تشکیل کارگروه‌های ویژه؛ راهی برای تحقق عملی وحدت و همدلی مسلمین


تشکیل کارگروه‌های ویژه؛ راهی برای تحقق عملی وحدت و همدلی مسلمین

رئیس هیأت مؤسس اتحادیه تقریب نهاد خیرین و مؤسسات خیریه بر تشکیل کارگروه‌های ویژه به عنوان راهی برای تحقق عملی وحدت و همدلی مسلمین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسین انواری، رئیس هیأت مؤسس اتحادیه تقریب نهاد خیرین و مؤسسات خیریه، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد مبارک پیامبر اعظم (ص) خاطرنشان کرد: خداوند رسول گرامی اسلام(ص) را اسوه حسنه معرفی می ‌کند و اقتدا به او را فرمان میدهد: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ». پیامبر گرامی اسلام بشیر و نظیر است و راهنمای همه انسان‌ها و آفتاب روشنی‌بخش بشریت است که هرگز خاموش نمی شود.


وی افزود: پیامبر حبیب الله و مظهر محبت کامله حق است. محبت حبیب الله انسان را محبوب خدا می‌کند. خداوند پیامبر اعظم (ص) را بر محور محبت خود پرورانده و او را به خلق عظیم رسانده‌است. پیامبر اعظم محور وحدت و همدلی مسلمین جهان است.

انواری خاطرنشان کرد: وحدت یک وظیفه اسلامی است. مساله وحدت در نظام اجماعی اسلام مساله اساسی است که از حیث نظری بر مبنای اسلامی استوار است و از جنبه عملی از مدیریت واحدی که فرمان مشروعیتش از ولایت خداوند است، تبعیت می‌کند. محور اعتصام و اجتماع مومنان به حبل خداوند است: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا».



این فعال تقریبی اظهار داشت: مسلمانان علی رغم اجتهادهای کلامی، فقهی و سیاسی مختلف است همه امت واحده هستند. وحدت اسلامی موجب الگو شدن دیدگاه‌های اسلام خواهد شد. فرمان الهی دعوت به اخوت و وحدت است با اتصال به رهبری واحد و استقامت در مقابل دشمنان اسلام. آنچه عقد اخوت را بگسلد و تفرقه بین مسلمین بیندازد مبغوض درگاه اللهی و مخالف مقاصد عالیه اسلام است.

وی ادامه داد: قرآن مجید منازعات خنثی کننده، عداوت، کینه‌ورزی را عملی شیطانی برشمرده که حاصل آن تفرقه و عقب‌افتادگی و سست شدن پایه‌های امت اسلامی می‌ شود. خداوند با این فرامین الهی «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ * أَلَّفَ بَینَ قُلوبِهِم * أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ * تَعَاوَنُوا، * رُحَماءُ بَینَهُم‌ * اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا * اطیعوا الله و اطیعوا الرسول * وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ * وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» به سوی محبت ، صفا و برابری و همکاری اجتماعی، حقگرایی و پرهیز از خودبینی‌ها و حب و بغض‌ها هدایت می کند که با تمسک به آنها و سنت نبی آثار زیبای همبستگی و وحدت را هویدا می‌سازد.

انواری تأکید کرد: در مقابل وحدت مسلمین فرهنگ تهاجمی غرب قرار دارد که تهاجم هدفدار و شیطانی به منظور مسخ ملت‌ها و غارت سرمایه‌های جهان اسلام است و موجب تخریب بنای اعتقادی مسلمین و سلطه دشمنان و بیگانگان است.



وی افزود: هنر به‌کار گیری انسجام و وحدت اسلامی به منظور تامین منافع جهان اسلام و کشورهای اسلامی یکی از عناصر اصلی قدرت نرم جهان اسلام است که می‌تواند پایه‌گذار تشکیل امت واحده اسلامی در مقابل اردوگاه استکبار بوده و سند راهبری وحدت جهان اسلام رو ترسیم کند و زمینه را برای احیای تمدن نوین اسلامی هموار سازد.

انواری درباره سند راهبردی وحدت توضیح داد: در این سند راهبردی موضوعات اساسی باید به درستی تبیین شود، مثل ایجاد گسترش تشکل‌های مردم نهاد تقریبی، انتقال توانمندی‌های ملل اسلامی به یکدیگر، شبکه سازی خدماتی و تعاملاتی با جهان اسلام، حمایت از مسلمانان و ملت‌های مظلوم و مستضعف، تقابل با تهدیدهای مشترک جامعه اسلامی، تکیه بر مشترکات و توحید کلمه و کنارگذاشتن اخلافات نظری، گفتمانی و رفتاری، صیانت از هویت اسلامی، رفع فقر در جهان اسلام، مقاوم سازی کشورهای اسلامی، توسعه مبادلات تجاری و خدماتی بین کشورهای اسلامی، مقابله با بیکاری در جهان اسلام، صیانت از ثروت ملل اسلامی در مقابل چپاول سلطه‌گران و دستیابی به قله‌های دانش و فنآوری در جهان اسلام است که اینها در آن سند راهبردی موضوعاتی است که باید مورد دقت قرار بگیرد.


وی افزود: به منظور تحقق عملی وحدت و همدلی مسلمین ضروری است که فرهیختگان، اندیشمندان و صاحب نظران جهان اسلام با تشکیل کارگروه‌های خاص دستیابی به وحدت و پیشگیری از تفرقه مسلمین را به صورت محققانه و کاربردی به درستی تبیین و به اجماع و اقناع اندیشمندان جهان اسلام برساند.

رئیس هیأت مؤسس اتحادیه تقریب نهاد خیرین و مؤسسات خیریه خاطرنشان کرد: چگونگی دستیابی به مبانی و ارزش‌های مشترک مسلمانان، تعیین و تبین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، شیوه‌های تعامل با مسلمین جهان، تدوین برنامه عملیاتی هماهنگ و زمان دار، و چگونگی رسیدن به یک وحدت در رهبری و مدیریت، از جمله فعالیت های این کارگروه هاست.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)