مصوبه سفر استانی دولت؛امید به زنگارزدایی از آیینه موزه دفاع مقدس فارس


مصوبه سفر استانی دولت؛امید به زنگارزدایی از آیینه موزه دفاع مقدس فارس

شیراز- ایرنا- یکی از مصوبات هفتمین سفر استانی دولت در استان فارس، اختصاص 300 میلیاردریال به تکمیل باغ موزه دفاع مقدس این استان است و این مصوبه می‌تواند پاسخ به درخواستی باشد که بیست و یکم شهریور 1400 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس اعلام کرده بود.

سرهنگ سعید کوشکی جهرمی در این تاریخ با حضور در صحن علنی شورای شهر شیراز گفته بود: این انتظار وجود دارد که با روی کار آمدن دولت،مجلس و شورای شهر انقلابی در شیراز کار تکمیل باغ موزه دفاع مقدس فارس انجام شود.
وی این را نیز بیان کرد که استان فارس حدود ۷ درصد جمعیت کل کشور را داراست اما ۹ درصد رزمندگان و ۷ و نیم درصد کل شهدای کشور و ۸۵ شهید مدافع حرم متعلق به این استان است و ۱۳۵ یادمان شهدای گمنام در فارس وجود دارد.
کوشکی جهرمی همچنین گفت:‌فارس در دوران دفاع مقدس، ۲۷۰ هزار رزمنده را به تناوب در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل داشت، گفت: فارس قریب به ۱۵ هزار شهید در آن دوران تقدیم کرد که شماری از آنان سرداران و نقش‌آفرینان دفاع مقدس بودند و شاخص محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه فارس ٤٢ هزار جانباز و ٢٢٠٠ آزاده را در دوران دفاع مقدس تقدیم نظام اسلامی و آرمان‌های انقلاب کرد، افزود : استان فارس ۳۰ شهید شاخص دارد که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی در سطوح فرماندهی و معاون فرماندهی و تصمیم‌سازان لشکرها و تیپ‌های عملیاتی قرار داشتند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، احداث یادمان‌های شهدای گمنام است ، گفت : فارس افتخار میزبانی ۳۶۰ شهید گمنام را دارد که در ۱۳۵ نقطه از این استان، دفن شده‌اند، اما تنها ۴۰ یادمان برای شهدا احداث و تکمیل شده و آبرومند است.
دومین موزه دفاع مقدس کشور که مجوز رسمی دارد در استان فارس است که از سال ۱۳۸۷ عملیات عمرانی ساخت آن در شیراز همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب به این شهر و با ۶ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار استانی آغاز و کار تکمیل گالری این ساختمان تا سال ۹۰ انجام شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس اعلام کرد که از ۲ سال پیش کار محتوا آرایی داخلی موزه دفاع مقدس فارس با اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان آغاز شد.
کوشکی جهرمی گفت:‌این انتظار وجود دارد که در دوره شورای فعلی شهر شیراز که اعضای آن از بدنه نیروهای انقلابی هستند عقب ماندگی ۱۵ ساله باغ موزه دفاع مقدس فارس جبران و کار تکمیل آن به اتمام برسد.
تشکیل کارگروه مشترک برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مدیریت شهری شیراز ،برگزاری جلسات مشترک بررسی روند پیشرفت کار موزه آرایی و تشکیل کارگروه مشترک و فوری برای برنامه های هفته دفاع مقدس و تخصیص اعتبار مورد نیاز در شورای اسلامی شهر شیراز از انتظارات این مقام بود.
بنا به گفته این مقام حداقل در بحث ساختمان گالری این باغ موزه، از هشت سال عقب ماندگی رنج می‌بریم.
نامناسب بودن وضعیت اطراف باغ موزه دفاع مقدس در شیراز، موضوعی است که هر شهروند شیرازی و بازدید کننده با آن مواجه می شود.
هنوزدر اطراف این موزه، مغازه‌های میوه فروشی،فروش بذر، سم و کود کشاورزی، خرما فروشی و سوپرمارکت دیده می شود.
«مسیر دسترسی به این باغ موزه و فضای اطراف آن هیچ تناسبی با این مکان و کارکردهای محلی، ملی و جهانی آن ندارد؛ اگر گردشگری چه داخلی چه خارجی قصد بازدید از این مکان را داشته باشد، آیا با فضای مناسب بصری مواجه خواهد شد؟»
این خلاصه گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس است.
کوشکی جهرمی با بیان اینکه در ایام مختلف سال، به دلیل حضور و فعالیت صنوف گوناگون شاهد رویدادهای شغلی هستیم که متناسب با این فضا نیست، گفت: قطعا اگر رسانه‌ها همدل شده و همت کنند، موضوع باغ موزه دفاع مقدس شیراز به سرانجام مطلوبی خواهد رسید که افتخاری برای همه ما است.
۱۵ مهر ۱۴۰۰ محمدهادی ایمانیه استاندار فارس به همراه معاونان استانداری با حضور در مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس استان فارس به یادمان شهدای گمنام خاکسپاری شده در این مرکز ادای احترام کرد و ضمن بازدید از این مجموعه، در جلسه‌ای با حضور مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس در جریان آخرین وضعیت ساخت موزه دفاع مقدس استان فارس قرار گرفت.
استاندار فارس با یادآوری اینکه دیگر کشورهای دنیا در خصوص ارایه خدمات و امکانات به سربازان کشته شده آنها در جنگ‌ها چگونه خدمات ارایه می کنند اظهار داشت: ما باید نسبت به شهدا و رزمندگان و جانبازان خود که در دوران دفاع مقدس جانفشانی داشتند خدمات شایسته‌ای به آنها داشته باشیم و قدردان آنها باشیم.
وی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه های اجرایی و مسئولان باید نسبت به حوزه دفاع مقدس توجه لازم را داشته باشند خطاب به معاون سیاسی استانداری فارس گفت: در قبولی مسئولیت توسط فرمانداران باید موضوع اتمام یادمان‌های شهدای گمنام شهرستان هایی که تکمیل نشده باید مدنظر باشد و اگر توانایی انجام آنها را ندارند نباید مسئولیت بپذیرند.
ایمانیه با اشاره به سفر رئیس جمهوری به استان فارس اضافه کرد: تامین اعتبار لازم برای ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان فارس را از مصوبات سفر در نظر خواهیم گرفت تا استان فارس بعد از سال ها شاهد ایجاد یک موزه دفاع مقدس باشد.
اختصاص این مبلغ در سفر استانی دولت در ۲۲ مهر ۱۴۰۰ محقق شد و حال باید مراحل اجرایی برای به بار نشستن این تصمیم تحقق یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید