میزبانی کرمان از جشنواره موسیقی نواحی دائمی نیست / استان به تعهداتش عمل نکند میزبانی را می‌گیریم


میزبانی کرمان از جشنواره موسیقی نواحی دائمی نیست / استان به تعهداتش عمل نکند میزبانی را می‌گیریم

محمد شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد تاکید می‌کند که میزبانیِ کرمان از جشنواره موسیقی نواحی برای همیشه نیست و اگر این استان به تعهداتش عمل نکند، میزبانی از آنها گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به پایان رسید. جشنواره‌ای که حاشیه‌هایی هم داشت. یکی از مهمترین حاشیه‌ها، چگونگی آمدنِ‌ هنرمندان موسیقی نواحی به کرمان بود. تقریبا همه‌ی هنرمندان حاضر در این جشنواره از راه زمین و با اتوبوس خودشان را به کرمان رساندند.

این سفرهای زمینی به جشنواره موسیقی نواحی، در سال‌های گذشته موجب تصادف و درگذشت یکی از هنرمندان موسیقی نواحی شد. از طرفی کهولتِ سنِ بسیاری از اهالی موسیقی نواحی موجب شده که آنها در این سفرهای زمینی خسته و کوفته به کرمان برسند.

میزبانی کرمان از جشنواره موسیقی نواحی دائمی نیست / استان به تعهداتش عمل نکند میزبانی را می‌گیریم

در همین‌باره محمد شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد که برای حضور در جشنواره موسیقی نواحی به کرمان سفر کرده بود، گفت: اغلب نواحی ایران جزو مناطقی هستند که از مرکز کشور دور هستند، بنابراین خاصیت جشنواره موسیقی نواحی ایران این است که در یکی از مراکز مهم مرتبط با موسیقی نواحی برگزار شود.

او افزود: جشنواره نواحی در هر نقطه ای از کشور برگزار شود برای کسانی که از نقاط دیگر می‌آیند، دور دست محسوب خواهد شد. بنابراین رفت و آمد برای همه هنرمندان کشور سخت خواهد بود. این طبیعی است که جشنواره را به هر استان دیگری ببریم شرکت کنندگانی که از استان‌های دیگر به آنجا می‌آیند دچار سختی‌هایی می‌شوند.

شالویی تاکید کرد: کرمان زیرساخت هایی دارد که یکی از آنها بستری چون فرودگاه و دیگری راه آهن است که برای ترددها مهیاست و اگر مشکلاتی در این زمینه هست در شهرهای دیگر هم وجود دارد.

البته محمد شالویی پاسخ مشخصی برای این نکته نداشت که چرا اهالی موسیقی نواحی را با پرواز به کرمان نیاورده‌اند؟ هرچند مسئولان استان کرمان کمبود بودجه را بهانه‌ی این اتفاق کردند. اما به راستی در مسیرهای زمینی و طولانی که این بزرگان موسیقی نواحی طی می‌کنند، اگر حادثه‌ای برای آنها رخ دهد، چه کسی جوابگو خواهد بود؟

میزبانی کرمان از جشنواره موسیقی نواحی دائمی نیست / استان به تعهداتش عمل نکند میزبانی را می‌گیریم

شالویی در واکنش به تغییر محل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی از کرمان به استان‌های دیگر توضیح داد: ما باید جشنواره‌های دیگری را برای استان‌های دیگر تعریف کنیم. ما باید جشنواره‌هایمان را در تمام نقاط ایران تقسیم کنیم. یعنی نباید هیچ نقطه‌ای باقی بماند در حالی که رویدادی در آن برگزار نشود؛ بنابراین حین تقسیم بندی سهم کافی به همه نقاط مهم ایران می‌رسد.

وی در ادامه گفت: از طرفی استان کرمان زیرساخت‌های آماده ای دارد و از طرف دیگر مسئولان استانی و مقامات محلی آمادگی همکاری تمام عیار با جشنواره موسیقی نواحی را دارند و شاید این امکان در استان‌های دیگر به سرعت و سادگی مهیا نشود. همچنین کرمان تجربه چند ساله برگزاری جشنواره نواحی را دارد.

شالویی در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره ملی موسیقی نواحی به طور چرخشی در استان‌های مختلف برگزار نمی‌شود، گفت: زمانی که مدیرکل هنرهای تجسمی بودم هم این اعتقاد را داشتم که به جای چرخشی شدن یک رویداد، باید آن را در جایی ثابت تثبیت کرد.

وی در پاسخ به اینکه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان طی چند دوره گذشته اتفاقات جدید و موثری را رقم نزده، گفت: دلیلش این است که در همه دوره‌ها در رابطه با برگزاری جشنواره در کرمان تردید و دو دلی وجود داشته است. برگزارکنندگان در کرمان همواره در تردید و دو دولی بودند که آیا در دوره بعد جشنواره در این استان برگزار می‌شود یا خیر. اما زمانی که بدانند جشنواره مال آنهاست برای برگزاری بهتر تلاش می‌کنند.

میزبانی کرمان از جشنواره موسیقی نواحی دائمی نیست / استان به تعهداتش عمل نکند میزبانی را می‌گیریم

با اینکه گفته‌های شالویی در شرایطی ایده‌آل درست است، اما باید دقت کنیم که در کشور ما وقتی جشنواره یا رویدادی به جایی خاص تعلق پیدا کند، به جای بالا رفتن کیفیتِ برگزاری آن رویداد، شاهدِ افت کیفیت خواهیم بود. پرسش بعدی از شالویی درباره همین افت کیفیت‌ها بود.

شالویی گفت: اگر مسئولان به تعهداتشان عمل نکنند، باید جوابگو باشند و این واضح است. ما قرار است دبیرخانه‌ای ثابت در کرمان ایجاد کنیم و حال باید بنشینیم و اساس‌نامه‌ای برای آن تعریف و تفاهنامه‌ای در این راستا امضا کنیم. در متن تفاهم نامه قید خواهد شد که استان کرمان که با دبیرخانه دائمی میزبانی جشنواره را پذیرفته؛ باید مسئولیت‌ها را بپذیرد و تعهدات مطرح شده و به تفاهم رسیده را ایفا کند.

وی تاکید کرد: اگر دبیرخانه به تعهداتش عمل نکند طبیعی است که این اتفاق حقی دائمی محسوب نشود. استان کرمان و هر استان دیگر زمانی می‌تواند دبیرخانه دائمی داشته و میزبان یک رویداد باشد، که همه تسهیلات لازم را برای برگزاری بهتر فراهم کند. میزان نواقص و معایب را به کمترین سطح خودش برساند و اسباب رضایت هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده را فراهم نماید. اگر موفق به انجام این کارها نشود، طبیعی است که تغییراتی اعمال خواهد شد و وحی منزلی در اینباره وجود ندارد.

میزبانی کرمان از جشنواره موسیقی نواحی دائمی نیست / استان به تعهداتش عمل نکند میزبانی را می‌گیریم

پرسش بعدی از سرپرستِ معاونت هنری ارشاد این بود که چرا اداره کل ارشاد کرمان، دفتر موسیقی و انجمن موسیقی کرمان اتفاقی را در جهت بهتر شدن جشنواره موسیقی نواحی رقم نزده‌اند؟

شالویی در این باره گفت: حال دیگر تفاهم نامه‌ای وجود خواهد داشت و باید اتفاقات مثبت بر اساس تعهدات رخ دهد. اینکه جشنواره در یک استان ثابت برگزار شود تجربه ماندگاری خواهد بود. من در عرصه هنرهای تجسمی چنین تجربیاتی داشته‌ام. مثلا ما جشنواره‌ای در شهری برگزارمی‌کردیم و می‌گفتند اگر جشنواره بازهم در همان شهر برگزار می‌شد خیلی بهتر بود و معایب و نواقص مدام تکرار نمی‌شود.

شالویی تاکید کرد: مطمئن باشید با تعهداتی که گرفته می‌شود و با تفاهم نامه محکمی که بسته خواهد شد، باید نواقص و معایب حتما برطرف شود. اگر هنرمندان بزرگ و پیشکسوت هم در رویداد حضور یابند مسئولیت‌ها دوبرابر می‌شود و باید آسایش و امنیتشان تامین شود. مطمئن باشید در جشنواره‌هایی که میزبان پیشکسوتان هستند ما همه تلاشمان را به کار خواهیم بست که بیشترین تسهیلات و مناسب‌ترین امکانات را در اختیار داشته باشند.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد در پایان درباره توضیحات مسئولان و اعلام بودجه تخصیص یافته و لیست هزینه‌ها گفت: در اینباره بحث شفاف سازی مطرح است و دولت جدید روی این موضوع تاکید دارد و باید بودجه و هزینه‌ها اعلام شود. حال نیز مسئولان جشنواره باید بودجه و لیست هزینه‌ها را اعلام کنند و هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد.

با توجه به صحبت‌های شالویی، باید دید که چه میزان از این وعده‌ها عملی خواهد شد؟ آیا سال آینده هنرمندان موسیقی نواحی به جای ساعت‌ها نشستن در اتوبوس، با هواپیما به کرمان می‌روند؟ آیا هزینه‌های خرج شده در جشنواره موسیقی نواحی به طور شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد؟

این‌ها پرسش‌هایی است که برای یافتنِ جواب‌شان باید منتظر ماند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر