آیا با کاشتن مژه می‌توانیم نماز بخوانیم؟


آیا با کاشتن مژه می‌توانیم نماز بخوانیم؟

برخی انواع کاشتن مژه که اکستنشن هم نامیده می‌شود، در زمان وضو و غسل مانع از رسیدن آب به پوست می‌شود. به همین دلیل برای دانستن حکم نماز و روزه باید به فتوای مراجع تقلید مراجعه کنیم.

علاقه به زیبایی و زیبا شدن، غریزه‌ای است که در تمام انسان‌ها وجود دارد اما خدای متعال این غریزه در وجود زنان با تقویت بیشتری تعبیه فرموده است. در گذشته عموماً خانم‌ها از وسایل و روش‌هایی مانند سرمه، سرخاب و حنا استفاده می‌کردند. درحالی‌که با پیشرفت و فناوری در ابزارها و مواد گوناگون، لوازم آرایشی جدیدتری وارد بازار شد و روش‌های متنوع‌تری برای زیبا شدن در دسترس افراد قرار گرفت.

«کاشت مژه» که با عنوان «اکستنشن مژه» هم خوانده می‌شود، روشی است که طی آن، مژه‌های مصنوعی با چسب مخصوصی به پلک چشم چسبانده می‌شود و این چسبندگی تا چند ماه استحکام دارد، به طوری که با شستن صورت نیز پایدار مانده و از بین نمی‌رود. اما همین اتفاق، ابهامی برای خانم‌های مؤمن و باتقوا ایجاد کرده؛ مبنی بر اینکه حکم وضو و غسل با وجود باقی ماندن مژه‌های مصنوعی بر روی پلک چیست؟ به عبارت دیگر آیا غسل، نماز و روزه این افراد درست است یا خیر؟

خبرگزاری تسنیم با مرور فتوای تعدادی از مراجع عظام تقلید و پاسخ آیات به استفتائات مربوطه، درصدد یافتن پاسخ فقهی در زمینه حکم نماز و روزه با وجود کاشت و اکستنشن مژه است.

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می‌خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد، در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند؛ فرقی هم نمی‌کند ناخن کاشته باشد یا مژه مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود. به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی گذارد آب به مژه‌های اصلی و پوست برسد.

اما اگر متوجه شود وقت نماز دارد می‌گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار یا سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض می‌شود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

در صورتی که ضرورتی برای کاشتن مژه نباشد، آن را ترک کنند و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جدا کردن آن به هنگام غسل و وضو نباشد، وضو و غسل جبیره ای می‌گیرند.

آیت‌الله العظمی سیستانی

اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هرچند به نحو جزئی شود، جایز نیست.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد، حرام است. ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

آیت‌الله العظمی هادوی تهرانی

اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد، مانع وضو و غسل نیست. در غیر این صورت باید برای غسل و وضو مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر و حرج می‌شود، باید به وظیفه جبیره عمل کند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی

چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد، اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه