فقدان مردم سالاری دینی در کشورهای اسلامی عامل اختلافات قومی/آثار آیت الله تسخیری منتشر شد


فقدان مردم سالاری دینی در کشورهای اسلامی عامل اختلافات قومی/آثار آیت الله تسخیری منتشر شد

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: فقدان مردمسالاری دینی در کشورهای اسلامی و وجود نگاه قومی و ملی گرایی و مذهب گرایی موجب شده است تا بر آتش تفرقه و اختلاف دمیده شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همزمان با برگزاری اختتامیه سی و پنجمین دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که امروز شنبه اول آبان ماه در سالن همایش‌های صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران برگزار شد؛ حجت الاسلام دکتر شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به سالروز ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفت: این روز خجسته خدمت تمام شرکت کنندگان علمای بلاد اهل تسنن و شیعه تبریک عرض می کنم از مجموعه علما سخنرانان و فرهیختگان که در این همایش بزرگ به ایراد سخنرانی پرداختند کمال تشکر را دارم.

وی افزود: پنجمین دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی دستور کار خود را با موضوع اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام پیش برد و در طول هفته وحدت برنامه هایی از قبیل کنفرانس ها و نشست‌ها و وبینار های متعدد برگزار شد که برای نخستین بار پس از شروع ویروس کرونا به صورت نیمه حضوری در خدمت برخی از مهمان های داخلی و خارجی بودیم.

حجت الاسلام شهریاری عنوان کرد: همچنین در افتتاحیه این کنفرانس در خدمت حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران بودیم که با محدودیت دعوت مهمانان ۳۵ نفر از عزیزان حضور داشتند و در مجموعه سخنرانی در آیین افتتاحیه سی و پنجمین دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی انجام شد همچنین در بعد از ظهر همان روز جلسات به صورت حضوری با ۱۵ معماران داخلی خارجی ادامه یافت.

وی تصریح کرد: در طول برگزاری سی و پنجمین دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بازدید از مرکز فرهنگی و گردشگری شهر تهران حضور در نماز جمعه تهران و سخنرانی استاد غازی حنینه پیش از خطبه ها از جمله برنامه های این دوره بود. همچنین در این دوره دو جلسه با حضور علمای اهل سنت داخل کشور برگزار شد و با حضور ۵۰ مهمان خارجی از ۳۹ کشور حدود ۵۱۴ سخنرانی در مدت ۶ ماه ارسال شد که ۲۸۰ سخنرانی از داخل و ۱۸۰ سخنرانی از خارج از کشور به دست ما رسید.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: در طول برگزاری سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ۱۲ جلد از آثار آیت‌الله تسخیری شامل تحلیل شخصیت ایشان و سیره عملی و علمی به همراه مجموعه سخنرانی های کنفرانس به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و چاپ بیانیه به این سه زبان منتشر شد.

وی افزود: امروز شاهد جنگ و خونریزی در جهان اسلام هستیم بر همین اساس موضوع سی و پنجمین دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به صلح و پرهیز از تنازع اختصاص یافت.همه می دانند که مهمترین مشکلات جهان اسلام حضور استکبار جهانی است که منشاء تمام منازعات و درگیری‌های منطقه‌ای است از طرفی حضور حاکمان اسلامی که منافع خود را به منافع دشمنان گره زدند و دنبال عادی‌سازی روابط با آنها هستند و همچنین جهالت و خیانت پیروان برخی از فرق که از شیعه و چه سنی به انجام رفتارهای همچون تکفیر و غارت می پردازند تفرقه را گسترش داده‌اند.همچنین فقدان مردمسالاری دینی در کشورهای اسلامی و وجود نگاه قومی و ملی گرایی و مذهب گرایی موجب شده است تا بر آتش تفرقه و اختلاف دمیده شود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: هفتمین مشکل، وجود گروه‌ها و احزاب معارض یکدیگر در برخی کشورهای اسلامی و ایجاد و ترویج جوّ تهمت و سوء ظن به یکدیگر و توسل به کارشکنی، زور و محرمات شرعی دیگر برای تحصیل منافع حزبی و گروهی و سیاست حذف مخالفان است. حجت الاسلام والمسلمین دکترحمید شهریاری، همچنین هشتمین مشکل را نیز وجود رقابت بین کشورهای اسلامی در یارگیری بین کشورها و استفاده از دشمنان اسلام برای غلبه بر رقیب دانست.

دبیرکل مجمع تقریب خاطرنشان کرد: ما باید برای هر یک از این مشکلات و مصائب راه‌حل مناسب خودش را پیدا کنیم و در مجموع می‌توان به این موارد برای حل مشکلات و مصائب اشاره کرد.

وی راه حل نخست را مقاومت در برابر استکبار جهانی با ایجاد نظام های قوی دولتی و نظامی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: ما باید در برابر هژمونی امریکای جهان‌خوار قوی باشیم. «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» دستور قرآنی است ما باید با تشکیل مردمی مقاوم در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان اسلام ایستادگی کنیم. این تجربه ما در جنگ تحمیلی و در مبارزه با داعش بوده که به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی بدست آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکترحمید شهریاری، درباره راه حل دوم نیز خاطرنشان کرد: علما باید از وابستگی به حکومت‌های مستبدی که همراه ظالمان و دشمنان اسلام هستند پرهیز کنند و معیت رسول الله(ص) پیشه کنند و امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به امرای خود عملی سازند و شدت بر کفار حربی و رحمت بین مسلمانان را ترویج کنند.

وی ادامه داد: سومین راهکار اینکه ما باید اجتهاد در مذاهب را برای همه مذاهب تجویز کنیم و در اختلافات اجتهادی هر مذهب ادب اختلاف را رعایت کنیم و مجتهدان هر یک دیگری را در عدم وصول به حقیقت معذور بدانند. وی افزود: تعلیم جهال از وظائف علماست و افشاگری علیه خائنان به امت اسلامی از وظائف رسانه‌های انقلابی است که به عنوان چهارمین راه حل، این دو وظیفه نیز باید به جد دنبال شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکترحمید شهریاری، به عنوان پنجمین راه حل تاکید کرد: ملت‌های اسلامی باید مطالبات به حق خود را در حکومت‌های مستبد و خودکامه دنبال کنند و حتی المقدور به طرق مسالمت‌آمیز حقوق خود را مطالبه کنند. دبیرکل مجمع تقریب درباره راه حل ششم گفت: قومی‌گرایی، طائفه‌گرایی و ملی‌گرایی خلاف اسلام است و همه ملتهای اسلامی باید خود را از این پیرایه‌ها پاک کنند و به دامن اسلام و قرآن و پیامبر اعظم(ص) متوسل شوند و ملاک برتری داخل امت اسلامی را به رعایت تقوا و ولایت الهی بدانند.

حجت الاسلام والمسلمین دکترحمید شهریاری، درباره راه حل هفتم نیز خاطرنشان کرد: گروهها و احزاب معارض در داخل هر کشور باید روشهای عقلائی برای حل اختلاف را دنبال کنند و از طرق مردم‌سالارانه دینی برای حل نهایی تصاحب قدرت بهره بگیرند و از نزاع داخلی پیشگیری کنند.

وی در توضیح هشتمین راهکار تأکید کرد: رقابت بین کشورهای اسلامی عیب نیست بلکه حسن است این رقابت به جای این که مخرب باشد و کشورها را به سمت جنگ و نزاع پیش ببرد می‌تواند سازنده باشد و یک رقابت سالم را بین کشورهای اسلامی شکل دهد تا هر یک الگو توفیق خود را به جهانیان عرضه دارد و در تعارض منافع با استفاده از منابع اسلامی یعنی قرآن و سنت و عترت نبی(ص) از روشهای عقلائی و مقبول بین‌المللی برای حل اختلافات خود بهره بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری در پایان اظهار کرد: از همه عزیزانی که ما را در اجرای این کنفرانس یاری دادند تشکر می‌کنم و از ریاست محترم جمهوری که این فرصت را دراختیار قرار دادند تا ما به همراه مهمانان کنفرانس خدمتشان برسیم صمیمانه تشکر می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهم که صلح عادلانه و مدارای عاقلانه را در سراسر جهان برقرار سازد.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل