بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!


مقدمهدر حال حاضر کراس‌اوورهای جمع و جور، به عنوان یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در جهان شاخته می‌شوند و توانسته‌اند طیف متنوعی از سلایق را به خود علاقه‌مند سازند. مثلاً شاید هاچ‌بک‌ها چندان مورد توجه آمریکایی‌ها قرار نگیرند...

اخبار خودرو تجربه رانندگی بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!
بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!
5 آبان 1400
بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!
امین امیری‌فر
نویسنده
بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!
آریا محسنی
عکاس
بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!

مقدمه

در حال حاضر کراس‌اوورهای جمع و جور، به عنوان یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در جهان شاخته می‌شوند و توانسته‌اند طیف متنوعی از سلایق را به خود علاقه‌مند سازند. مثلاً شاید هاچ‌بک‌ها چندان مورد توجه آمریکایی‌ها قرار نگیرند یا پیکاپ تراک‎‌های غول‌پیکر به درد اهالی اروپا نخورند و استیشن‌ها باب سلیقه مردم خاورمیانه (بخصوص ایران) نباشند، اما یک کراس‌اوور کامپکت می‌تواند در تمامی این مناطق حاضر شود و طرفداران بسیاری هم برای خودش دست و پا کند. اصلاً خودروهای چند منظوره به همین علت ساخته می‌شوند که بتوانند در شرایط مختلف کاربردی باشند. حال اگر این کراس‌اوورهای کوچک توسط برترین برندهای جهان با نهایت دقت و کیفیت ساخته شده باشند که دیگر فبها! اتفاقاً امروز قصد داریم دو تا همین بهترین‌ها را مقابل هم قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب شایسته‌تری باشد. البته در شرایط فعلی و بدنبال محدودیت در واردات و گرانی قیمت‌ها هر دو محصول از دسترس عموم طرفدارانشان خارج شده‌اند اما باز هم خواندن این متن خالی از لطف نخواهد بود، بخصوص که تازگی زمزمه‌هایی در خصوص آزادسازی مجدد واردات به گوش می‌رسد و می‌توان امیدوار بود که این خبر خوش با مقداری تعدیل قیمت و بهبود شرایط خدماتی برای همچین محصولاتی همراه باشد.

معرفی کلی

فولکس‌واگن معمولاً به ساخت ماشین‌های اقتصادی و مردمی شهرت داشته و عرضه محصولات گران‌قیمت و لوکس خود را از طریق سایر برندهای زیرمجموعه (نظیر آئودی) دنبال نموده است. با این حال کیفیت ساخت بالا و محبوبیت بسیاری از مدل‌های تولیدی، زمینه حضور پررنگ‌تر در بازار خودروهای لوکس را برای این غول ولفسبورگی مهیا نمود و حالا خودروهایی مثل نسل دوم تیگوان از بسیاری جهات با خودروهای لوکس بازار مقایسه می‌شوند. نسل دوم بی ام و X1 نیز با پیشرفت محسوس در ظاهر و ارتقاء نسبی در باطن آمده تا از نام و نشان خانوادگی خود دفاع کند و اجازه ندهد که VW اعتبار BMW را خدشه‌دار نماید.

البته رقابت امروز ما از برخی جهات ناعادلانه است چراکه نسخه‌ قدرتمند 25i بیمر از نظر ویژگی‌های فنی یک سر و گردن بالاتر از نماینده فولکس قرار می‌گیرد. هرچند تیگوان در مدل تولیدی سال 2018 حتی از X1 مدل 2017 هم ارزان‌تر است که این نکته می‌تواند بخشی از نابرابری میان این دو را جبران نماید. لطفاً در ادامه با خودروبانک همراه باشید تا در کنار هم ببینیم کدام ماشین با توجه به شرایط کیفی، فنی، ایمنی، قیمت و هزینه نگهداری می‌تواند نظر ما بیشتر به خود جلب نماید.

طراحی ظاهری، آلمانی‌های جذاب

همانطور که همیشه در خودروبانک تاکید کرده‌ایم، برنده بخش طراحی را فقط و فقط سلیقه شخصی شما مشخص خواهد کرد، با این حال ما هم به چند نکته اشاره می‌کنیم تا شاید برای افرادی که ظاهر هر دو را به یک اندازه پسندیده‌اند انتخاب راحت‌تر گردد.

بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان

به طور کلی ژرمن‌ها استاد خلق جذابیت، آن هم با استفاده از ساده‌ترین خطوط هستند و از این رو هر دو میهمان امروز ما بدون هیچ‌گونه حجم اغراق‌آمیز یا زرق و برق اضافه به بالاترین سطح از زیبایی دست یافته‌اند. در این بین نماینده بی ام و ظاهر اسپرت‌تری دارد و با چراغ‌های خشن‌تر و خطوط سیال بدنه توانسته ظاهری پویا و چابک را به تصویر بکشد که اتفاقاً با خصلت‌های باطنی ماشین نیز هماهنگ است. در طرف مقابل تیگوان مختص کسانی است که زیبایی را در سادگی مطلق تعریف می‌کنند. خطوط صاف و اتوکشیده بدنه فرزند فولکس‌واگن که با کمترین موج و انحنا، پیکر تیگوان را شکل داده‌اند به شکل عجیبی با یکدیگر هماهنگ از کار درآمده‌اند و همین نکته باعث شده ظاهر اتومبیل خیلی شیک و جذاب به چشم آید. در واقع اگر قطعات مختلف بدنه این دو محصول را بصورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم قطعاً بی ام و با اختلاف معناداری پیروز خواهد شد اما وقتی ترکیب کلی اجزاء را در کنار هم می‌نگریم، دیگر سخت است که یکی را برتر از دیگری توصیف کنیم. تنها می‌توان گفت که ظاهر بی ام و جوان‌پسندانه‌تر است و حس چالاکی و جسارت بیشتری به بیننده منتقل می‌کند اما در عوض تیگوان ظاهر متشخص یک مرد میانسال شیک‌پوش را به خود گرفته که خیلی مصمم و جدی به نظر می‌رسد.

طراحی کابین، اقتصادی به ترجمه ژرمن‌ها

با ورود به داخل کابین خودروها با دو سبک طراحی نسبتاً متفاوت روبرو می‌شویم. البته در برخی پارامترها شرایط بهم نزدیک است، مثلاً از نظر دسترسی به ادوات مختلف به سختی می‌توان یکی را برتر از دیگری دانست و هر دو خودرو از کابین‌هایی زیبا، شکیل و ارگونومیک بهره می‌برند. اما به طور کلی X1 موفق شده فضای اسپرت‌تر و لوکس‌تری در اختیارمان قرار دهد و این در شرایطی است که کابین تیگوان بیشتر خصلت‌های خانوادگی و حتی تا حدودی اقتصادی را به نمایش گذاشته است. (البته منظورمان اقتصادی با معیارهای جهانی است و نه اینجا که لیفان 820 هم لوکس محسوب می‌شود!) به عنوان مثال کیفیت متریال مورد استفاده در نماینده بی ام و مقداری بهتر است و قطعات لوکس بیشتر و خطوط جذاب‌تری داخل کابینش بکار رفته اما تیگوان با ابعاد بزرگ‌تر بدنه و ساختار ساده‌تر کابین، حالت خانوادگی‌تری دارد.

بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان

البته نماینده فولکس از حیث طراحی هم رقیب دست و پا بسته‌ای نیست و با استفاده از فرمان طرح D و نشانگر‌های پشت‌آمپر دیجیتال در برخی قسمت‌ها برتری‌هایی از خود نشان داده، اما در مجموع پشت فرمان فرزند باواریا، احساس مواجهه با خودرو گران‌‌قیمت‌تری داریم که البته با توجه به قیمت‌های جهانی، احساس چندان اشتباهی هم نیست. با این حال طراحی نسبتاً محافظه‌کارانه فرزند فولکس هم مزیت‌های خاص خودش را دارد و اتاق راحت و فوق‌العاده ارگونومیکی در اختیارتان قرار خواهد داد. صندل‌های بی ام و حس دربرگیرندگی بهتری دارند اما در عوض روی صندلی‌های عقب، سرنشینان تیگوان اندکی راحت‌تر هستند. صندوق عقب نماینده فولکس هم مقداری جادارتر است که البته میزان اختلافش با X1 در سطحی نیست که روی انتخاب نهایی شما تاثیر زیادی داشته باشد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

هر دو محصول از نظر سطح آپشن شرایط بسیار خوبی دارند و از آن مهم‌تر اینکه گزینه‌های رفاهی و ایمنی خود را در بالاترین سطح از کیفیت و کارآیی ارائه می‌کنند. به عنوان مثال داخل ماشین‎های امروز ما امکاناتی نظیر: کنترل کشش و پایداری هوشمند، ترمز پارک برقی، سیستم‌های کمکی رایج مثل ABS، EBD، BA، سیستم هوشمند کمکی پارک، سنسورهای نور و باران، کروز کنترل، کنترل ایستایی در شیب، سامانه پایش فشار باد تایرها، چراغ‌های تطبیق‌پذیر جلو، فرمان برقی چند حالته حساس به سرعت، روکش‌های چرمی، پدل شیفتر، سیستم هدآپ، ایربگ‌های کامل، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن، صندوق پران برقی هوشمند، آینه الکتروکرومیک، سقف پانوراما با سانروف برقی و بسیاری موارد دیگر وجود دارند که جای گله و شکایتی باقی نخواهند گذاشت. البته در لیست آپشن‌ها تفاوت‌هایی هم دیده می‌شود. مثلاً بی ام و به رادارهای مختلف و سیستم کروز هوشمند، بازیابی انرژی حاصل از ترمز، گرمکن فرمان، سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن‌کاردن و نوربالای اتومات نیز تجهیز شده و در طرف مقابل تیگوان از امکاناتی مثل کنترل پایداری تریلر، هشدار خواب‌آلودگی راننده، نشانگرهای پشت آمپر دیجیتالی، گرمکن صندلی عقب و اتوهلد بهره می‌برد.

بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان

در خصوص ایمنی هر دو خودرو توانسته‌اند 5 ستاره کامل موسسه معتبر Euro-NCAP را بدست آورند و بررسی دقیق‌تر ریز گزارشات هم نشان از نزدیکی این دو خودرو در بحث امنیت دارد. البته اگر بخواهیم خیلی موشکافانه نگاه کنیم متوجه میشویم که تیگوان در خصوص ایمنی بزرگسالان مقداری بهتر عمل نموده (امتیاز 96 در برابر 90) اما درعوض امتیازات بخش امنیت کودکان، تصادف با عابرین پیاده و دستیار ایمنی (ایمنی فعال) بی ام و X1 با اختلاف کمی، برتر از تیگوان بوده است.

مشخصات فنی، کلوپ بالای 200 اسبی‌ها

هر دو میهمان امروز ما قادرند با پیشرانه‌های قدرتمند مجهز به توربوشارژر خود شتاب کافی را به شما ارزانی دارند و با هندلینگ مثال زدنی و ترمزهای قدرتمند، از شرایط سخت جاده‌ای سربلند بیرون آیند. بخصوص که سامانه تمام‌چرخ‌متحرک هوشمند در هر دو ماشین آماده‌باش است تا در مواقع لزوم به یاری راننده بشتابد و چسبندگی را به سطح آیده‌آل نزدیک کند. پس نیازی نیست به غیر از هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری و حساسیت پیشرانه‌های مدرن این دو به کیفیت سوخت، نگرانی دیگری از بابت مشخصات فنی داشته باشیم. اما برای برخی از ماشین‌بازها، حتی ثانیه‌ها می‌توانند تعیین‌کننده باشند و اینجاست که نسخه 25i بی ام و X1 برتری‌های خود را به حریف دیکته خواهد نمود. در واقع پیشرانه 2 لیتری X1 حدود 51 اسب بخار قدرت و 30 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از رقیبش تولید میکند و همین اختلاف در کنار یک دنده بیشتر گیربکس (8 سرعته بی ام و در برابر 7 سرعته تیگوان) و وزن اندکی سبک‌تر باعث شده شتاب و حداکثر سرعت بیمر امروز ما با اختلاف معناداری برتر از تیگوان باشد. این برتری حتی در میزان مصرف سوخت هم نمود پیدا کرده که خلاصه تمامی این موارد در جدول زیر قابل مشاهده و مقایسه است:

خودروفولکس واگن تیگوانبی ام و X1 25i
نوع پیشرانه4 سیلندر توربو4 سیلندر توربو
حجم موتور2 لیتر (1984 سی سی)2 لیتر (1998 سی سی)
حداکثر قدرت180 اسب بخار231 اسب بخار
حداکثر گشتاور320 نیوتن متر350 نیوتن متر
گیربکس7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه8 سرعته اتوماتیک
مکانیسم انتقال قدرتتمام چرخ متحرکتمام چرخ متحرک
شتاب رسمی7.7 ثانیه6.5 ثانیه
حداکثر سرعت208 کیلومتر بر ساعت235 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی7.3 لیتر6.5 لیتر
وزن1645 کیلوگرم1615 کیلوگرم
البته با تمامی این صحبت‌ها باید در نظر داشت که تیگوان بدلیل فشار کمتر روی پیشرانه، حساسیت نسبتاً پایین‌تری به شرایط نگهداری دارد و از نظر استهلاک مقداری برتر از X1 ظاهر می‌شود، همچنین عملکرد مناسب جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه این محصول نیز اجازه نمی‌دهد با کمبود خاصی در شتاب‌گیری مواجه شوید، هرچند همچنان باید بی ام و X1-25i را خودرو قویتر از هر لحاظ توصیف نمود.

تجربه رانندگی

هر دو میهمان امروز ما از نظر کیفیت، ارگونومی، آپشن‌های جانبی و توانایی‌های حرکتی شرایط بسیار خوبی دارند و در نتیجه با خرید هیچ‌کدامشان پشیمان نخواهید شد! در این بین فقط سلیقه و نوع کاربری شما می‌تواند در انتخاب نهایی تاثیرگذار باشد. پشت فرمان X1 واکنش‌های عالی به پدال گاز در کنار تعلیق اسپرت و هندلینگ مثال‌زدنی، حس مواجهه با یک خودرو اسپرت تمام عیار را به انسان منتقل می‌کند. فرمان تند و تیز اما بسیار دقیق است و صندلی‌های دربرگیرنده بیمر، اجازه نمیدهند حتی اندکی از تسلط پشت فرمان کاسته شود. البته داخل تیگوان هم کمبودی از لحاظ شتاب و سرعت و هندلینگ دیده نمی‌شود اما اگر قرار بر مقایسه با رقیب بایرنی مطرح باشد باید رفتار نماینده فولکس را آرام‌تر توصیف کنیم. در واقع اگر قصد مسابقه دادن با خودروهای قوی‌تر را نداشته باشید، میزان شتاب تیگوان کاملاً کافی و حتی بیش از حد نیاز خواهد بود اما در شرایط مسابقه‌ای این X1 است که هم در شتاب و سرعت و هم فرمان‌پذیری، گوی سبقت را از رقیب هموطن می‌رباید.

بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر!بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان

در عوض کیفیت سواری تیگوان مقداری بهتر است و فضای کلی کابین هم برای استفاده‌های خانوادگی راحت‌تر به نظر می‌رسد. در واقع حس آرامش داخل کابین نماینده فولکس واگن (در شرایط رانندگی آرام و خانوادگی) تا حدودی برتر از X1 ارزیابی شد و دید به اطراف بهتر و تکان‌های کابین کمتر بود، اما حرکات عرضی اینجا مقداری بیشتر از بی ام و است. در خصوص رفتار گیربکس هم باید گفت که در آغاز حرکت واکنش‌های جعبه‌دنده 8 سرعته بی ام و مقداری چالاک‌تر نشان داد اما پس از آن گیربکس 7 سرعته دبل‌کلاچ تیگوان توانست شرایطی مشابه رقیب را مهیا سازد. ضمناً واکنش‌ها به پدال ترمز در هر دو خودرو عالی است و پس از اولین ترمزگیری خیالتان از این بابت آسوده خواهد شد. همچنین سیستم‌ چهارچرخ‎متحرک میهمانان امروز ما در شرایط لغزنده به خوبی گشتاور را میان محورها و چرخ‌ها تقسیم می‌کند تا کنترل ماشین در زمین‌های خیس یا خاکی نیز به بهترین شکل میسر باشد. البته هیچکدام از این دو خودرو برای سفرهای آفرود حرفه‌ای مناسب نیستند اما می‌توانند به کمک گشتاور کافی، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و آپشن‌های جانبی از پس مسیرهای نه‌چندان دشوار بیراهه نیز برآیند.

نتیجه‌گیری پایانی: بی ام و X1 یا تیگوان؟

عرضه محدود و کوتاه‌مدت فولکس‌واگن تیگوان، سوسمار آلمانی را به خودرویی خاص در کشومان تبدیل کرده و این نکته برای افرادی که میل به داشتن خودرویی منحصر به فرد دارند، یک پوئن مثبت محسوب می‌شود، اما این تمایل به یونیک بودن در نهایت به دردسرهایی مثل کمبود مراکز خدماتی و قطعات یدکی و همچنین بازار دست دوم ضعیف‌تر منتهی خواهد شد. در واقع با توجه به شرایط خاص موجود در کشور، مزیت اصلی تیگوان که همان خصلت‌های اقتصادی و هزینه نگهداری پایین‌تر بوده تا حدود زیادی خنثی شده است و حال بهترین فرصت پیش‌آمده تا بایرنی‌ها به یاری شبکه خدماتی قوی‌تر گوی سبقت را از رقیب ولفسبورگی خود بربایند. بخصوص که بی ام و X1-25i از نظر قدرت موتور و وجهه اجتماعی نیز جایگاهی بالاتر از تیگوان دارد و با توجه به دینامیک رانندگی بهتر، جاذبه‌های اسپرتی بیشتری به مالکش هدیه میکند. با این حال اگر از طرفداران پر و پا قرص فولکس‌واگن باشید هنوز هم میتوانید با تکیه بر مزیت‌هایی مثل قیمت ارزانتر، کابین مقداری راحت‌تر و استهلاک کمتر به سراغ تیگوان بروید و از سواری با اتومبیل محبوب خود لذت ببرید.

عکس ها:

(برای بزرگنمایی تصاویر زیر ، روی آنها کلیک کنید)

نظرات
پاسخ به:
پاسخ به:
hello
نام
ایمیل
متن پیام
ارسال ایمیل وارد شده اشتباه است
بی ام و X1 یا فولکس واگن تیگوان - مقایسه میان خوب و خوب‌تر! در حال ارسال ...
𝓐𝓶𝓲𝓻𝓱𝓮𝓼𝓪𝓶 1400/8/5
پاسخ
تیوان از نظر راحتی بهتره و ب ام و موتور رسما و بی ام و واقعا راحته
کن مایلز 1400/8/5
پاسخ
جفتشو داشتم سواری خشک دارند
از همه بهتر لیفان x60 هست
فرهاد 1400/8/7
منم یه دوچرخه ۲۸ داشتم سواریش نرم تر از لیفان بود
مهندس خسته 1400/8/7
پاسخ
هر دو خوبن اما واسه میلیاردرها. لعنت به اون مسئولایی که داغ خریدن و سوار شدن به ماشینای معمولی خارجی رو توی دل ما گذاشتن تا از تولید حلبی هایی مثل پراید و پژو که لاشه شون حتی تو افغانستان هم نیست، سود ببرن. اون دنیا بیچارتون میکنم
Sami 1400/11/28
جونیمون داره تلف میشه شما میخوای اون دنیا گیرشون بیاری؟
مهراب 1400/8/7
پاسخ
bmw اسپرت تر و هیجانی تره ولی تیگوان کم دردسر تره
7 ابان روز کوروش بزرگ رو به دوستان تبریک میگم
𝓐𝓶𝓲𝓻𝓱𝓮𝓼𝓪𝓶 1400/8/10
تیگوان با اون گیربکس دوکلاجه دردسرای زیادی داره البته برای افراد نا آشنا با این گیربکس
امیر 1400/8/10
پاسخ
واقعا چقدر خودرو های خوبی هستند جالبه بدون اینا تو بازار های جهانی تقریبا هم قیمت شاهین و تارا و دنا اتومات (البته کمی بیشتر) هستند اونوقت ..... واقعا حقتونه پیشرو باشین ما یه عمر اه و افسوس داریم میکشیم
محمدجواد 1400/8/20
حرف حق جواب نداره
ایکس وان ۲۰۲۰ توی آلمان ۵۰هزار دلاره؛با دلار ۳۰ هزاری هم حساب کنی میشه ۱ و نیم ....اما توی ایران ۲۰۱۷ رو اسفند ماه گرفتم۳۲۰۰
محمدجواد 1400/8/17
پاسخ
این بی ام و که اینجاس احتمالا نسخه2016 هست
چون من2017 دارم فرق داره سپر جلو و عقب دکمه های روی فرمون هم فرق داره....
در کل ماشین خوبیه فقط یه مقدار هذینه های نگهداریش معمولی متمایل به بالاست و به بنزین معمولی بیش از حد حساس است ...من اسفند 99گرفتم 3200تومن صفر bmw x1 i25 2017سفید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید