وحدت شیعه و سنی در برگزاری جشن‌های میلاد پیامبر(ص) در اوگاندا


وحدت شیعه و سنی در برگزاری جشن‌های میلاد پیامبر(ص) در اوگاندا

شیعیان و اهل سنت اوگاندا در کنار هم جشن‌های میلاد پیامبر را برپا کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» ، روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مسلمانان اوگاندا اعم از سنی و شیعه ظرف چند روز گذشته با آغاز هفته وحدت و ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) ضمن برگزاری مراسم متعدد سخنرانی، مولود خوانی و جشن و سرور در اقصی نقاط این کشور بر هوشیاری، بصیرت و وحدت امت اسلامی تاکید کردند.

این میان محمدرضا قزلسفلی رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا ضمن همکاری در برگزاری مراسم متعدد در استان‌ها و مناطق مختلف اوگاندا از جمله مدارس اسلامی عصری در گردهمایی‌های شهرستان بوگِه رِه رِه واقع در استان کایونگاه این کشور، مسجد کیبولی تحت مدیریت مفتی اعظم (دوم) در کامپالا و مسجد بزرگ و قدیمی کامپالا تحت مدیریت مفتی اول و ملی شیخ شعبان رمضان موباجّه و... حضور و سخنرانی کرد که گزارش آن به همراه تصاویر به شرح ذیل می باشد. هریک از مراسم فوق الذکر از تلویزیون‌های مختلف اوگاندا پخش شد.

قزلسفلی سخنان خود را در هر یک از این مراسم‌ها به تبیین و تشریح ابعاد انسان ساز و تمدن آفرین شخصیت پیامبر اکرم(ص)، اهمیت هفته وحدت، جایگاه امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و جمهوری اسلامی ایران در تحکیم وحدت، نقش وحدت و بصیرت در تحقق اهداف قرآن مجید و اسلام و خنثی کردن توطئه‌ها و دسیسه‌های استعماری دشمنان و... پرداخت.

شیخ شعبان رمضان موباجّه مفتی ملی اوگاندا طی سخنانی که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) در محوطه مسجد بزرگ کامپالا برای جمع قابل توجهی از قاضی‌های شرعی، شخصیت‌های دینی، علمی و فرهنگی ایراد کرد از حضور و شرکت رایزن فرهنگی در مراسم و اجتماعات اوگاندا و فعالیت‌های وحدت آفرین وی تشکر به عمل آورد.

سخنرانی در اجتماع شهرستان بوگِه رِه رِه

رایزن فرهنگی و چند شخصیت دینی، علمی و فرهنگی اوگاندایی در مراسم بزرگی که با شرکت جمعی از علما، نمایندگان دو مفتی، قاضی‌های شرعی، امام‌های جمعه و جماعات، نمایندگانی از مجلس ملی، فرهنگیان، مقامات محلی و رهبران فرهنگی در شهرستان بوگِه رِه رِه برگزار شد جایگاه وحدت را در توسعه همه جانبه جامعه تبیین و تشریح کردند.

شیخ کاکاندا قاضی اعظم و شرعی مناطق موکونو اوگاندا در اجتماع شهرستان بوگِه رِه رِه سخنان رایزن فرهنگی را وحدت آفرین، مفید و سازنده توصیف کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: برای تحقق اهداف قرآن مجید، تعالیم عالیه پیامبر اکرم(ص) و اسلام وحدت بین سنی و شیعه اجتناب ناپذیر است.

وی در ادامه سخنان خود نقش امام خمینی (ره)، امام خامنه‌ای (دام ظله العالی) و جمهوری اسلامی ایران در تحکیم وحدت و بصیرت بین مسلمین را حیاتی توصیف کرده و آن را ستود. قاضی شرعی مناطق موکونو اوگاندا در ادامه سخنان خود از حضور فعال رایزنی فرهنگی کشورمان در اجتماعات و محافل اسلامی مناطق مختلف این کشور نیز تشکر به عمل آورد.

در این اجتماع قزلسفلی نیز طی ایراد سخنانی به توضیح نقش امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تاسیس هفته وحدت، تحکیم وحدت، بیداری، بصیرت بین مسلمین و خطرات ناشی از تفرقه پرداخت. او در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه وحدت اولین شعار پیامبر اکرم (ص) و اسلام بوده است گفت طبیعت و ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس وحدت بین مسلمین تشکیل شده است.

در هر یک از مراسم فوق الذکر مفتی، نائب مفتی و سایر سخنرانان با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید و روایاتی از پیامبر اکرم(ص) بر اهمیت حیاتی و سرنوشت ساز وحدت و هوشیاری مسلمانان از انواع توطئه‌های دشمنان و پرهیز از اختلافات بین پیروان مذاهب اسلامی تاکید کردند.

شیخ مولومبا رئیس سازمان اسلامی قرآن و عترت بیان اینکه حضرت محمد(ص)، حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) نمونه و الگوی کامل یک انسان هستند گفت: قرآن مجید و عترت در یک مسیر بوده و ائمه اطهار(ع) و همچنین امروزه امام خامنه‌ای(مدظله العالی) رهبر انقلاب اسلامی ایران منادی وحدت بوده‌اند.

سخنرانی در مسجد بزرگ کیبولی

سخنرانان در مراسم مولود النبی مسجد بزرگ کیبولی که دوشنبه گذشته با حضور شاهزاده مسلمان بوگاندا، نائب مفتی اعظم، رهبران دینی، برخی مقامات دولتی و رایزن فرهنگی کشورمان برگزار شد از نقش جمهوری اسلامی ایران در تاسیس هفته وحدت و تحکیم آن تقدیر به عمل آمد.

قزلسفلی در این مراسم با بیان اینکه برگزاری مراسم مولود النبی موجب وحدت مسلمانان ، شناخت بیشتر تعالیم قرآن مجید، اسلام و پیامبر اکرم (ص) می‌شود به آیه «محمد رسول الله و الذین معه اشد علی الکفار و رحماء بینهم» اشاره کرد و گفت: دعوت به وحدت و داشتن نگاه رحمت به یکدیگر از اهداف رسالت پیامبر اکرم (ص) و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

قزلسفلی با بیان اینکه بصیرت راه حل نجات جهان از انواع فتنه‌ها، بحران‌ها و چالش‌هاست با اشاره به اینکه جهان اسلام با یک توطئه جهانی مواجه شده است گفت: دشمنان اسلام برای رسیدن به مطامع استعماری خود تلاش می‌کنند تا بین سنی و شیعه تفرقه بی‌اندازند.

در ادامه شیخ شعبان رمضان موباجّه مفتی ملی اوگاندا با بیان اینکه برداشت‌های افراطی از اسلام مبتنی بر ظن و گمان بزرگترین چالش جهان اسلام است از مسلمانان خواست که به فتواهای جعلی و گمراه کننده برخی که خود را از علما معرفی می‌کنند توجهی نکرده و روابط خود را با سایر مسلمانان بر مبنا و معیار وحدت و رحمت برقرار کنند .

امام جمعه مسجد وندگیا نیز دیگر سخنرانی این مراسم بود. او در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به جایگاه وحدت بین اصحاب پیامبر اکرم (ص) گفت: سلمان فارسی صحابه بزرگ حضرت محمد (ص) بوده و خدمات فراوانی به اسلام و مسلمین کردده است.

شیخ شعبان رمضان موباجّه مفتی اوگاندا در پایان سخنان خود ضمن تشکر مجدد از همکاری و حضور فعال رایزن فرهنگی کشورمان در اجتماعات و محافل اسلامی اوگاندا، برگزاری مراسم مولود النبی(ص) و گردهمایی علماء، قاضی‌های شرعی و شخصیت‌های مسلمانان این کشور را در ایام ولادت حضرت محمد(ص) وحدت آفرین و سازنده توصیف کرد.

پاسخ مثبت به دعوتنامه‌ها و حضور رایزن فرهنگی کشورمان به عنوان تنها فرد غیر اوگاندایی در مراسم و اجتماعات مختلف اوگاندا که زمان‌بر و توام با حوصله است، یک امتیاز مثبت برای جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و اثرات سازنده ‌ی در خنثی کردن فعالیت‌های شیعه ستیزی و ایران هراسی عوامل افراطی وهابیت دارد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس