وحدت مسئله سرنوشت‌سازی است که امت را در مسیر خدا قرار می‌دهد


وحدت مسئله سرنوشت‌سازی است که امت را در مسیر خدا قرار می‌دهد

آیت الله فاضل گلپایگانی گفت: وحدت مسئله سرنوشت‌سازی است که امت را در مسیر خدا قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله محمد حسن فاضل گلپایگانی نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در شانزدهمین وبینار از سی‌ وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، به سخنرانی پرداخته و گفت: وحدت مسئله سرنوشت‌سازی است که امت را در مسیر خدا قرار می‌دهد و همه را همسو و هم هدف برای سیر درجات تکاملی و درجات انسانی بسیج می‌کند.

وی افزود: مسلمانان باید براساس قرآن هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشند و بدانند که قرآن بهترین و قویترین راه‌ها را در اختیار انسان می‌گذارد که با همنوعانش با صلح زندگی کند، مسلمانان نباید گرفتارعداوت و دشمنی شوند، چرا که اگر اعتدال درونی آنها بر هم بخورد از مسیر هدایت دور می‌شوند.

آیت الله فاضل گلپایگانی با بیان اینکه انسان در مرحله اول و دوم باید با خود و خانواده در صلح باشد، اظهار کرد: جامعه زمانی زیبا می‌شود که محیط‌های خانواده در آن اصلاح و مطلوب شود، در مرحله سوم انسان باید با ارحام ، وابستگان، آنهایی که با انسان در ارتباط خونی دارند کنار آید. طبق آیه ۲۷ سوره بقره کسانی که قطع رحم می‌کنند بر خلاف خواست خداوند متعال اقدام می‌کنند وسبب فساد در زمین می‌شوند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طبق آیه ۷۱ سوره توبه در مرحله دیگرمومنان باید یاور و دوستدار یکدیگر باشند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع ‌کنند که همراه با یکدیگر در مسیر ارزشهای الهی حرکت کنند، همچنین طبق آیه ۱۰ سوره حجرات مؤمنان همه برادر یکدیگرند و باید با سازش در کنار یکدیگر زندگی کنند، طبق آیه ۶۴ سوره آل عمران نباید بین مسلمانان تفرقه باشد.

وی افزود: نگاه و تاکید قرآن کریم به زندگی مسالمت آمیز در صورتی است که دشمن، کفار و مشرکین با ما درگیر نشوند و هدف آنها صدمه زدن به قصد منزوی کرد مسلمانان نباشد، در غیر این صورت دفاع از مال و جان و ناموس مسلمین به حکم عقل و شرع بر همگان واجب است؛ اما تا جایی که امکان دارد نباید وارد جنگ شویم و باید پرچم صلح را در همه جا بر افراشته نگه داریم.


آیت الله فاضل گلپایگانی با بیان اینکه سازش مسلمانان به معنای عدم تمایل به مناظره و گفت‌وگو نیست، اظهار کرد: دانشمندان هر مکتبی در اسلام از طریق مسالمت‌آمیز با دانشمندان سایر مکاتب به بحث و گفتگو بپردازند و استدلالهای خود را ارئه کنند که حقانیت خود را به کرسی بنشانند، آنچیزی که خدا بر جهان عرضه کرده رسالت دعوت بر اساس مسالمت است، ما مسلمانان همه دنیا را به شیوه مسالمت‌آمیز باید به حق دعوت کنیم.

وحدت مسئله سرنوشت‌سازی است که امت را در مسیر خدا قرار می‌دهد

در دین اسلام و قرآن تکفیر مسلمان حرام است

در بخش دیگری از شانزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ماموستا محمود ابن الخیاط، مدیر مدرسه علوم دینی امام شافعی سقز، به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ای مسلمانان همگی به رشته ناگسستنی خداوند چنگ بیاندازید و متفرق نشوید، در این آیه خداوند به اتحاد و همگرایی و انسجام میان مسلمانان و دوری از تفرقه دستور داده است.

وی با بیان اینکه اسرائیل از تفرقه و عدم اتحاد ما استفاده کرده است که به فلسطینیان ضربه بزند، عنوان کرد: خداوند در قرآن از صحابه رسول خدا (ص) تعریف کرده و می‌فرماید آنها مقابل کفار سختگیر و بین خود مهربان هستند، امروز مسلمانان باید اینگونه باشند و یکدیگر را تکفیر نکنند، احترام به تمامی مذاهب اسلامی لازم است. تمام مذاهب اسلامی از روی منابع اصلی، یعنی قرآن، حدیث پیامبر اسلام، اجماع و قیاس فتوا می دهند.

ماموستا محمود ابن الخیاط با بیان اینکه در دین اسلام تکفیر مسلمان حرام است، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید همه مومنان با هم برادرند، بنابراین هنگام نزاعات و اختلافات، در میان برادرانتان، بین آنها صلح و آشتی برقرار کنید، دین اسلام، دین صلح و آشتی است و از خداوند بترسید که مورد رحمت او قرار گیرید. لذا مسلمانی که شهادتین را گفته باشد خون و مال او در امان است و از تعرض مسلمانان در مصونیت است و اگر گناهی انجام دهد حساب او در آخرت با خداست، اینگونه شخصی مسلمان است و کسی حق ندارد او را تکفیر کند.

مدیر مدرسه علوم دینی امام شافعی سقز، با بیان اینکه دین اسلام، دین اتحاد، انسجام، همگرایی و یکدستگی است، خاطرنشان کرد: از نظر اسلام جریان تکفیری، یک جریان افراطی و محکوم است، امید که همه ما مسلمانان به یاری خداوند متعال با یکدیگر اتحاد داشته باشیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی