فعالیت واحدهای استخراج رمزارز در چهارمحال و بختیاری همچنان متوقف است


فعالیت واحدهای استخراج رمزارز در چهارمحال و بختیاری همچنان متوقف است

شهرکرد- ایرنا- رییس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت، فعالیت واحدهای استخراج رمزارز که به سبب کمبود انرژی برق از خردادماه متوقف شده بود، همچنان تعطیل است.

بهنام خسروی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس دستورالعمل جدیدی که در آبان‌ماه ابلاغ شده است هیچ یک از واحدهای مجاز استخراج رمزارز حق تولید ندارند و این وضعیت تا صدور دستورالعمل بعدی همچنان پابرجاست.

وی، تعداد مجوزهای صادر شده استخراج رمزارز در استان را ۷۲ مورد اعلام کرد و گفت: در همین راستا ۵۰ قطعه زمین در ۲ شهرک صنعتی دستگرد و تشنیز به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.

خسروی، ثبت ماینر (دستگاه استخراج رمزارز) در سامانه بهین‌یاب را از دیگر شرایط استخراج رمزارز عنوان کرد و گفت: علاوه‌بر دریافت مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت، کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند باید دستگاهی را که اقدام به خرید یا فروش آن می‌کنند در سامانه بهین‌یاب ثبت شده باشد و یا دارای برگه سبز از گمرک باشند.

رییس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی که در سامانه بهین‌یاب ثبت نشده و یا دارای برگه سبز گمرک نباشد به منزله دستگاه قاچاق است و افرادی که اقدام به خرید چنین دستگاه‌هایی کنند، نه تنها جریمه می‌شوند بلکه آن دستگاه نیز ضبط می‌شود.

خسروی افزود: پرونده‌های بسیاری در رابطه با کشف و ضبط دستگاه‌های استخراج رمزارز قاچاق در استان تشکیل شده است که بسیاری از متخلفان از روی بی‌اطلاعی مرتکب این تخلف شده‌اند از این رو همچنان توصیه می‌شود دستگاه‌ها باید در سامانه بهین‌یاب اظهار شده باشند.

به گزارش ایرنا، ماینر، دستگاه تولیدکننده رمزارز (نوعی دارایی دیجیتال) است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج آن باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو