«معلم اول» لقب چه کسی بود؟


کتاب« ارسطو؛ راهنمای سرگشتگان»، اثر «جان. ای. وللا» با ترجمهٔ محمود دریانورد توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، بیش از هزار سال ارسطو تقریباً در همه موضوعات، اولین مرجع در جهان غرب در نظر گرفته می‌شد. آموزه‌ه‌ها و افکار او مجموعه بخش‌هایی عظیم از موضوعات را در بر می‌گیرد و کمک‌های درخور توجهی به همه زمینه‌های تحقیقاتی شناخته شده در جهان باستان کرده است. جان ولا در «ارسطو: راهنمای سرگشتگان» به بررسی زمینه‌های تاریخی، فلسفی و سیاسی‌ای می‌پردازد که نظریه‌های ارسطو در آن تکامل یافته‌اند. این کتاب شرح روشن و کاملی از کار و اندیشه این متفکر کلیدی عرضه می‌کند و طرح کلی ایده‌های اصلی او و راه‌هایی را نشان می‌دهد که از طریق آنها بر تاریخ فلسفه غرب تأثیر گذاشته‌اند.

این کتاب با ساختار موضوعی، تمام آثار کلیدی ارسطو را از نظر می‌گذراند و برای نیازهای خاص دانشجویانی که نیاز به درک درستی از نظریه‌ها و ایده‌های او دارند، تنظیم شده است. در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم:

«از مجموعۀ بسیار عظیم و متنوع آثار مکتوب ارسطو تنها یک‌پنجم آن به دست ما رسیده است و به بخش اعظمی از کارهای او دسترسی نداریم. با این همه شاهراه درخشانی که وی در فلسفه گشوده است، مسیر تفکر بشری را الی‌الابد تعیین کرده است. در خصوص آثار وی نکتۀ مهم آن است که آثار برجای مانده به احتمال بسیار زیاد یادداشت‌های درسی وی هستند و بنابراین دستیابی به فهمی منسجم از فلسفۀ وی چندان آسان نیست. در کتاب حاضر مجموعه‌ای از نوشته‌های ارسطو بررسی شده است که در فعالیت فلسفی و علمی او نقشی بنیادین دارند؛ بنابراین کتاب حول پنج مفهوم انسجام یافته است؛ مفاهیمی که فهم آنها در نظر ارسطو ، و لذا در تمام فلسفه ضروری است: جوهر یا اوسیا، طبیعت یا فوزیس، معرفت یا اپیستمه، نفس یا پسوخه و نیکبختی یا ائودایمونیا».

«معلم اول» لقب چه کسی بود؟

نویسنده در هر یک از این فصول به صورتی موجز و رسا نظام فکری و فلسفی ارسطو را شرح و بررسی کرده است و در پایان نیز نتیجه می‌گیرد که بررسی و مطالعۀ آثار به‌جا مانده از ارسطو ابتدای کار است و میراث فکری و فلسفی او جواهر حیرت‌انگیزی است که ما بدان دست یافته‌ایم اما هنوز چیزهای زیادی برای غور و مطالعه و تامل در آن وجود دارد.

کتاب ارسطو اثر جان. ای. وللا با ترجمهٔ محمود دریانورد را انتشارات علمی و فرهنگی در مجموعهٔ راهنمای سرگشتگانِ خود به چاپ رسانده است. از این مجموعه پیش‌تر کتاب‌های دیگری نظیر هوسرل، هابز، کیرکگور، هگل، سقراط، نسبی‌گرایی، تجربه‌گرایان و ... منتشر شده بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی