد روبرو شدیم، ظرفیت ما پایین آمد و محدود شدیم. وی ادامه داد: امروز با دو پدیده روبرو هستیم؛ پدیده مبارک اسلام گرایی و بیداری اسلامی که انقلاب اسلامی از همین بیداری اسلامی نشات گرفته و دومی اختلاف و تفرقه و افراط گرایی است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه استکبار برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان توطنه می کند.گفت:ما در مقابل نیاز به وحدت داریم، وحدت یک استراتژی است و هیچ استراتژی فراتر از آن نیست. وی خاطر نشان کرد: امروز اندیشمندان زیادی هستند که خواهان وحدت هستند ولی شرایط برای آنها فراهم نیست، چون حکومتها همکاری نمی کنند. هر ملتی که دعوت به وحدت می کند باید تحمل و سعه صدرش را بالا ببرد.

مولوی عبدالحمید زهی افزود: همانطور که رسول گرامی اسلام(ص) تا آخرین روزهای حیات خود به حقوق انصار و مهاجرین و غلام و کنیز و زیردستان توصیه می کردند و می فرمودند حق اهل ذمه را رعایت کنید، لذا ما هم باید حقوق همه ادیان و مذاهب را بیشتر از گذشته رعایت کنیم.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر افغانستان گفت: به هر حکومت اسلامی در هر جایی توصیه می کنیم حقوق همه مذاهب را رعایت کنند و بر محور عدالت، قرآن، صبر و نظر بلند اتحاد داشته باشند. امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد علما، مسئولین و حوزه‌های شیعه و سنی ظرفیت قرآن، ظرفیت حضرت رسول گرامی اسلام(ص) و ... را بالا ببرند. ما امت واحده هستیم، دفاع اهل سنت از شیعه و دفاع شیعه از اهل سنت، اعتقاد ماست نه سیاست ما.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه در کنار هم باشیم، باید در کنار حق و حقوق، پا را از عدالت فراتر بگذاریم و احسان و ایثار نیز داشته باشیم. مولوی عبدالحمید زهی گفت: اختلاف و تفرقه روسیاهی در برابر دشمنان است، حال آنکه در برابر دشمن باید متحد باشیم؛ امیدواریم خداوند متعال همه ما رو زیر پرچم رسول خود قرار دهد و روز قیامت جلوی ایشان روسیاه نباشیم.

هیچ استراتژی فراتر از وحدت نیست/ سیره نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است

استکبار امروز خواستار نابودی ماست


«سید جواد کلب نقوی» امام جمعه شهر لکهنو در هند، در آیین اختتامیه سی و پنجمین کفرانس وحدت اسلامی با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم مسلمانان را «خیر أمة» نامیده است، تاکیدکرد: زمانی مسلمانان به بهترین امت تبدیل خواهندشد که در راستای منفعت انسانیت تلاش کنند.

وی ضرر نرساندن به مسلمان دیگر را برای تبدیل شدن به بهترین امت کافی نداست و تاکیدکرد: بهترین امت کسانی هستند که نه تنها برای نفع رساندن به دیگر مسلمانان بلکه در راستای نفع رساندن به همه بشریت قدم برمی‌دارند. این خطیب هندی در ادامه افزود: چنین قرآنی که تا این حد بر منفعت رساندن به بشریت تاکید دارد، چگونه کشته شدن یک مسلمان توسط مسلمان دیگر را قبول می‌کند؟

وی با بیان این که زمانی، شعار استعمار این بود که «تفرقه بینداز و حکومت کن» گفت: امرز آنها شعار خود را تغییر داده‌اند و معتقدند مسلمان‌ها قابل اعتماد نیستند و باید کشته شده و نابود شوند. این اندیشمند مسلمان با تاکید بر ضرورت هوشیاری مسلمانان در شرایط کنونی، اظهار داشت: ما زمانی فکر می‌کردیم اختلاف و نزاع میان شیعه و سنی است اما بعدها فهمیدیم کسانی که مردم را تحریک می‌کنند و به جان یکدیگر می‌اندازند، عمال احزاب سیاسی و حکومت‌ها هستند.

وی در پایان سخنان خود به نشانه‌های یک مسلمان در کتاب صحیح بخاری اشاره کردو افزود: براساس روایات نقل شده در صحیح بخاری هر کسی که لا اله الا الله ، محمد رسول الله بگوید، نماز بخواند، زکات بدهد و به حج برود مسلمان است و شیعیان همه این ویژگی‌ها را دارند پس کسانی که شیعیان را کافر می‌دانند برخلاف صحیح بخاری عمل کرده‌اند.

هیچ استراتژی فراتر از وحدت نیست/ سیره نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است

وحدت در نظام جمهوری اسلامی یک استراتژی است نه تاکتیک

ماموستا «عبدالسلام کریمی»، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک هفته وحدت و ماه ربیع‌الاول، ابراز امیدواری کرد که هفته وحدت منحصر به یک هفته نباشد و به هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بعد تسری پیدا کند و همه عمرمان در سایه وحدت در تعامل و تعایش باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: وحدت از نظر نظام جمهوری اسلامی یک استراتژی است نه تاکتیک، پس باید وحدت بین شیعه و سنی را حفظ کنیم داریم. ماموستا کریمی با بیان اینکه 5 مذهب مدون جهان اسلام مانند 5 انگشت هستند که از یک خون ارتزاق می‌کنند، گفت: ریشه همه این مذاهب یکی است و اختلاف تنها در استنباطات است. این انگشتان هرچه دورتر شوند، هم مسیر دورتر خواهد بود و هم شکننده‌تر می‌شوند. لذا باید جمع شوند و با ریسمان «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا»، به مشتی در برابر دشمنان تبدیل شوند.

این عالم اهل سنت، در ادامه تأکید کرد: ما در وهله اول به دلیل اینکه یکی هستیم باید وحدت داشته باشیم و ثانیاً به دلیل اینکه دشمنان ما یکی شده‌اند، باید در مقابل آنها یکی باشیم تا هیچ خدشه و ضعفی متوجه جهان اسلام نشود.

ماموستا کریمی در ادامه به برخی از راهکارهای رسیدن به وحدت اشاره کرد که عبارتند از:
1- مراجعه به قرآن و سنت یعنی قول و فعل و تقریر معصوم(ع).
2- مراجعه به مَراجع: باید ببینیم که امام جعفر صادق (ع) و ائمه چهارگانه اهل سنت چگونه بوده‌اند و ما نیز با احترام و بدون اهانت به مذاهب دیگر از آنان پیروی کنیم.
3- بذرهای اختلاف را بخشکانیم نه اینکه بپرورانیم.
4- تأکید بر مشترکات: می‌دانیم که مشترکات آنقدر زیاد است که سالها طول می‌کشد تا ما آنها را عملیاتی سازیم تا به اختلافات و اختصاصات ویژه هر مذهب بپردازیم.
5- خداوند در آیه 59 سوره نساء می‌فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» اولو الامر چه کسانی هستند؟ همه علما متفق القول هستند که اولو الامر، یا حکام و امرای اسلامی هستند یا علما که احکام شرعی را برای مردم تبیین می‌کنند.

وی در پایان درباره اولو الامر توضیح داد: اولو الامر در ایران امروز و بین مسلمانان ما که هم مصداق علما و هم مصداق امرا و رافع اختلافات و موجب عزت و سربلندی مردم ایران است، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که اطاعت ایشان واجب است.

هیچ استراتژی فراتر از وحدت نیست/ سیره نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است

تفرقه؛ سلاح خطرناک‌تری در دست دشمنان است

«خلیل حمدان» نماینده پارلمان لبنان در سخنانی در مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، سخن از وحدت را سخن از مقابله با دشمنان توصیف کرد. وی با بیان این که دشمنان ما امروز سلاح خطرناک‌تری در اختیار دارند، گفت: آنها تلاش می‌کنند با ایجاد تفرقه میان امت اسلامی، مسائل اصلی جهان اسلام را به حاشیه بکشانند.

حمدان ادامه داد: دشمنان اسلام در قرون وسطی نیز سعی می‌کردند، میان مسلمانان تفرقه ایجاد کرده و با برانگیختن ارتش‌ها جنگ و خونریزی راه بیندازند. وی بر ضرورت تلاش برای ایجاد وحدت با همه امکانات موجود تاکیدکرد و افزود: اگر ما در این راه قدم برداریم خداوند هم به ما کمک خواهد کرد.

نماینده پارلمان لبنان با اشاره به سخن امام موسی صدر که وحدت را عامل پیروزی مسلمانان می‌دانست، خاطرنشان کرد: ما در موقعیت‌های مختلفی شاهد کمک و یاری خداوند بوده‌ایم که نمونه آن اعزام سپاه ابابیل بر ارتش ابرهه است. وی تخریب خانه کعبه بعد از رحلت پیامبر(ص) را نتیجه ایجاد تفرقه میان مسلمانان عنوان کرد و افزود: ما باید اختلاف‌ها و مشکلات میان امت اسلامی را با گفت و گو حل کنیم.

حمدان در بخش دیگری از سخنان خود به عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با اسرائیل اشاره کرد و این اقدام را یک فراخوان دروغین و جعلی خواند. وی با بیان این که امام خمینی(ره) پیش از تشکیل جمهوری اسلامی منادی وحدت بود و پس از ایشان امام خامنه‌ای بر ضرورت تقویت ستون‌وحدت علیه مستکبران تاکید دارند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی دست خود را به سوی همه مسلمانان جهان و همه کشورهای عربی و اسلامی دراز کرده و آنها را به وحدت علیه تجاوزگران و مستکبران دعوت کرده است.

این اندیشمند لبنانی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های آیت الله تسخیری برای ایجاد وحدت اسلامی اشاره و تاکید کرد: اگر بخواهیم برای مقابله با دشمنان خود برنامه‌ریزی کنیم، باید موضعی واحد اتخاذ کرده و راه و روشی واحد برگزینیم.

وی ادامه داد: همانگونه که امام موسی صدر برای ایجاد وحدت میان جنبش‌های آزادی‌خواه جهان در برابر مستکبران، تلاش کرد، ما نیز باید همین راه را ادامه دهیم و برای مقاومت در برابر کسانی که می‌خواهند ما را از میان ببرند، متحد شویم.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403