اهمیت اندیشه الشقاقی 26 سال بعد از ترورش


اهمیت اندیشه الشقاقی 26 سال بعد از ترورش

فتحی شقاقی در اردوگاه آوارگان رفح در سال 1951 متولد شد و در محیطی محروم، که رژیم اشغالگر بر خانواده‌های فلسطینی تحمیل کرده، بزرگ شد و بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره، به فلسطین بازگشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العالم، فتحی شقاقی، جنبش جهاد اسلامی را در اواخر دهه هفتاد قرن گذشته و با الگوبرداری از انقلاب اسلامی در ایران، تاسیس کرد. این جنبش تفکر مختلفی دارد که شراره‌های آن تا امروز شعله‌ور است و جهاد اسلامی ایده تشکیل شاخه نظامی‌اش، سرایا القدس را از این تفکر برداشته، که در ابتدا با کلام، دشمن را تهدید می‌کند ولی حالا با موشک. این جنبش ایدئولوژی خود را از شخصیتی مانند الشقاقی گرفته که نمرده است و نخواهد کرد و کتاب‌های سیاسی، فرهنگی و عقیدتی او نه تنها شخصیت و دیدگاه او را نمایان می‌سازد بلکه اندیشه او را نیز بازتاب می‌دهد که زیربنایی جاده‌ای شده که ما را به ازادسازی فلسطین اشغالی سوق می‌دهد. زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی در توصیف الشقاقی گفته است: فتحی الشقاقی نام مستعار فلسطین است که بذر آگاهی و انقلاب را در زمان خود پاشید زمانی‌که مبارزان شمشیرشان را از غلاف برای نبرد بیرون آوردند فتحی شقاقی می‌گفت که راه رسیدن به فلسطین تنها از طریق جهاد و مقاومت امکان‌پذیر است. حقیقتی که رژیم اشغالگر نیز به آن پِی برد و الشقاقی را ترور کرد، ولی این رژیم هرگز نتوانسته که مانع از گسترش ایدئولوژی این رهبر فلسطینی شود؛ لذا با گذشت 26 سال از ترور الشقاقی، حضور او برای امر ایجاد آشتی ملی احساس نیاز می‌شود. ما نیاز داریم بار دیگر بر محوریت گزینه مقاومت و جهاد جهت آزادسازی کامل فلسطین تأکید کنیم.

ما همچنین به الشقاقی نیاز داریم تا شعار محوری خود، یعنی در راس بودن قضیه فلسطین در نزد جهان عرب و اسلام را مورد تأکید قرار دهد؛ زیرا که بحران‌ها و درگیری‌های داخلی در بیشتر کشورهای اسلامی، آنها را از این قضیه محوری دور کرده و نگاه‌ها‌ی‌شان به سمت دشمن اصلی جهان اسلام معطوف شده است.

ما به الشقاقی نیاز داریم تا گزینه مقاومت و جهاد را گوشزد کند که اینک در مظان اتهام قرار دارد و کشورهای متخاصم به جای اینکه جنگ با تروریسم را شعار خود قرار دهند جنگ علیه اسلام و مقاومت را شعله‌ور کرده‌اند.

در پایان این نوشتار مهم‌ترین اظهارات الشقاقی را یادآوری می‌کنیم: "از نظر قرآن، نابودی اسرائیل اجتناب‌ناپذیر است.. فلسطین کشتارگاه پروژه استعماری است؛ زیرا اسرائیل قلب این پروژه است.. خون شهدا رگ حیات درخت مقاومت، جهاد و آزادی است.. ."

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند