تمدن نوین اسلامی تنها با تحقق امت واحده میسر است


تمدن نوین اسلامی تنها با تحقق امت واحده میسر است

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه با اشاره به اینکه کمال‌جویی فطری انسان سبب تحقق وحدت و تمدن نوین اسلامی است گفت: امروز تمدن نوین اسلامی تنها با تحقق امت واحده میسر است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین سید جمال‌الدین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، امروز در شانزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز تمدن نوین اسلامی تنها با تحقق امت واحده میسر است. وی افزود: احکام اجتماعی اسلام مبتنی بر معرفت و شناخت است که بدون آن وحدت امت اسلامی و تمدن سازی ممکن نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی با بیان اینکه رویکرد امت واحده و تمدن اسلامی بر اساس حاکمیت الله تحقق پیدا می کند، عنوان کرد: قرآن کریم رشد در امور مادی و علمی را تمدن نمی‌داند، بلکه اگر جامعه و افراد صالح در مسیر هدف الهی قرار بگیرند، آنها را صاحب تمدن می‌داند. بنابراین پیامبر(ص) سرلوحه رسالت خود را توحید معرفی می‌کند.


رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، با بیان اینکه امام خمینی(ره) تمدن اسلامی را برتر از سایر تمدن‌ها می‌دانستند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه می‌فرمایند جامعه ای که مکتب توحید را مبنای کار خود قرار ‌دهد همه خیراتی را که متوجه بر تمدن‌سازی است به دست می‌آورد و تمدنی بزرگ، عمیق و ریشه دار می‌سازد.

وی با بیان اینکه شناخت نبوت، شناخت اتحاد و تمدن اسلامی است، ابراز کرد: پیامبر(ص) اتحاد و تمدن اسلامی را پایه ریزی کردند و تغییرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فراوانی را انجام دادند و دین اسلام در اندک زمانی توانست پایه‌گذار تمدن عظیم جهانی گردد و با تمدن های قدرتمند و سابقه‌دار ایران و روم به رقابت برخیزد، این امر نشان دهنده ظرفیت اسلام در جهانی سازی و ارائه ساختارهای تمدنی بر پایه اتحاد اسلامی است، بر همین اساس رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند سیره پیامبر اسلام(ص) در دوره ده ساله حاکمیت مدینه از درخشان‌ترین دوره‌های حکومت در طول تاریخ بشری محسوب می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی با بیان اینکه مبنای دیگر امت واحده و تمدن سازی، امامت و رهبری است که این هم بر پایه شناخت است، گفت: نبوت، توحید، امامت و رهبری بر اساس شناخت مبنایی برای اتحاد اسلامی و تمدن سازی است، رهبری جامعه اسلامی دارای سه شأن اداره امور جامعه، مرجعیت دینی و تشکیل حکومت است، فرهنگ قلب و هویت تمدن است که مرکز ثقل آن افزون بر توحید و نبوت، امامت و رهبری است، قرآن قرار گرفتن در مسیر امت واحده و تمدن اسلامی را بدون وجود یک رهبر صالح و توانمند میسر نمی‌داند.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، با بیان اینکه به تعبیر قرآن در عالم دو تمدن یکی با رهبری الهی و دیگری با رهبری طاغوت وجود دارد، عنوان کرد: اتحاد و تمدن از دیدگاه اسلام، دور شدن از ظلمات و وارد شدن به نور است، زمانی که انسان به نور رسید، کسب نورانیت کرده متحد و متمدن می‌شود، بر اساس جهان‌بینی قرآن جهان تنها یک سیر صعودی به سوی الله دارد و آن بر مبنای وحدت امت اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در اسلام انسان دو جنبه طبیعی و فراطبیعی دارد، اظهار کرد: تمدن پذیری و تمدن گریزی، وحدت پذیری و وحدت گریزی انسان مرتبط با دو بعد او است که منشاء دو گونه استعداد سعادت و شقاوت و تبعیت از جنود عقل یا جنود جهل است.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، با بیان اینکه از نظر قرآن انسان موجودی دارای کرامت ذاتی است، ابراز کرد: این فضیلت را خداوند در ذات بشر قرار داده است، وقتی انسان به کرامت خود پی ببرد، از تفرقه گریزان و به وحدت امت اسلامی و تمدن سازی سوق پیدا می‌کند. همچنین کمال‌جویی فطری انسان سبب تحقق وحدت و تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی با بیان اینکه امروز جهان اسلام توانمندی بسیاری برای تشکیل امت واحده و تمدن‌سازی دارد، گفت: اسلام ناب، بیش از آنکه به اختلافات توجه کند بر اشتراکات توجه دارد، رهبرمعظم انقلاب می‌فرمایند وحدت یک حرکت سیاسی و تاکتیکی نیست، بلکه اعتقاد و ایمان قلبی به لزوم اتحاد امت اسلامی است، نخستین قدم در اتحاد دنیای اسلام، پرهیز جوامع مسلمان، دولت‌ها، اقوام و مذاهب اسلامی، از تعرض و ضربه زدن به یکدیگر و اتحاد در مقابل دشمن مشترک است و در قدم‌های بعدی، کشورهای اسلامی باید با یکدیگر در علم و ثروت امنیت و قدرت سیاسی، در جهت دستیابی به تمدن نوین اسلامی هم افزایی و تلاش داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گفتگوهای عالمانه در این کنفرانس‌های مهم مقدمه‌ای است برای تشکیل امت واحده است؛ اگر نخبگان و صاحب‌نظران بتوانند در فضای سالم، آزاد و به دور از هرگونه تعصب جاهلی، نظریات همدیگر را تحمل و نقد و بررسی نمایند به طور طبیعی دستاوردهای خوبی در راستای وحدت اسلامی و شکوفایی و تمدن زایی به دست می‌آید.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا