10 دانشجوی خارجی در دانشگاه بجنورد پذیرش شدند


10 دانشجوی خارجی در دانشگاه بجنورد پذیرش شدند

بجنورد- ایرنا- رییس دانشگاه بجنورد گفت: 10 دانشجو از کشورهای افغانستان و عراق سال تحصیلی جاری در این مرکز آموزش عالی پذیرش شدند.

دکتر احمد محقر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع این دانشجویان خارجی پنج نفر افغان به صورت آزاد و پنج نفر دیگر نیز دانشجوی افغانستانی و عراقی از طریق کنکور سراسری وارد این دانشگاه شدند.

وی افزود: در سال تحصیلی گذشته یک دانشجوی خارجی به صورت آزاد و سه نفر از طریق کنکور سراسری جذب دانشگاه شده بودند.

محقر با بیان اینکه جذب دانشجو خارجی از طریق آزاد برای نخستین بار در سال تحصیلی گذشته اتفاق افتاد اظهار داشت: این درحالی است که در سال های قبل تنها یک دانشجوی خارجی که از طریق کنکور سراسری در این مرکز جذب شده بود.

رییس دانشگاه بجنورد گفت: این مرکز آموزش عالی از سال تحصیلی گذشته پذیرش دانشجویان خارجی غیربورسیه شهریه‌پرداز را آغاز کرده است.

محقر اظهار داشت: شرایط پذیرش این دانشجویان داشتن گذرنامه معتبر خارجی، نداشتن منع قانونی برای اقامت تحصیلی در ایران و داشتن گواهی پایان دوره متوسطه، کارشناسی یا کارشناسی ارشد است.

وی افزود: دوره‌ها به زبان فارسی برگزار می‌شود و داوطلبان در صورت عدم تسلط به زبان فارسی به مراکز آموزش زبان فارسی معرفی خواهند شد و پذیرش قطعی داوطلب منوط به ارایه گواهی مورد تایید دانشگاه مبنی بر گذراندن موفقیت‌آمیز دوره آموزش زبان فارسی خواهد بود.

وی به تشریح مزایای تحصیل در دانشگاه بجنورد، برای دانشجویان غیر ایرانی پرداخت و گفت: شهریه تحصیلی پایین و مقرون به صرفه، کیفیت بالای آموزش، طرح حمایت از دانشجویان غیر ایرانی غیربورسیه اعطای بورسیه تحصیلی به متقاضیان برتر، دسترسی به امکانات ورزشی، کتابخانه‌ای، مشاوره‌ای و بهداشتی رایگان در پردیس دانشگاه، هزینه‌های رفاهی از جمله هزینه خوابگاه برابر با دانشجویان ایرانی و هزینه‌های پایین زندگی در استان از مزایای تحصیل در این دانشگاه است.

محقر اظهار داشت: این مرکز آموزش عالی ظرفیت پذیرش دانشجو از کشورهای همسایه را دارد و در گام نخست، پرتال این دانشگاه به زبان انگلیسی ترجمه شده است و تمامی محتواهای آموزشی به ۲ زبان ارایه می شود.

جذب یکهزار و ۸۶۵ دانشجو

رییس دانشگاه بجنورد گفت: در مجموع برای سال تحصیلی جدید یکهزار و ۶۰۶ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۲۵۹ نفر در مقطع کارشناسی ارشد جذب این دانشگاه شدند که ثبت نام کارشناسی ارشد هنوز ادامه دارد.

حضور سه عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان

محقر در بخش دیگری از سخنانش گفت: سه عضو هیات علمی دانشگاه در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.

وی افزود: در این گزارش که در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ در مجله PLOS به چاپ رسیده است، از کشور ایران ۱۷۰۱ دانشمند در زمره دانشمندان برتر دنیا در ۲۲ رشته علمی و ۱۷۶ زیر رشته از تمامی دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند که نام سه عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد نیز در آن مشاهده می‌شود.

با احتساب دانشجویان جدید حدود چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو امسال در این مرکز آموزش عالی به تحصیل خواهند پرداخت.

برای سال تحصیلی جدید دانشجویان این دانشگاه در ۲ رشته دکتری، ۲۴ رشته کارشناسی ارشد و ۲۷ رشته کارشناسی به تحصیل خواهند پرداخت.

دانشگاه بجنورد، یکسال پس از تاسیس استان خراسان شمالی، در سال ۱۳۸۴ با پذیرش دانشجو در ۲ رشته کارشناسی پا گرفت که اکنون شمار رشته های آن به ۵۳ رشته در مقاطع مختلف رسیده است.

۲۸ هزار دانشجو دختر و پسر در ۳۳ مرکز شامل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، فنی و حرفه ای، جامع علمی و کاربردی و فرهنگیان تحصیل می کنند.

از مجموع زیر نظام های آموزش عالی این استان چهار دانشگاه دولتی، چهار واحد آزاد اسلامی، پنج مرکز فنی و حرفه ای، هفت مرکز علمی و کاربردی، سه مرکز وابسته به دستگاه های اجرایی، هشت واحد پیام نور و ۲ موسسه غیر انتفاعی هم اینک جذب دانشجو دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!