خواهرخواندگی بندر آستارا با آستاراخان روسیه تجارت دریای را رونق می‌دهد


خواهرخواندگی بندر آستارا با آستاراخان روسیه تجارت دریای را رونق می‌دهد

آستارا - ایرنا - رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بین این بندر و بندر آستاراخان روسیه را زمینه‌ساز تحول و رونق در فعالیت‌ها و تجارت و ترانزیت دریایی و بندری دانست و از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، تاسیسات و انبارها دعوت کرد.

به گزارش ایرنا مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی بندر آستارای گیلان و بندر دریایی آستراخان روسیه روز گذشته (سه شنبه) با حضور مقامات دو طرف و به صورت برخط برگزار شد و «مهدی آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان ابراز امیدواری کرد مبادله کالا بین این دو بندر راهبردی ایران و روسیه و توسعه روابط اقتصادی دو کشور افزایش یابد و با فعالیت کریدور بین المللی شمال- جنوب صادرات کالاهای ایرانی و ترانزیت کالا از هند به روسیه و اروپا و از اروپا به شرق از طریق ایران رونق یابد.

دِنیس آفاناسیِف وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی دولت آستراخان نیز در این مراسم، گفت: همکاری و ارتباطات نزدیک بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و آستراخان برای ما اهمیت زیادی دارد و برای همین، قرارداد خواهر خواندگی بین بندر آستارای ایران و بندر دریایی آستراخان امضاء شد و ارتباطات نزدیک و منافع مشترک دو بندر آستراخان و آستارا زمینه ساز نزدیکی دو کشور به هم خواهد بود.

به گفته وی مبادلات تجاری ایران و آستراخان رشد با ثباتی را تجربه می کند و سال گذشته سه میلیون و ۳۰ تن مبادله کالا بین آستراخان و ایران انجام شد گه نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته و انواع کالا از ایران به روسیه و شمال اروپا مبادله شده است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در خصوص قرارداد خواهرخواندگی این بندر با بندر آستاراخان روسیه، گفت: این قرارداد بین این ۲ بندر که دارای امکانات مشابه هستند، نقش اساسی در رونق حمل و نقل دریایی، تبادل نظر در موارد تخصصی، استفاده از تجریبات همدیگر و توسعه ارتباط بندری و دریایی خواهد داشت.

کیانوش امیری افزود: این قرارداد زمینه اجرای کنوانسیون های بندری و دریایی، برگزاری نشست های مشترک همکاری در موضوعات کشتیرانی و بندری، برگزاری دوره های آموزشی، تبادل دانش فنی و اطلاعات، سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی هر ۲ بندر و استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات در حوزه دریایی و بندری را فراهم می کند.

وی ادامه داد: به طور معمول اینگونه قراردادها در بنادری با امکانات یکسان بسته می شود و می تواند شرایط متقابلی را برای بنادر ایجاد کند، به عنوان مثال کالاهایی که در یک بندر بارگیری می شود، باید قابلیت تخلیه و انبار در بندر دیگر را داشته باشد تا تبادل کالا بین دو بندر به تدریج افزایش یابد و توسعه و تحکیم روابط اقتصادی دو کشور را شاهد باشیم.

او با اشاره به ظرفیت های مناطق ویژه اقتصادی هر دو بندر آستارای گیلان و آستاراخان روسیه ابراز امیدواری کرد افزایش همکاری ها و توسعه صادرات و ترانزیت کالا از طریق این بنادر را شاهد باشیم و با عملیاتی شدن کریدور ریلی شمال - جنوب منافع مشترک ایران و روسیه بیش از پیش تامین شود.

رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا گفت: با امضاء قرارداد خواهرخواندگی بندر آستارای گیلان و آستاراخان روسیه با همت و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و با پیگیری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، برای تقویت حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندرها گامی اساسی برداشته شده است.

امیری افزود: امیدواریم با توجه به موقعیت منحصر به فرد بندر آستارا که نسبت به سایر بنادر شمالی ایران ۳۰ مایل به بنادر کشورهای حوزه دریای خزر نزدیک تر است و با عنایت به وجود حمل و نقل چند وجهی (ریلی، زمینی و دریایی) در شهرستان آستارا، در آینده نزدیک تحولات خوبی را در حوزه تجارت دریایی و سرمایه گذاری بخش خصوصی شاهد باشیم.

آمار ترافیک کالا در بندر آستارا از زمان تاسیس تاکنون

تردد نخستین کشتی در بندرآستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد و این بندر چند منظوره با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

به گفته رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ آمار ترافیک کالا (صادرات، واردات و ترانزیت) از بندر آستارا به بنادر دریای خزر گویای روند رو به رشد فعالیت های بندری است.

امیری افزود: روسیه با ۱۷۵ هزار تن کالا ۱۳ درصد ، قزاقستان با ۳۶۴ هزار تن کالا ۲۷ درصد ، ترکمنستان با ۷۴ هزار تن کالا پنج درصد و جمهوری آذربایجان با ۷۵۰ هزار تن کالا ۵۵ درصد ترافیک کالا را به خود اختصاص داده اند و با لحاظ انعقاد قرارداد خواهرخواندگی دو بندر، ترافیک کالا بین بندر آستارا و آستاراخان روسیه افزایش خواهد یافت.

افزایش ۱۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر و دعوت از بخش خصوصی

رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا تصریح کرد: تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا از اول سال جاری تا پایان مهرماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۶ درصد رشد داشته است و درکل در هفت ماه گذشته پهلوگیری کشتی ها در بندر آستارا ۲۵ درصد ، صادرات کالا از این بندر ۱۴.۳ درصد و صادرات کانتینری کالاها ۱۰۰ درصد رشد را نشان می دهد.

امیری با اشاره به اعلام آمادگی چند سرمایه گذار برای فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت کرد برای احداث ترمینال های کانتینر بخچالی و رورو، مخازن ذخیره سازی، پردازش و بسته بندی انواع کالاها نظیر روغن های خام و خوراکی، احداث سیلو و انبار، کارخانه آرد و صنایع مرتبط، سردخانه، واحدهای بسته بندی و در حوزه گردشگری و تفریحات دریایی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا سرمایه گذاری کنند.

شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی