درد نبود مرکز پرتودرمانی بر تن بیماران سرطانی کهگیلویه و بویراحمد


درد نبود مرکز پرتودرمانی بر تن بیماران سرطانی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - بیماران سرطانی کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر تحمل درد این بیماری مهلک سختی های دیگری را نیز به جان خریده اند و به دلیل برخی کاستی های موجود از جمله فقدان مرکز پرتودرمانی ناچارند برای ادامه معالجات خود در سال چندین بار به استان های همجوار عزیمت کنند.

بر اساس آخرین آمار بیش از ۶ هزار بیمار سرطانی در این استان وجود دارد و آنان سالانه هزینه های زیادی برای درمان بیماری خود متحمل می شوند.

بیماران و خانواده های آنان در کهگیلویه و بویراحمد فشار روحی، جسمی و اقتصادی این بیماری که بسیار زیاد است را تقبل و تحمل می کنند و لذا می طلبد زمینه های لازم برای رفاه حال این بیماران در استان فراهم شود تا حداقل فشار کم تری به این افراد وارد شود.

هزینه رفت و آمد های ماهانه بیماران سرطانی به استان های فارس، یزد، تهران و گاها دیگر استانها سرسام آور است و علاوه بر هزینه سختی های راه دیگر توانی برای بیماران سرطانی نگذاشته است.

بیماران سرطانی در کهگیلویه و بویراحمد از نبود مرکز پرتودرمانی رنج می برند و سال هاست چشم انتظار یک مرکز پرتودرمانی هستند.

مسئول واحد بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: بیماران سرطانی این استان از نبود مرکز پرتودرمانی یا رادیوتراپی رنج می برند.

سید سینا سعیدی ابراز داشت: بیماران سرطانی کهگیلویه و بویراحمد به همین دلیل ناچارند به استان های همجوار مراجعه کرده و لذا در این ارتباط ضمن دشواری های روحی و روانی هزینه های زیادی را صرف می کنند.

وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد تنها دارای یک بخش شیمی درمانی فعال در بیمارستان شهید رجایی شهر یاسوج مرکز این استان برای خدمات‌ دهی به بیماران سرطانی کل استان است که به علت حجم بالای مراجعات این بخش به هیچ وجه جوابگوی خدمات رسانی به بیماران نیست.

سعیدی عنوان کرد: هزینه‌ های درمانی بیماران سرطانی بسیار بالا بوده و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم کهگیلویه و بویراحمد بخش عمده ‌ای از آنها برای تأمین چنین هزینه ‌هایی با مشکل جدی مواجه هستند.

وی بر لزوم راه اندازی مرکز پرتودرمانی در کهگیلویه و بویراحمد برای خدمات ‌دهی به بیماران سرطانی این استان تأکید کرد.

سعیدی ابراز داشت: گرچه داروهایی با نرخ دولتی برای بیماران سرطانی کهگیلویه و بویراحمد از طریق داروخانه امام‌ جعفرصادق (ع) شهر یاسوج ارائه می ‌شود اما نبود مرکز پرتودرمانی در استان مشکلات متعددی را برای آنان ایجاد کرده است.

وی گفت: هر چند که در بیمارستان شهید رجایی شهر یاسوج یک دفتر نهاد خیریه برای کمک به بیماران سرطانی کهگیلویه و بویراحمد مستقر شده اما این کمک ها پاسخگوی هزینه های بالای آنان نخواهد بود.

سعیدی اظهار داشت: ماهانه حدود ۵۰ بیمار سرطانی کهگیلویه و بویراحمد برای طی مراحل درمانی به استان‌ های همجوار مراجعه می کنند و به همین دلیل لازم است که مسئولان اجرایی استان اقدام های مورد نیاز برای راه اندازی مرکز پرتودرمانی را انجام دهند.

رئیس بیمارستان شهید رجایی یاسوج نیز می گوید که ایجاد مرکز پرتو درمانی یا رادیوتراپی در استان نیاز جدی بیماران سرطانی است.

یعقوب پرندوار عنوان کرد: افتتاح این مرکز در حوزه اختیارات بیمارستان نیست و از سوی وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه نیاز به پیگیری دارد.

وی ادامه داد: بخش غربالگری سرطان در این بیمارستان در بخشهای سرطان سینه، کولورکتال و معده از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

پرندوار ابراز داشت: همه خدمات شیمی درمانی در این بیمارستان بصورت رایگان انجام می شود و هزینه ای از بیمار دریافت نخواهد شد.

نیاز است دانشگاه علوم پزشکی استان با درخواست از وزارت بهداشت مقدمات ایجاد مرکز رادیوتراپی را برای بیماران سرطانی در استان مهیا کنند تا این بیماران برای مداوا دیگر نیازی به عزیمت به استان های همجوار نداشته باشند.

طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، سرطان یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر و ناتوانی در جهان است که با روند رو به رشدی مردم کشورهای در حال توسعه و پیشرفته را در معرض خطر قرار داده است.

مطالعات نشان می دهد بیماری سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران بوده، تخمین زده می شود سالیانه بیش از ۷۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور اتفاق افتد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟