انصاریان: با نگاه امیرالمؤمنین جامعه‌سازی کنید / عظمت ایمان امام المتقین در بیان نبوی


انصاریان: با نگاه امیرالمؤمنین جامعه‌سازی کنید / عظمت ایمان امام المتقین در بیان نبوی

حجت الاسلام انصاریان ضمن شرح فرازی از نهج‌البلاغه گفت:‌ با نگاه امیرالمؤمنین جامعه‌سازی کنید. ایشان صاحب برترین نگاه‌ها است؛ با این نگاه، زندگی مردم را سامان دهیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام انصاریان ضمن شرح فرازی از بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه درباره ویژگی‌های قرآن گفت: حضرت در این خطبه فرمود « إنّ اللّه َ سبحانَهُ لم یَعِظْ أحَدا بِمِثلِ هذا القرآنِ؛ فإنَّهُ حَبلُ اللّه ِ المَتینُ و سَبَبُهُ الأمینُ» یعنی «خداوندی که از هر عیب و نقصی پاک است، هیچ کس را به چیزى مانند این قرآن اندرز نداده است؛ زیرا قرآن ریسمان محکم خدا و دستاویز مطمئن اوست» که بین انسان و خداست و هرکه می‌خواهد به سعادت دنیا و آخرت برسد، با این دستاویز می‌رسد. بعد می فرماید «و فیهِ رَبیعُ القَلبِ و یَنابیعُ العِلمِ و ما للقَلبِ جَلاءٌ غَیرُهُ» همان طوری که بهار سبب شکوفا شدن انواع گیاهان و درختان و گل‌ها و نباتات است، کتاب خدا نیز همین کار را با قلب می‌کند. قرآن کاری با قلب می‌کند که ایمان به خدا، ایمان به انبیاء و حقایق در قلب شکوفا شود و حسنات باطنی در آن شکوفا شود. و یَنابیعُ العِلمِ؛ در این کتاب، چشمه‌های دانش قرار داده شده و تا روزگاری که ما در آن قرار داریم، این علوم شماره نشده و شماره هم نخواهد شد.

وی افزود: وجود مقدس اباعبدالله (ع) فرمود خداوند تمام علوم 114 کتاب آسمانی را به قرآن انتقال داد. یک آیه، داری لفظی و یک وجودِ کتابتی است که در مصحف دیده می‌شود. یک وجودِ ذهنی هم دارد که در حافظه من بود که قرائت کردم. یک وجودِ عینی و مصداقی هم دارد که این وجود عینی، وجود اکمل، اتم و اجمعش محسوب می‌شود. این مصداق در امت اسلام بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله تا قیامت چنین مصداقی پیدا نمی‌کند و آن وجود مقدس و کریم امیرالمؤمنین علیه‌السلام است.

حجت الاسلام انصاریان در این باره ادامه داد: این روایتی که نقل می‌کنم به قدری مرسوم و متداول بود که علمای اهل سنت مجبور شدند آن را نقل کنند؛ رسول خدا (ص) فرمود اگرآسمان ها و زمین را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام را در کفه دیگر، بی شک ایمان علی از آن سنگین تر خواهد بود. ما وزن یک کوه را نمی‌توانیم به دست بیاوریم چه برسد به کل آسمان‌ها و زمین. تنها آسمان‌ اول دارای میلیاردها کهشکشان است؛ هر کهکشانی میلیاردهای ستاره و منظومه شمسی دارد. منظومه شمسی ما دارای چندین سیاره هچون زمین و مشتری و مریخ و عطار و ... همراه با میلیاردها ستاره است. از این دست کهکشان‌ها هزاران هزاران نمونه وجود دارد. اگر ایمان امیرالمؤمنین را تبدیل به یک جرم کنند و در کفه دیگر قرار دهند،‌ ایمان ایشان سنگین‌تر از وزن آسمانها و زمین است.

این پژوهشگر دینی با تأکید بر اینکه باید امیرالمؤمنین علیه‌السلام را در متن زندگی بیاوریم،‌ گفت: ایشان عالم به جوامع مثبت و منفی و جامع تمام علوم هستی است. با چه عقل و خردی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را از زندگی خود منها می‌کنیم و سراغ غیر ایشان به شرق و غرب عالم می‌رویم؟ ما باید نظر ایشان را در تمام عرصه‌ها فهم کنیم؛ با نگاه امیرالمؤمنین جامعه‌سازی کنید. ایشان صاحب برترین نگاه‌ها است؛ با این نگاه، زندگی مردم را سامان دهیم. با عمل علی، با اخلاق علی، با ایمان علی جامعه را تراز کنیم.

انتهای‌پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی فریبا کوثری