83 میلیارد ریال برای بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی اختصاص یافت


83 میلیارد ریال برای بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان شمالی گفت: 83 میلیارد ریال اعتبارات کارگشایی برای بازسازی مناطق زلزله زده روستایی استان اختصاص یافت که با اولویت ساخت 143 واحد تخریبی پرداخت می شود.

امین کلاته روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با موافقت استاندار در مرحله اول بیش از ۷۵ میلیارد ریال از تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی به بازسازی مناطق زلزله زده روستایی شهرستان های گرمه و جاجرم اختصاص یافت و در مرحله بعد بیش از هشت میلیارد ریال به این اعتبارات افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه بازسازی ۱۴۳ واحد زلزله زده در اولویت قرار دارد و باید در ماه جاری تکمیل شود گفت: برای بازسازی این واحدها از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه، به ازای هر واحد ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه سقف تسهیلات بازسازی برای مناطق زلزله زده استان برای هر واحد مسکونی ۸۰۰ میلیون ریال است گفت: با این میزان تسهیلات و با وجود کمک هایی که انجام شده نمی توان منزل مسکونی را تکمیل کرد از این رو پیگیر هستیم تا سقف تسهیلات بازسازی افزایش یابد.

کلاته خاطرنشان کرد: برای شتاب بخشیدن به کار بازسازی مناطق زلزله زده، تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی به این خسارت دیدگان پرداخت می شود که سقف آن به ازای هر واحد مسکونی یک میلیارد ریال است.

مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان شمالی افزود: برای بازسازی مناطق زلزله زده به ازای هر واحد مسکونی، ۱۶۰ پاکت سیمان به صورت رایگان توزیع می شود.

به گزارش ایرنا، ۲۹ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای ساخت ۱۴۵ واحد مسکونی شهری مصوب شد که به ازای هر واحد تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار پرداخت می شود، همچنین ۱۳۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای ساخت ۶۵۰ واحد مسکونی روستایی پرداخت می شود که به ازای هر واحد تا ۲۰۰ میلیون ریال در اختیار آسیب دیدگان قرار می گیرد.

همچنین هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تجاری منظور شده و به ازای هر واحد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال پرداخت می شود علاوه بر آن ۲۹ میلیارد ریال کمک هزینه اسکان موقف برای تامین ۱۴۵ واحد مسکونی شهری مصوب شده و به ازای هر واحد تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت می شود، ۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک هزینه اسکان موقت ۶۵۰ واحد مسکونی روستایی مصوب شده که به ازای هر واحد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

۶۸۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسیهلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای جبران خسارت های زلزله در شهرستان های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان با ضمانت زنجیره ای پرداخت می شود.

برای تعمیر اماکن مسکونی و تجاری شهری و روستایی تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود و در مجموع ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار تسهیلاتی با سود و کارمزد پنج درصد و بازپرداخت هفت ساله مصوب شده است.

زلزله ۵.۵ ریشتر ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در عمق ۱۰ کیلومتری شهر سنخواست در شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی را لرزاند و پس از آن در مدت ۲۴ ساعت بیش از ۳۰ بار سنخواست، شوقان و برخی مناطق اطراف شاهد پس لرزه هایی به بزرگی ۲ تا ۴ ریشتر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دل شیدایی