گرانی نهاده‌ها مصرف کود شیمیایی را در کشتزارهای خراسان شمالی کاهش داد


گرانی نهاده‌ها مصرف کود شیمیایی را در کشتزارهای خراسان شمالی کاهش داد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گرانی نهاده‌ها مصرف کود شیمیایی را در کشتزارهای استان کاهش داد که این وضعیت موجب کاهش 20 تا 30 درصدی تولید محصولات کشاورزی می شود.

مهندس پژمان شهابی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشاورزان باید در اراضی کودهای پایه را هیچ گاه حذف نکنند اظهار داشت: افت عملکرد محصولات زراعی به ویژه گندم و جو در سال گذشته نیز به علت کاهش استفاده از انواع کودهای شیمیایی بوده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان کاهش مصرف کودهای شیمیایی را گرانی نهاده ها عنوان می کنند گفت: نهاده های کشاورزی در حدود سه سال گذشته افزایش قیمت داشته این در حالی است که قیمت محصولات تضمینی نیز به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

شهابی اظهار داشت: قیمت کود ازته افزایش نداشته است به همین علت هم اینک کشاورزان تنها از این کود بیشتر در اراضی خود استفاده می کنند در حالی که باید از انواع کودهای پایه شامل پتاسه و فسفاته نیز استفاده کنند زیرا هر کدام جداگانه مزایایی دارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان باید به ازای هر هکتار اراضی حدود ۲۰۰ کیلوگرم کود ازتهٰ، ۱۰۰ کیلوگرم کود فسفاته و ۱۰۰ کیلوگرم نیز کود پتاسه باید استفاده شود تا عملکرد محصول مناسب باشد اما هم اینک بیشتر بهره برداران تنها به استفاده از کود ازته قناعت کرده اند.

شهابی اظهار داشت: کود ازته باعث افزایش سطح سبز محصول خواهد شد، کود پتاسه بافت گیاه را در برابر خشکیٰ باد و سرما مقاوم می کند و کود فسفاته نیز ریشه گیاه را قوی خواهد کرد.

وی به خشکسالی های اخیرٰ سرما زدگی ها نیز اشاره ای کرد و افزود: از کشاورزان می خواهیم که با تغذیه درست و به موقع باعث افزایش تولید و جلوگیری از خسارت احتمالی شوند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه استفاده از انواع کودها برای تقویت خاک امری ضروری است گفت: برخی از مواد غذایی خاک کاهش می یابد که تقویت خاک با انواع کود شیمیایی و بیولوژیکی مورد نیاز است.

وی اظهار داشت: کشت های مداوم باعث کاهش عناصر غذایی در خاک خواهد شد که به نوعی غنی کردن خاک الزام است که کشاورزان باید توصیه های کارشناسان را در این حوزه جدی بگیرند.

شهابی افزود: کمبود نقدینگی یکی از علت های استفاده کم از انواع نهاده های کشاورزی از جمله کود در این استان است، اما باید برای تامین امنیت غذایی، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و تامین عناصر غذایی در خاک باید طبق استاندارد ها از انواع کود های شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده شود.

وی گفت: اگر خاک فقر عناصر غذایی داشته باشد باید از انواع کود طبق نظر کارشناسان برای بهبود خاک استفاده کرد.

وی از کشاورزان که کمبود نقدینگی دارند خواست تا از کشاورز کارت استفاده کنند و اظهار داشت: این کارت ها برای تامین انواع کود و بذر در نظر گفته شده است ، کشاورزان می توانند از تسهیلات در این خصوص بهره ببرند.

به گزارش ایرنا پیش از سال ۹۹ بهای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود فسفاته و پتاسه به ترتیب ۸۵۰ هزار ریال و یک میلیون و ۱۸۰ هزار ریال بود که این نهاده ها به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و پنج میلیون ریال افزایش یافت.

قیمت کود اوره نیز هم اکنون به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرم ۵۵۰ هزار ریال است.

بنابر توصیه کارشناسان، میانگین مصرف انواع کود برای زمین های آبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و زمین های دیم ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این میزان بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذر مصرفی مقداری کم یا زیاد می شود.

۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز کودی بخش کشاورزی انواع فسفاته و پتاسه در بر می گیرد و ۸۰ تا ۸۵ درصد دیگر کود مورد نیاز این حوزه به کود اوره اختصاص دارد.

هفت هزار تن انواع کود شیمیایی برای کشت پاییزه در این استان ذخیره سازی شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش دارد که از مجموع ذخیره سازی استراتژیک در انبارها پنج هزار تن شامل کود ازته، یکهزار تن پتاسه و یکهزار تن نیز فسفاته است.

کشاورزان در سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن انواع کود یارانه ای در اراضی استفاده کرده اند که بیشتر آن کود ازته است.

سهمیه انواع کود مورد نیاز استان در یکسال حدود ۴۰ هزار تن است،

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه