با هفت نوع هواکش مختلف برای تهویه مطبوع منزل و محیط کارتان آشنا شوید


با هفت نوع هواکش مختلف برای تهویه مطبوع منزل و محیط کارتان آشنا شوید

سلامت نیوز:با توجه به فضاهای کوچکی که زندگی امروز در اختیار ما قرار داده، استفاده از تهویه مطبوع در منزل و محیط کار امری ضروری به نظر می رسد. چراکه، وجود هوای تازه هم از نظر سلامتی و هم از نظر بهبود -بخشی به فضا لازم است. . برای خرید یک هواکش باید به متغییرهای همچون فضای نصب، میزان رطوبت محیط (مثل حمام)، میزان ساعت روشن بودن (قدرت و توان...

سلامت نیوز:با توجه به فضاهای کوچکی که زندگی امروز در اختیار ما قرار داده، استفاده از تهویه مطبوع در منزل و محیط کار امری ضروری به نظر می رسد. چراکه، وجود هوای تازه هم از نظر سلامتی و هم از نظر بهبود -بخشی به فضا لازم است. . برای خرید یک هواکش باید به متغییرهای همچون فضای نصب، میزان رطوبت محیط (مثل حمام)، میزان ساعت روشن بودن (قدرت و توان الکتروموتور در این خصوص بسیار مهم است)، و ... توجه کرد. ضمن اینکه میزان صدای تولید شده توسط فن هم عامل مهمی در انتخاب آن محسوب می شود. در این مقاله بعد از تعریف هواکش با انواع آن جهت مصارف خانگی و صنعتی آشنا خواهیم شد.

با هفت نوع هواکش مختلف برای تهویه مطبوع منزل و محیط کارتان آشنا شوید

هواکش
هواکش یا فن وسیله ای است شبیه به یک پنکه کوچک با چند پره که به یک موتور برقی وصل شده است؛ با روشن شدن این موتور، پره ها به چرخش درآمده و موجب مکیده شدن هوای داخلِ یک فضا و هدایت آن به بیرون می شوند. هواکش معمولا از سه قسمت الکتروموتور (موتور الکتریکی)، پره و قاب تشکیل شده است که با توجه به محل استفاده در انواع و توان های مختلفی روانه بازار می شوند.


هواکش‌ها کار تهویه هوا را به خوبی برای شما انجام می‌دهند و در دسته‌های مختلف هواکش خانگی، هواکش صنعتی و ... موجود هستند. با توجه به آلودگی‌های هوا محصولات تهویه هوا و هواکش‌ها تبدیل به بخشی جدا نشدنی از زندگی افراد شده‌اند و نقش بسیار مهمی دارند. این محصولات موارد استفاده متعددی از قبیل ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی دارند. این محصولات بوی نامطبوع و جریان هوای نامناسب را از فضای محیط خارج می‌کنند.


در ادامه پرکاربردترین انواع هواکش ها به اختصار معرفی می شوند:
1. هواکش خانگی: همانطور که از نام آن پیداست، هواکش خانگی جهت مصارف سبک خانگی ساخته و عرضه می شوند. این نوع هواکش از پر مصرف ترین انواع فن بوده و تقریبا در سرویس های بهداشتی یا آشپزخانه ی همه منازل، محیط های کوچک و اداری مشاهده می شوند.

هواکش خانگی دارای حداقل سه پره از جنس فلز یا پلاستیک مقاوم است. بطور کلی باید بدانید اگر هواکش خانگی را برای استفاده در آشپزخانه می خواهید به این دلیل که آشپزخانه چربی و رطوبت زیادی ایجاد می کند بهتر است پروانه های آن از جنس پلاستیک باشد تا در صورت لزوم بتوانید به راحتی آن را با یک پروانه دیگر تعویض کنید.

و اما هواکشی که برای استفاده در سرویس بهداشتی انتخاب می کنید اگر پروانه های آن از جنس فلز است به این نکته توجه کنید که ضد زنگ باشد که رطوبت باعث زنگ زدگی آن نشود. همچنین میزان متراژ نیز در انتخاب نوع هواکش بسیار مهم است و هواکش خانگی باید بتواند به راحتی هوای خانه را تهویه کند.

با هفت نوع هواکش مختلف برای تهویه مطبوع منزل و محیط کارتان آشنا شوید

2. هواکش صنعتی: از هواکش صنعتی به علت قدرت بالا و مکش قوی تر در صنایع و محیط های کارگاهی جهت تهویه و بیرون راندن گازها و بخارهای سمی حاصل از کارهای صنعتی استفاده می شود. اندازه این نوع هواکش (60×60 یا 50×50) معمولا بسیار بزرگ تر از نوع خانگی (15×15 یا 10×10) بوده و صدای بیشتری نیز تولید می کنند. در محیط های بزرگ اغلب از جنس پره¬ی فلزی که مکش و مقاومت بالاتری دارند، بهره گرفته می شود.


3. هواکش سقفی: هواکش سقفی معمولا به شکل یک قارچ بوده و همانگونه که از نام آن می توان پی برد روی سقف نصب می شود. از این نوع هواکش هم در مصارف خانگی (از نوع کم توان تر و کم قدرت تر) و هم در مصارف صنعتی (از مدل قوی تر با مکش بالاتر) می توان بهره برد. با توجه به شکل ظاهری و نوع کاربرد، از بهترین هواکش ها برای نصب روی سقف های شیروانی و سوله ها محسوب و با عملکرد خود موجب خارج شدن گرما یا گازهای خطرناک جمع شده زیر سقف می شود.


4. هواکش سانتریفیوژ: هواکش سانتریفیوژ دارای اجزای مختلفی همچون هوزینگ فن، پروانه، محور محرکه پروانه فن، داکت ورودی و خروجی هوا و درایور است. جنس بدنه و نوع الکتروموتور با توجه به شرایط کاری و محیطی فن انتخاب می شود. هواکش سانتریفیوژ نسبت به سایر رقبایش، هوا را با سرعت و فشار بیشتری به صورت گریز از مرکز خارج می کند. این نوع فن را دمنده نیز می نامند و برای فضاهای بزرگ بخصوص صنایع و کارگاه ها کاربرد دارد. زاویه ورود و خروج هوا در این هواکش ها 90 درجه است. حرکت هوا از سمت پروانه ها به بخش پره ها باعث ایجاد انرژی جنبشی بیشتری شده و در نتیجه فشار هوای خروجی افزایش می یابد. از جمله مزایای آن همین فشار هوای خروجی است که موجب شده در صنایع و محل هایی با مساحت زیاد که در آنها گرما یا گازهای سمی زیادی وجود دارند، مورد استفاده قرار گرفته و به سرعت موجب تهویه هوا شود. همچنین ساختمان مکانیکی آن در مقابل عوامل خوردندگی و سایشی مقاومت خوبی دارد.

با هفت نوع هواکش مختلف برای تهویه مطبوع منزل و محیط کارتان آشنا شوید

5. هواکش بین کانالی: هواکش بین کانالی به هواکشی گفته می شود که بین دو کانال یا دو فضا قرار گرفته و موجب تهویه هوا و رطوبت شود. از دلایل مهم نصب آن نیاز به تهویه هوای قوی و نداشتن فضای کافی برای نصب هواکش بزرگ است. این نوع از هواکش هم توانایی دَمدش هم توانایی مکش داشته و صدای نسبتا کمی تولید می کند. هواکش بین کانالی این قابلیت را دارد که به عنوان یک واسط، هوای آلوده¬ی یک فضا را کشیده و به درون یک کانال دیگر جهت هدایت به خارج از ساختمان، انتقال دهد.


6. هواکش ساید چنل: هواکش ساید چنل در واقع دمنده و مکنده است که توانایی بالایی در مکش و دمیدن هوا در یک فضا را دارد. به عنوان مثال، می توان از آن جهت اکسیژن دهی به استخرهای ماهی استفاده کرد (در واقع آن را نوعی پمپ هوا می دانند که از یک طرف هوا را به داخل خود کشیده و از طرف مقابل به بیرون می دمد). این مدل از هواکش صدای کمی تولید می کند. به علت انجام مکش، از آن در وکیوم کردن هم استفاده می شود.


7.هواکش سردخانه ای: هواکش سردخانه ای از نظر شکل و عملکرد شبیه هواکش های معمولی یا خانگی است با این تفاوت که بسیار بزرگتر و قدرتمند تر از آنهاست. از هواکش مذکور به علت بزرگی و قدرت تهویه بالا در امکان وسیع همچون کارگاه ها، سوله ها و باشگاه ها استفاده می شود. به دلیل بکارگیری در فضاهای مختلف آن را در اندازه های گوناگون تولید و به بازار عرضه می کنند و عمده عامل دسته بندی آن اندازه فیزیکی و قدرت موتور آن است. شایان توجه اینکه پره هایش فلزی بوده و مقاومت بالایی در برابر عوامل سایشی دارد.


بنابراین همانطور که مشاهده شد انواع تهویه مطبوع با کاربردهای متفاوت جهت مصارف مختلف تولید می‌شوند. از آنجائیکه امکان گنجاندن توضیحات فنی همه این هواکش ها در یک مقاله ممکن نیست، پیشنهاد می شود جهت کسب مشاوره رایگان، اطلاع از قیمت ها، دسترسی به کالاهای اصلی، مرغوب و دارای گارانتی با کارشناسان مجرب سایت فروشگاهی ویدفکتور به نشانی (https://vidfactor.com) تماس حاصل فرمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر