طب اکبر، جسم و نفس را در نظر می‌گیرد


طب اکبر، جسم و نفس را در نظر می‌گیرد

شیراز - ایرنا- نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با دسته‌بندی طب به سه گروه طب اکبر، طب اوسط و طب اصغر؛ جامع ترین طب را طب اکبر برشمرد که به هر دو موضوع جسم و نفس می‌پردازد.

آیت الله احمد بهشتی چهارشنبه در پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی(ص) در طب در شیراز اضافه کرد: در قرآن آمده است که بهترین ساختار ما آفرینش انسان و مقام انسان، احسن المخلوقین است.

او با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) مبنی بر شناخت طب و درد اظهار کرد: انسان باید علاوه بر طب، درد خود را هم بشناسد تا بتواند آن را درمان کند.

آیت الله بهشتی رویکرد محوری طب اوسط را نیز توجه به روح عنوان کرد و گفت:طب اصغر مانند طب متداول امروزی است که تنها به جسم نگاه می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در آیین آغاز به کار پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی(ص) در طب رویکرد علمی به ارتقای سلامت معنوی را از ضروریات دوران کرونا دانست که در این همایش مورد توجه قرار گرفته است.

مهرزاد لطفی با ابراز خرسندی از تداوم برگزاری این رویداد علمی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مباحث مطرح شده در این همایش را از جمله مسایلی برشمرد که در دنیای امروز نیاز به آن احساس می شود.

وی با اشاره به گذشت حدود ۲۰ ماه از دوران کرونا، یکی از پیامدهای این پاندمی را ضرورت ارتقای سطح سلامت معنوی برشمرد و افزود: از جمله مباحث مورد توجه طی دوره های برگزاری این همایش نیز توجه به موضوع ارتقای سلامت معنوی است که اکنون در جوامع دنیا یک ضرورت محسوب می شود.

لطفی هم اندیشی پیرامون تجربیات موجود در زمینه سلامت معنوی با حضور صاحب‌نظران این عرصه را از دستاوردهای این همایش بین المللی برشمرد و افزود: همچنین با توجه به بررسی های انجام شده در این حوزه و نیازسنجی شرایط کنونی جامعه، شرکت کنندگان به تبادل نظر پیرامون محورهایی نظیر مراقبت متعالی در منزل، علوم بین رشته ای و جایگاه روح و روان و نفس، تجارب سلامت معنوی و همه گیری کرونا می پردازند که اهمیت بسیاری در عرصه سلامت معنوی به همراه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پرداختن به موضوع دانش حکمت بنیان را از دیگر محورهای مورد بحث در این همایش برشمرد که در گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته و ابراز امیدواری کرد برگزاری این همایش با استفاده از تجربیات و کمک به هم‌افزایی مباحث علمی در این حوزه، نویدبخش ارتقای سلامت معنوی در سطح جامعه باشد.

مسوول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان فارس نیز گفت: نگاه هستی شناسی به طب می‌تواند به مشکلات پزشکی مدرن پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام حمید مقامی افزود: طی ۱۰ سال گذشته، این همایش به صورت هر دو سال یک بار برگزار می‌شود؛ به نظر می‌رسد این رویداد علمی در پاسخ به این پرسش است که آیا در دین مبین اسلام طب وجود دارد که بتوانیم از طب اسلامی یا سیره نبوی(ص) استفاده کنیم؟

وی افزود: در نگاه معرفت شناسی تنها با ذهن افراد مواجه هستیم و دانش را به آنها منتقل می‌کنیم، اما در نگاه هستی شناسی تمام وجوه انسانی هم در خصوص بیمار و هم پزشک مدنظر قرار دارد؛ بنابراین پزشکی که با این نگاه تربیت می‌شود، همه وجود انسان را بررسی می‌کند.

حجت‌الاسلام مقامی همچنین قرار دادن موضوع آموزش حکمت طب به دانشجویان پزشکی در دوره های آینده برگزاری این همایش را مورد تاکید قرار داد و از نامگذاری جایزه سیره نبوی(ص) در طب، در پنجمین دوره از این همایش به نام مرحومه دکتر قمرالسادات حسینی الهاشمی به عنوان اقدامی برای گرامیداشت این بانوی فرهیخته یاد کرد.

پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی(ص) در طب چهارم آبان در مجتمع فرهنگی آموزشی ولایت آغاز شد و تا ششم آبان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد