آنچه که کیشوندان با مشاور رییس جمهوری در میان گذاشتند


آنچه که کیشوندان با مشاور رییس جمهوری در میان گذاشتند

کیش - ایرنا - اقشار مختلف کیش از جمله سرمایه گذاران، فعالان گردشگری و خدمات، دانشگاهیان، بومیان و کارگران در دیدارهای مختلف سفره مشکلات خود را در جریان سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری به این جزیره باز کردند.

به گزارش ایرنا، آنچه که می توان به عنوان مهمترین چالش ها و مشکلات مطرح شده کیشوندان در جریان سفر سه روزه محمد به جزیره کیش جمع بندی کرد در ۲ بخش چالش های اقتصادی و مشکلات پیش روی تحقق کیش به عنوان پایلوت فرهنگی کشور دسته بندی می شود.

آغوشی که باز بود

سعید محمد به واسطه اینکه تربیت شده مدیریت جهادی بوده و مشخصه این مدیریت حضور در جمع مردم است از همان ابتدای آغاز سفر خود به جزیره کیش (عصر روز دوشنبه) نخستین مقصد خود پس از فرودگاه بین المللی را به حضور در جوار شهدا و تجدید بیعت با آرمان های امام راحل، شهدای گمنام جنگ تحمیلی و تنها شهید عرصه سلامت این جزیره اختصاص داده بود.

حضور مشاور رییس جمهور در مزار شهدا که از سوی روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در برخی شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شده بود که به واسطه این اطلاع رسانی ساعاتی قبل از حضور محمد در این مکان برخی از کیشوندان در مقابل مسجد امام حسن مجتبی (ع) به استقبال او رفته بودند.

سعید محمد به محض پیاده شدن از خودروی ون خود این کیشوندان مقابل او تجمع کردند برخی که اندک شناختی از او داشتند با سلام و احوال پرسی از وی استقبال کردند اما برخی از فرصت اندک حرکت دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به سمت آرامگاه شهدا استفاده کرده و مشکلات خود را بیان کردند.

آنچه که کیشوندان با مشاور رییس جمهوری در میان گذاشتند

یک خانم و آقایی که به نظر می رسید از کارمندان سازمان منطقه آزاد تجاری بودند هنگام ارایه مشکلات خود از سوی برخی همراهان برای ارایه مشکلات پس از زیارت مزار شهدا دعوت شدند اما محمد از آنان خواست که سریعا خواسته های خود را مطرح کنند.

وی پس از شنیدن مشکلات این افراد به داخل محوطه مسجد امام حسن مجتبی (ع) مراجعه کرد و پس از زیارت قبور پنج شهید گمنام از سوی حاضران یک دسته گل به وی اهدا شد که محمد از وی اجازه خواست این هدیه را تقدیم شهدا کند و گفت: معتقدم این شهد ا هستند لیاقت قدردانی مردم را دارند و من خدمت گذاری بیش نیستم.

محمد پس از این در محل مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش برای برگزاری آیین گشایش رویداد آیفیکس ۲۰۲۱ (مایشگاه و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی های تجدید پذیر در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی) حضور یافت و پس از سخنرانی هنگام مراجعه به محل نمایشگاه مجددا شاهد شنیدن مشکلات فرد دیگری بود.

این فرد که با اشک و ناله از مشکلات خود از جمله هزینه های فرزند توانجوی خود سخن می گفت مورد توجه محمد قرار گرفت و مشاور رییس جمهور یکی از همراهان خود هیات همراه و معاونان سازمان منطقه آزاد کیش را مامور رسیدگی مشکلات این فرد کرد و گفت: از شما عزیز انتظار دارم با توجه به ضیق وقت اجازه دهید تا در فرصتی مناسبت به مشکل شما رسیدگی کنم.

آنچه که کیشوندان با مشاور رییس جمهوری در میان گذاشتند

شفافیت سرلوحه کار مناطق آزاد

هرچند سعید محمد در بازدید از طرح ها و افتتاح نمایشگاه رویداد آیفکیس ۲۰۲۱ با سعه صد به مشکلات مردم و سرمایه گذاران و کیشوندان گوش فرا می داد اما نخستین دیدار رسمی خود را در دومین روز سفر به سرمایه گذاران اختصاص داده بود که در آن بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی جزیره به مشکلات خود را مطرح کردند.

در ابتدای این مراسم سامانه شفافیت سازمان منطقه آزاد کیش رونمایی شد و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری در آیین رونمایی از این طرح حجت را بر سرمایه گذاران تمام کرد و گفت: این سامانه به منظور ارتقای عدالت ارایه خدمات به سرمایه گذاران ایجاد شده و به زودی در تمام مناطق تسری می یابد.

وی در خلال صحبت های خود مالیات بر ارزش افزوده، قوانین خلق الساعه، وجود امضاهای طلایی، تصمیم گیری در فضای خارج از اداره توسط برخی دلالان را از جمله مشکلات موجود پیش پای سرمایه گذاران در تمام مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی اعلام کرد و گفت: این دبیرخانه با راه اندازی سامانه هایی همچون سمباد (ارتباط مستقیم با دبیر) و شفاف به دنبال حذف این مشکلات است

پس از آن نادر کشتکار رییس هیات‌مدیره مجمع سازندگان کیش که نخستین سخنران در مراسم دیدار با سعید محمد بود با اشاره به ارایه مشکلات سرمایه گذاران توسط دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری گفت: ارایه مشکلات سرمایه گذاران از سوی آقای محمد نشان از اشرافیت ایشان به این مناطق است و موارد مورد اشاره وی تمام درد دل های سرمایه گذاران است.

کشتکار در ادمه صحبت های خود گفت: بنده و سایر سرمایه گذاران مناطق آزاد تجاری فرزندان سرزمینی هستیم که به آن ایران می گویند و همه برای اعتلای آن در تلاش هستیم اما برخی سوء تفاهم ها انرژی ما را می گیرد چراکه ما نه نه قاچاقچی هستیم، نه رانت خوار.

وی یادآور شد: انظار داریم در دولت سیزدهم تدبیری اندیشیده شود که علاوه بر اینکه مناطق آزاد تجاری از کمک های دولت برای توسعه زیرساخت ها بهره ببرند و برای این مهم از طرف همه سرمایه گذاران وعده می دهم که همه حامی شما برای ارایه برنامه ها و دفاع از حقوق این مناطق در هیات دولت هستیم.

کشتکار ثبات مدیریتی را از دیگر خواسته های سرمایه گذاران اعلام کرد و گفت: پر رنگ شدن دفاع از حقوق مناطق آزاد از در قوای سه گانه، نهادهای حاکمیتی، حذف بروکراسی اداری از دیگر خواسته های ما است.

کیش توان واردات کالاهای اساسی را دارد

رحمان سادات نجفی مدیرعامل بازاریان و بازرگانان کیش دیگر سخنران این جلسه بود که استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد با توجه به اعمال تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران را لازمه دور زدن این محدودیت های اعلام کرد و افزود: منطقه آزاد کیش در تامین شکر مورد نیاز کشور در دوران جنگ به عینه ثابت کرد که قادر است نقش قابل توجهی برای اعتلای کشور در دوران محدودیت ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون طرح اصلاح قانون مناطق آزاد تجاری کلید خورده است گفت: معتقدم قانون چگونگی اداره منطق آزاد تجای یکی از مترقی ترین قوانین است و نیازی به اصلاح ندارد بلکه باید از تمام ظرفیت ان استفاده کنیم چراکه تاکنون تنها ۳۰ درصد ظرفیت های آن استفاده شده است.

زمینه توریسم بین الملل در کیش فراهم شود

مدیرعامل جامعه هتلداران کیش نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ۵۵ درصد پتانسیل های کیش به گردشگری اختصاص یافته و ۵۰ هتل در حال بهره برادی و ۶۰ هتل در دست احداث ددارد افزود: انتظار می رود با توجه به پتانسیل های طبیعی و زیرساختی گردشگری کیش، توسعه توریسم بین الملل در این جزیره از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و گردشگری ایجاد شود.

مسیح الله صفا یادآور شد: به عنوان یک فعال گردشگری که حدود چهار دهه از زندگی خود را در کیش گذارنده ام در خواست دارم با رایزن های فرهنگی سفارتخانه های کشور برای پذیرایی کیش از مسافران مسلمان حوزه خلیج فارس و کشورهای مختلف رایزنی شود.

وی افزود: کیش ایر به عنوان متولی حمل و نقل هوایی جزیره اکنون با خط پروازی به آنالیای ترکیه از پشت به گردشگری جزیره خنجر می زند و انتظار داریم دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری این مشکلات را به نفع جزیره مرتفع کند.

آنچه که کیشوندان با مشاور رییس جمهوری در میان گذاشتند

تکلیف مناطق آزاد مشخص شود

رییس سندیکای صاحبان صنایع کیش به عنوان اخرین سخنران این دیدار گفت:ما شواهد و مستنداتی داریم که مناطق آزاد تجاری در نسل های اول و دوم حداقل از سرزمین اصلی به مراتب چند برابر در ایجاد اشتغال و سرانه تولیدی و به حرکت در آوردن اقتصاد موفقیت هایی را داشته اند.

احمد کتابفروش افزود: بنابر این انتظار می رود تصمیم گیران و تصمیم سازان تکلیف ما را مشخص کنند که در کلان اقتصاد کشور آیا فعالیت مناطق آزاد به عنوان یک الگوی توسعه اقتصادی لازم است یا خیر؟ اگر مجموعه تصمیم گیران کشور در قوای سه‌گانه به این نتیجه برسند که این مناطق در سه دهه فعالیت خود موفق عمل نکرده به صراحت اعلام کنند.

وی یادآور شد: اما اگر بر الزامات وجودی آن تاکید دارند بر عملیاتی شدن قانون چگونگی مدیریت این مناطق بدون مزاحمت های مختلف از جانب دستگاه ها و نهادها از جلمه امور مالیاتی، گمرک و بیمه تامین اجتماعی اقدام کنند.

درد دلهای زیاد اما گوشی که شنوا بود

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با وجود که در جریان سفر سه روزه خود به جزیره کیش برنامه ای فشرده داشت اما شب دومین روز سفر را به مردم عادی و اقشار مختلف جزیره اختصاص داده بود و با برنامه ریزی های مختلف روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در رسانه ها و شبکه های مجازی ساعت و محل این دیدار را اعلام کرد.

محوطه مسجد خاتم الانبیا (ص) کیش به دلیل شرایط کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی محل برگزاری این رویداد بود و محمد پس از اقامه نماز مغرب و عشا مقابل کیشوندان و اقشار مختلف مردم حضور یافت تا شنوای مشکلات مردمی باشد.

دیپلماسی صادرات دانش بنیان

سلک غفاری رییس پردیس کیش بین المللی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان نمابنده قشر دانشگاهیان پشت تریبون رفت و با بیان اینکه ۵۵ درصد ترکیب جمعیتی کیش را دانشگاهیان و دانش اموزان تشکیل می دهد گفت: لازم است برای استفاده از این ظرفیت و اعتلای آن طبق تاکید رهبری برای پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب برای توسعه اقتصاد مقاومتی توسعه این بخش به صورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: برای این مهم باید سهم اقتصاد دانش بنیان از صادرات مناطق آزاد با دیپلماسی کارکرد و صادرات دانش‌بنیان افزایش پیدا کند و کیش به علت داشتن زیرساخت های مختلف که به عنوان پایلوت فرهنگی انتخاب شده عرصه حضور پژوهشگران داخلی و دانشجویان بین المللی یا به عبارتی هاب آموزش های بین المللی به خصوص در رشته های پزشکی باشد.

معلمان متکدی نیستند

علی بنی اسدی که به عنوان نماینده فرهنگیان و معلمان سخن گفت و افزود: معلمان این جزیره به واسطه گرانی بیش از حد جزیره و مشکلات مسکن چالش های زیادی دارند و خواستار رفع مشکلات خود هستند و این خواسته ها از جنس تکدی گری و سیاسی نیست.

وی افزود: گرچه بخش عمده ای از مشکلات در گستره شرایط کیش عرصه را چنان به معلمان جزیره تنگ کرده که بیش از ۶۰ نفر از جامعه ۳۰۰ نفری این قشر مهاجرت کرده و آنهایی هم که مانده اند متحمل فشارهای مختلفی هستند که در شان تعلیم و تعلم نیست.

آنچه که کیشوندان با مشاور رییس جمهوری در میان گذاشتند

امنیت عفاف و حجاب

خانم ابوطالبی نماینده بانوان و فعالان فرهنگی جزیره کیش به عنوان دومین سخنران دیدار اقشار با سعید محمد بود که سخنان خود را با اشاره به اهمیت امنیت فرهنگی در تربیت خانواده سالم آغاز کرد و گفت: انتظار می رود نباید به بهانه توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی دستخوش هجه قرار بگیرد.

وی افزود: انتظار می رود در راسای اعتلای فرهنگ عفاف و حجاب جزیره از ناهنجاری های مختلف از جمله بد حجابی، سنگ گردانی جلوگیری شود و با شناسایی بر داشته های فرهنگی کیش، این جزیره همانند گفته شما به عنوان پایلوت فرهنگی کشور تبدیل شود.

حجت الاسلام نقشبندی نماینده جامعه روحانیت با تاکید بر رعایت مسایل فرهنگی در جزیره برای تحقق مطالبه کیش پایلوت فرهنگی کشور گفت: کیشوندان انتظار دارند در کنار توسعه فرهنگی زیرساخت های جزیره از جمله تامین آب و برق، بکار گیری نیروهای بومی در مناسب دولتی و حل مشکل مسکن کیشوندان، رسیدگی به مشکل تورم جزیره در دستور کار دبیرخانه شورایعالی منطقه آزاد باشد.

کارگرانی که خواستار حداقل حقوق خود شدند

۲ نفر از پرسنل کارگران فضای سبز و خدمات شهری جزیره کیش به عنوان دیگر سخنرانان این دیدار انتخاب شده بودند که احمد محمدی نماینده کارگران فضای سبز در سخنان خود اصلاح قراردادهای کاری از سوی پیمانکار، برقراری حقوق هنگام مرخصی، بهره مندی از مزایای کیشوندان کارگر، تامین مسکن، استفاده از تسهیلات بانکی را به عنوان مهمترین خواسته های همکاران خود اعلام کرد.

احمدی پور نماینده جامعه کارگران خدمات شهری نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات مشکلات با کارگران فضای سبز گفت: حذف پیمانکاری و فعالیت زیر نظر شرکت عمران آب و خدمات، حذف کسر مالیات بر حقوق، نداشتن اعتبار فیش حقوقی، نداشتن طبقات حقوقی، ندادن پاداش و عیدی از سوی پیمانکار را از دیگر مشکات این قشر اعلام کرد.

مشکلاتی از جنس ایثار تا گردشگری

خدادای جانباز هشت سال دفاع مقدس به عنوان نماینده ایثارگران نیز در این دیدار خواستار اجرای سریع قانون تبدیل وضعیت کار خانواده ایثارگران شد و گفت: هرچند اقداماتی از سوی سازمان منطقه آزاد انجام شده اما انتظار داریم همه واجدان شرایط زودتر به این حق خود برسند.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته خذف معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش کلید خورده است افزود: این جزیره وجهه گردشگری دارد و انتظار داریم که جلوی این طرح گرفته شود تا شاهد افول بیش از این حوزه گردشگری نباشیم.

محمود خردمند نیز به عنوان نماینده بومیان دیگر نماینده ای بود که در خصوص مشکل مسکن، گرانی سخن به میان آورد و خواستار بکارگیری جوانان این جزیره در طرح های مختلف عمرانی و ادارات شد.

خانم زارع همسر یکی از صیادان کیش نیز به عنوان نماینده همکاران همسر خود سخن گفت و افزود: خارج کردن دسترنج صیاد توسط دلال از سفره خانواده، ماهیگیری با تورهای اسرائیلی، صید ترال و محاصره، تامین بنزین لنج ها و قایق های صیادی با نرخ دولتی و ساماندهی اسلکه صیادی را از جمله خواسته های این اقشار اعلام کرد.

آنچه که کیشوندان با مشاور رییس جمهوری در میان گذاشتند

عذرخواهی محمد

مجری خاتمه سخنرانی های نمایندگان اقشار را اعلام کرد و برخی از حاضران خواستند که حرف هایشان را به صورت مستقیم به مشاور رییس جمهور اعلام کنند که محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی از مردم بخاطر ضیق وقت و نبودن امکان سخنرانی بیشتر عذرخواهی کرد و گفت: مسوول دفتر بنده در ورود مسجد برای دریافت مشکلات و شنیدن نظرات مردم حضور دارند.

وی پس از جمع بندی مشکلات و ارایه راهکارهای مختلف معاون فرهنگی واجتماعی خود را مامور گرد آوری مشکلات و چالش های بخش فرهنگ، هنر و اجتماع مردم جزیره کیش معرفی کرد که پس از سخنرانی وی مردم می توانند ماسل و مشکلات خود مطرح کنند.

وی در خصوص مشکلات و چالش های منطقه آزاد کیش نیز اظهار داشت: الزام رعایت پیوست های فرهنگی و اجتماعی در توسعه جزیره، واردات خوردور از طریق خودورهای اموال تملیکی، پیگیری اجرای طرح مسکن ارزان برای کارکنان نهادهای دولتی، حاکمیتی و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در ۳۵ هکتار و مسکن خانه اولی های بومیان در هشت هکتار از جمله سیاست های اعمال شده برای بازگشت کیش به جایگاه واقعی خود است.

محمد گفت: گردشگری مهمترین ماموریت سازمان منطقه آزاد کیش است و تلاش می شود در راستای اعتلای این ظرفیت جزیره به پایلوت فرهنگی کشور تبدیل شود و باید توجه داشت توسعه اقتصادی جزیره نباید به بخش فرهنگ جزیره لطمه وارد کند.

وی در خصوص بکارگیری نیروهای بومی نیز گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در راستای اشتغال این جامعه باید تدبیری بیندیشد که سرمایه گذاران هنگام دریافت مجوزها مکلف شوند که هنگام ساخت و بهره برداری باید درصدی از نیروهای خود را از بومیان جذب کنند.

وی در پاسخ به درخواست های هنرمندان نیز گفت: همواره مباحث هنری، اقتصادی و فرهنگی یک مثلث در هم تنیده در جامعه هسستند و به گونه ای با هم اجین هستند که توسعه هیچ کدام بدون بخشی از این مثلث امکان پذیر نیز نیست و این مساله نیز با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه با همفکری تمام بخش ها مرتفع خواهد شد.

وی همچنین در خصوص برخی چالش های مطرح شده توسط تاکسی داران برای فعالیت تاکسی های اینترنتی یادآور شد: نمی توان جلوی تحولات کسب و کار را گرفت آن فعالیت هایی موفق است که بتواند با این تحولات خود را تطبیق دهد چراکه این مردم هستند که چطور زندگی کنند .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران