چاره‌ای جز پیشرفت علمی نداریم


چاره‌ای جز پیشرفت علمی نداریم

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: امروز عظمت ملت‌ها به پیشرفت و اقتدار علمی است و اگر می‌خواهیم کشورمان که به تازگی در این چند دهه روی پیشرفت و استقلال را دیده به این حرکت و اقدام خود ادامه دهد، چاره‌ای نداریم جز اینکه سرعت پیشرفت علمی خود را روز به روز افزایش دهیم. 

حجت‌الاسلام سعید کرمی امروز، پنجم آبان ماه، در آیین افتتاحیه رتبه‌های برتر گروه انسانی تحت‌ عنوان آینده روشن که به‌ همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آستان قدس رضوی در حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: آنچه نهاد نمایندگی رهبری را بر آن داشت که این برنامه را طراحی کند، همان آرمان و نگاه عمیقی است که مقام معظم رهبری به موضوع علم، پیشرفت علمی و نخبگان کشور دارد.

وی افزود: حتما در این سال‌ها دیدار ایشان را با نخبگان، اساتید دانشگاه و دانشجویان دنبال ‌کرده‌اید. یک حدیث نابی که همیشه در مجالس بالای سر ایشان نصب می‌شود و در همه دیدارها به زبان جاری می‌کنند، این است که «العلمُ السلطانُ؛ علم مایه اقتدار و عزت است». علم قدرت می‌آورد و امروز دنیا از شرایط جنگ‌افزار، سلاح و قدرت نظامی عبور کرده است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: اگر قدرتمند نشویم، از این قافله عقب می‌مانیم. اگر می‌خواهیم در مقابل این هجمه‌ها بایستیم و قامت راست کنیم و در دنیا عزیز باشیم، می‌بایست این حرکت پرشتاب ادامه پیدا کند. امروز که در این مکان مقدس حضور دارید، آغاز راه پیشرفت علمی است. شما در حال آغاز راهی هستید که بیش از چهار دهه با جان‌فشانی، ایثار و رشادت‌های نسل‌های قبل از ما باز شده است.

وی خاطرنشان کرد: این کشور به جایی رسیده که محصولات نانو را به کشورهای مختلف مانند ژاپن صادر می‌کند. کشور ما قطب توریست‌درمانی منطقه شده است. امروز کشور ما ۹۵ درصد داروها را در داخل تولید می‌کند. همچنین ایران قطب پیوند کلیه، کبد و اعمال جراحی چشم و بسیاری از اعمال جراحی دیگر شده و مردم کشورهای منطقه در برای انجام این امور در ایران حضور پیدا می‌کنند.

کرمی بیان کرد: امروز میزان سرعت پیشرفت علمی کشورمان ۱۱ برابر میانگین حرکت و شتاب علمی دنیاست. آمار مقالات ما در سطح منطقه رتبه یک را دارد. اساسا این میزان از تولید علم در سطح منطقه و جهان قابل مقایسه نیست زیرا از کشوری صحبت می‌کنیم که تازه راه را آغاز کرده و دانشمندانش این مسیر را طی می‌کنند. زمانی که بنا بود عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در کشور را اعلام کند، همان‌جا گفت میانگین سنی دانشمندانی که انرژی هسته‌ای را برای ما به ارمغان آورده‌اند، ۳۰ سال است.

وی اضافه کرد: ما امروز در عرصه‌های علمی و فناوری حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. دانشجویان به عنوان نسل جدید این حرکت علمی و پرچم‌دارانی که قرار است این پرچم را از نسل قبل بگیرند و این میراث را صیانت ‌کنند، شناخته خواهند شد. در این حرم نورانی و در محضر امام رضا(ع) عهد ببندیم و ذهن، هوش، توانایی و جوانی خود را وقف این مردم کنیم و مانند دانشمندان که در این مسیر رشادت‌ها کردند، ما هم سهم خود را از این حرکت علمی داشته باشیم.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: امیدواریم که با معرفی شما و نسل جدیدی از شما به عرصه علم و دانش کشور، شاهد اتفاقات بهتری در عرصه‌های مختلفی باشیم و درصدد باشیم که این رشد علمی ما در جهت خدمت به مردم کشورمان نیز باشد.

وی گفت: در واقع هدف ما از برگزاری این برنامه این بود که این ظرفیت عظیم را پیش روی متولیان و مسئولان امر به تصویر بکشیم و از آن‌ها بخواهیم که باید زمینه را برای این مسیری که شما انتخاب کرده‌اید، فراهم کنند. در این میان نیز امیدوارم که خداوند این توفیق را به شما نخبگان علمی کشور بدهد تا بتوانید این علم را در مسیر پیشرفت و آبادانی به فعالیت برسانید.

کرمی اضافه کرد: این برنامه فرصتی است که تحت عنوان آینده روشن برای ما فراهم شده، برای اینکه مسئولان را به ظرفیت‌های این نسل، آینده این نسل و سرمایه هنگفت و بزرگی که این نسل دارد و می‌تواند این سرمایه را به ارزش افزوده برای آینده کشور خود تبدیل کند، متوجه سازیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اکثریت زنان متاهلِ شاغل دو شغله هستند / زهرا نژادبهرام: چند شغله بودن زنان موجب تشدید ا...