احداث و تقویت زیرساخت‌ها مهمترین مطالبه‌ مردم غرب استان کرمانشاه است


احداث و تقویت زیرساخت‌ها مهمترین مطالبه‌ مردم غرب استان کرمانشاه است

قصرشیرین - ایرنا - نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بیشترین مشکل شهرستان‌های غرب استان کرمانشاه را عدم برخورداری از زیرساخت‌ها دانست و گفت: هشت سال جنگ تحمیلی، 10 سال بازسازی و به دنبال آن زلزله باعث ضعف زیرساخت‌های این منطقه شده است.

شهریار حیدری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سفر رییس جمهوری و هیات دولت به کرمانشاه فرصت خوبی برای این استان است تا با مصوباتی برای رفع محرومیت ها از چهره استان بویژه در بخش زیرساخت ها بخش مهمی از مطالبات مردم پاسخ داده شود.

وی اظهار داشت: یکی از مطالبه‌ها، اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است که بطور حتم عملیاتی شدن آن، منجر به ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه و پیشرفت و آبادانی این شهرستان و به تبع شهرهای همجوار خواهد شد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل پروژه سامانه گرمسیری و برخورداری اراضی جا مانده از این طرح نیز مطالبه دیگری است که در سفر رییس جمهوری به استان کرمانشاه خواستار اجرایی شدن آن و تامین اعتبار لازم برای برخورداری مرزنشینان از این طرح مهم هستیم.

حیدری ادامه داد: بهره‌برداری از پتروپالایش نیز یکی دیگر از درخواست‌هایی است که در سفر آینده رییس جمهوری به استان کرمانشاه مطرح می‌شود که در منطقه به مرحله اجرایی برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: احداث و تکمیل جاده‌های مواصلاتی ورودی به سه شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و نفت شهر، خسروی و سومار نیز از دیگر اولویت ها است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی افزود: احیا کردن شهرک های صنعتی تعطیل شده در ۱۰ سال گذشته به دلیل عدم پشتوانه مالی، تسهیلاتی، فکری و آموزشی که دچار ضرر شده اند هم از دیگر مطالبه‌ها است.

حیدری اضافه کرد: اکنون مرز رسمی سومار ظرفیت کافی برای ترانزیت کالا و مسافر دارد ولی این بخش قابل بهره برداری نیست همچنین برای مرز رسمی خسروی تقاضا می‌کنیم برای مسافری و ترانزیتی چه در قالب مسافر و زایر با انعقاد قرارداد با طرف عراقی به طور مستمر فعالیت داشته باشد.

وی یادآور شد: همچنین مرز تیله کوه که یک بازارچه مرزی است و می‌تواند منجر به توسعه منطقه شود درخواست مردم این است که اجرایی و فعال شود که اینها از مطالبات مهمی است که در سفر رییس جمهوری به استان کرمانشاه خواستار عملیاتی شده آنها هستیم.

حیدری تاکید کرد: هنوز هم آثار زلزله مهیب ۲۱ آبان سال ۹۶ در منطقه مشهود است و بازسازی ها در سه شهرستان غربی استان کرمانشاه ادامه دارد، ۴۰ ساختمان اداری در سرپل ذهاب هنوز ساخته نشده و مردم نیازمند تسهیلاتی برای تکمیل واحدهای مسکونی شان هستند ضمن اینکه مبلمان شهری ورودی سه شهرستان مرزی قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به عنوان دروازه ورودی به عراق نیازمند توجه بیشتری از نظر مبلمان شهری است.

شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در غرب کرمانشاه بیش از ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارند.

با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصرشیرین ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید