چرا وزارت بهداشت قانون تبدیل وضعیت نیروهای طرحی را عملی نمی کند؟


چرا وزارت بهداشت قانون تبدیل وضعیت نیروهای طرحی را عملی نمی کند؟

سلامت نیوز: چرا با وجود اینکه در مجلس به عنوان نهاد قانونگذار یک قانونی مصوب شده و به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است و لازم الاجرا است در دوره شیوع کرونا که کشور وضعیت بحرانی پیدا کرده است و نیروهای طرحی تحت فشار بسیاری بوده اند، متاسفانه از این قانون غفلت می شود و وزارت بهداشت از عمل به این قانون امتناع می کند؟ به گزارش سلامت نیوز، بعد...

سلامت نیوز: چرا با وجود اینکه در مجلس به عنوان نهاد قانونگذار یک قانونی مصوب شده و به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است و لازم الاجرا است در دوره شیوع کرونا که کشور وضعیت بحرانی پیدا کرده است و نیروهای طرحی تحت فشار بسیاری بوده اند، متاسفانه از این قانون غفلت می شود و وزارت بهداشت از عمل به این قانون امتناع می کند؟

به گزارش سلامت نیوز، بعد از شیوع کرونا در کشور فشار زیادی به کادر درمان بخصوص نیروهای طرحی مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان وارد آمد و آنها با استناد به قانون مصوب سال 75 خواستار تبدیل وضعیت هستند اما وزارت بهداشت به خواسته آنها هیچ توجهی نشان نمی دهد لذا آنها کارزاری برای محقق شدن خواسته خود راه اندازی کرده اند.

8 مرداد سال جاری بود که نیروهای طرحی و تمدید طرحی مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در کارزاری خواهان تبدیل وضعیت خود شدند.


در متن این کارزار آمده است:


«بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با عرض سلام و ادب
همانطور که مستحضرید از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا کادر بهداشت و درمان حسب وظیفه اخلاقی و ذاتی خود با از خودگذشتگی هر چه تمام‌تر در خط مقدم مبارزه با این ویروس ایستاده‌اند. حال که برخی از همکاران طرحی‌مان به واسطه داشتن سهمیه ایثارگری و به حق تبدیل وضعیت شده‌اند، ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای این همکاران، خواهشمندیم موضوع تبدیل وضعیت نیروهای فاقد هرگونه سهمیه وزارت‌ بهداشت و درمان را که در این نزدیک به دو سال همه‌گیری ویروس منحوس کرونا با ایثارگری تمام و دوشادوش سایر مدافعان سلامت خدمت کرده و به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی را در مقابل فرهنگ غرب در جامعه‌ رواج داده‌اند و افتخار تقدیم چندین شهید را داشته‌اند، مجدانه پیگیری فرمائید تا فرزندان ایران اسلامی به طور یکسان سهمی از عدالت علوی داشته باشند.
پیشاپیش از بذل توجه شما سپاسگزاریم»


نیروهای طرحی و تمدید طرحی با توجه به کار در شرایط بحرانی کرونا و با استناد به تبصره 2 ماده 11 قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان خواهان تبدیل وضعیت خود هستند. طبق تبصره ی 2 ماده 11، وزیر بهداشت می تواند بدون اخذ مجوزهای معمول استخدامی دستور تبدیل وضعیت نیروهای طرحی رو به پیمانی یا رسمی صادر کند و نیازی نیست کسی سهمیه خاصی برای تبدیل وضعیت داشته باشد.


اما وزارت بهداشت در 7 شهریور ماه جاری در واکنش به این خواسته به حق نیروهای طرحی و بدون توجه به قانون مصوب سال 75 اعلام کرده است که :«تبدیل وضعیت و استخدام در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی مستلزم وجود مجوز استخدام و منوط به رعایت دستورالعمل اجرایی ماده ۳۳ و تبصره ماده ۳۵ آیین نامه اداری استخدامی کارکنان غیر هیات علمی مبنی بر برگزاری آزمون و رعایت عدالت استخدامی می باشد.»


با این حال محسن فتحی عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس اواخر شهریور ماه در جلسه لایو اینستاگرام با نماینده نیروهای طرحی، از جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مسوولین وزارت بهداشت و نماینده کادر درمان خبر داد که در این جلسه مقرر شد کارگروهی از نمایندگان مجلس، سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت تشکیل شود و بتوانند به صورت فشرده به مسئله تبدیل وضعیت نیروهای طرحی رسیدگی کنند.


وی تاکید کرده است:«با توجه به مواردی که اجحاف شده و قانون از سال 75 تصویب شده و دولت هنوز آن را اجرا نکرده است امیدواریم با همت دولت سیزدهم و دکتر عین اللهی وزیر بهداشت این موارد پیگیری شود و بتوانیم از زحماتی که کادر درمان این چند مدت کشیدند و بار مشقت کرونا را به دوش کشیدند یک گره کوچکی از کادر درمان باز کنیم.»


البته خبرنگار سلامت نیوز برای پیگیری آخرین اقدامات در این خصوص با این نماینده مجلس تماس گرفت که تا لحظه تنظیم این گزارش موفق به برقراری ارتباط با وی نشد.


باید پرسید چرا با وجود اینکه در مجلس به عنوان نهاد قانونگذار یک قانونی مصوب شده و به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است و لازم الاجرا است در دوره شیوع کرونا که کشور وضعیت بحرانی پیدا کرده است و نیروهای طرحی تحت فشار بسیاری بوده اند، متاسفانه از این قانون غفلت می شود و وزارت بهداشت از عمل به این قانون امتناع می کند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی