امکانات میان‌رشته‌ای در دنیای امروز حرف اول را می‌زند


امکانات میان‌رشته‌ای در دنیای امروز حرف اول را می‌زند

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خطاب به نخبگان دانشگاهی عنوان کرد: انتظاری که جامعه امروز از دانشمندان علوم انسانی دارد، انتظاری نیست که 10 سال گذشته از آن‌ها داشته است؛ این یعنی امروز توانمندی امکانات میان‌رشته‌ای حرف اول را خواهد زد؛ بنابراین شما باید خود را برای تاختن در مطالعات میان‌رشته‌ای که برای حل معضلات جدی نه تنها کشور...

فرامرز قراملکی امروز، پنجم آبان ماه، در آیین افتتاحیه رتبه‌های برتر گروه انسانی تحت‌ عنوان آینده روشن که به‌ همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آستان قدس رضوی در حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: امروز رشته علوم انسانی از اهمیت بسیاری برخوردار شده زیرا در دنیای امروز مباحثی تحت عنوان علوم انسانی پزشکی در میان است. در حال حاضر ۱۱ رشته انسانی پزشکی در دنیا تدریس می‌شود که نشان می‌دهد در جامعه امروزی مطالعات علوم انسانی بسیار توسعه پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: همواره از دانشمندان علوم انسانی مطالعات زیادی ثبت شده و بر همین اساس نباید تصور کرد گرایش‌های مرتبط با علوم انسانی رشته‌های کم‌ارزشی است. امروز این رشته‌ها تفاوت بسیاری با گذشته پیدا کرده است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: امروز حتی مسائلی نظیر بحران آب، بحران انرژی و مسائل مرتبط با سلامت توسط علوم انسانی حل و فصل می‌شود. ممکن است مواقعی جامعه بشری علوم تجربی و نظام سلامت را پس بزند اما علوم انسانی است که می‌تواند با فرهنگ‌سازی این تهدیدها را برطرف کند.

قراملکی اضافه کرد: پیشرفت علوم انسانی به گونه‌ای است که در حوزه پزشکی نیز از این گرایش استفاده می‌شود. بنابراین امروز جامعه ما از افرادی که در حوزه علوم انسانی تحصیل کرده‌اند، مطالبات بسیار جدی دارد. شما عزیزان در کمتر از ۱۰ سال آینده متخصص علوم انسانی خواهید شد. مطالبات ۱۰ سال آینده نیز قطعا با امروز متفاوت خواهد بود. در این صورت چاره‌ای نداریم جز اینکه با تلاش شبانه‌روزی خود را از نظر علمی به گونه‌ای تقویت کنیم که بتوانیم مطالبات جامعه را پاسخ دهیم و رشد و پیشرفت چشمگیری در آینده داشته باشیم.

قراملکی افزود: نکته دیگری که در این میان باید به آن اشاره کنم این است که شما دانشجویان عزیز باید بدانید که هیچ دانشمندی و جامعه‌ای از توجه به سنت خود بی‌نیاز نیست، چرا که ما در تمامی حوزه‌ها و به ویژه علوم انسانی از منابع علمی فراوانی برخوردار هستیم و از این‌رو نبایستی نسبت به این منابع بی‌توجه باشیم.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه امام رضا(ع) از توانایی‌های علمی خاصی برخوردار بود و بر همین اساس لقب عالم آل محمد(ص) که لقب اصلی ایشان است، برای او انتخاب شد و همچنین با توجه به اینکه همواره مناظرات موفقیت‌آمیزی داشتند، همین مساله باعث شد که از ایشان به عنوان مرد گفت‌وگو یاد شود چرا که در همه زمینه‌ها و با همه دانشمندان به گفت‌وگو می‌پرداخت. این مساله نشان می‌دهد که ما از ذخایر علمی بسیار خوبی برخوردار هستیم.

قراملکی بیان کرد: علوم انسانی در ایران و جهان تشیع از یک ظرفیت خاصی برخوردار است که شما باید این ظرفیت را بشناسید. بنابراین اگر بخواهیم آینده‌ای بسیار قوی داشته باشیم، راه آن واسطه شدن بین معارف اهل بیت(ع) و نیازهای جامعه با به دست گرفتن تمامی ابزارهای علمی است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: امیدوارم در این راهی که شما نخبگان انتخاب کرده‌اید، هیچگاه سرخورده نشوید. عامل سرخوردگی کار نکردن است؛ از این‌ رو هرچه شما کار کنید، نشاط علمی بیشتری خواهید داشت و همواره از خداوند می‌خواهم که برای شما توفیق، نشاط و فضل علمی همراه با اخلاق و تقوا را عنایت کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد