پنجم آبان ماه با آخرین خبرهای کرونا در استانها


پنجم آبان ماه با آخرین خبرهای کرونا در استانها

استانها- ایرنا-وضعیت شکننده و قرمزی رنگ برخی شهرها به واسطه سفرهای غیرضرور و عادی انگاری ها شمار مناطق پرخطر کرونا و فوتی ها را بالا برده است ،در این راستا و برای جلوگیری از بروز موج ششم انتطار می‌رود شهروندان با تزریق به موقع واکسن و رساندن جامعه به ایمنی جمعی در قطع زنجیره انتقال ویروس سهیم شوند.

به گزارش گروه استانهای ایرنا، بازگشت هرچه سریع‌تر جامعه به حالت عادی، از سرگیری فعالیت‌های آموزشی همچون بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و رونق کسب و کار بسته به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ، پرهیز از عادی انگاری ها ، مسئولیت پذیری در قبال سلامت دیگران و پوشش حداکثری واکسیناسیون است.

خبرها و گزارش های رسیده در برخی استانها و شهرها حکایت از کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی ، افزایش شمار فوتی ها و امتناع برخی از تزریق واکسن دارد که این مهم بروز خطر و ورود کشور به موج ششم را قوت می بخشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار در خصوص آغاز پیک ششم کرونا گفت: شدت پیک جدید و کاهش آمار مرگ و میر به رعایت شیوه نامه‌ها از سوی مردم و واکسیناسیون بستگی دارد.

قناعتی تاکید کرد: مردم باید توجه کنند که طبق تجاربی که در پیک‌های قبلی داشتیم، ابتدا آمار ابتلا افزایش می‌یابد، سپس تعداد بستری‌ها و در نهایت مرگ و میر اوج می‌گیرد و برای مقابله با آن همگی باید کمک کنند.

نمایه کرونایی کشور

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی اکنون ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

همزمان با هشدارها نسبت به خیز ششم کرونا در آبان ماه، در کنار افزایش شهرهای قرمز کرونایی، تلفات این ویروس نیز نسبت به روزهای قبل روند رو به رشدی را نشان می دهد.

بر اساس آمار اعلامی و طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۷ بیمار کووید جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۷۱۶ نفر رسید.

پنجم آبان ماه با آخرین خبرهای کرونا در استانها

وضعیت کرونا در شهرها

در خبری از قم در جلسه مدیریت بحران استان ضمن انتقاد از مباحث واکسن‌هراسی و درصد نامطلوب پوشش واکسیناسیون عمومی نسبت به صدا در آمدن موج ششم کرونا در استان هشدار داده‌ شد.

محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: زنگ خطر پیک ششم به صدا درآمده و تعداد مبتلایان و بیماران سرپایی روبه افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت : میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم ۶۵ درصد است که تا زمانی که به ۸۵ درصد نرسد نمی تواند در جلوگیری از همه گیری ویروس موثر باشد.

مدیر بهداشت و درمان ملکان از شناسایی ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت :درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرستان پایین آمده است و اهالی باید اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند.

دکتر مسعود باقری وضعیت کرونایی شهرستان را نارنجی اعلام کرد و از شهروندان ملکانی خواست به منظور جلوگیری از موج ششم کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت بیشتر رعایت، و از حضور در اجتماعات خودداری کنند.

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل آمار جان‌باختگان کرونا در این استان به صفر رسیده است و طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان به ۱۹۰ نفر رسیده که ۱۵ نفر بیشتر از آمار روز گذشته است.

همچنین طی شبانه روز گذشته ۴۴ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری نیز نسبت به آمار ثبت شده دیروز ۱۸ نفر افزایش را نشان می‌دهد.

هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت زرد قرار دارد و شهرستان‌های اردبیل، خلخال، پارس‌آباد، کوثر، نمین، سرعین و مشکین‌شهر در وضعیت زرد شیوع کرونا هستند.

و اما در ارومیه روند کاهشی بیماران بستری مبتلا به کرونا چشمگیر نیست ، این مطلب را رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اعلام کرد و گفت: روند کاهشی بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان ایجاد شده و به موازات آن، تعداد مراجعان سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته طی هفته های گذشته افزایش یافته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در استان انتقاد کرد و از همه شهروندان و صنوف درخواست کرد که این مهم را همچنان به عنوان یک اولویت تا کنترل لازم بیماری مورد توجه قرار دهند.

خدابخش مرادی نافچی افزود: آمارهای کشوری بیانگر آن است که رنگ کرونایی برخی از شهرهای کشور از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تغییر یافته و این موضوع پیام منفی دارد که در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی این استان نیز پیک ششم را تجربه خواهد کرد.

با افزوده شدن ۱۶۱ مورد جدید طی ۲۴ ساعت اخیر در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۷هزار و ۸۰۸ نفر رسید .

دکتر سیدمهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت پنج نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در این استان به ۲ هزار و ۵۸۳ نفر رسید و ۱۶۹بیمار حاد تنفسی و ۴۹ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند .

در کاشان و به گفته معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان ،۳۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۳۲ بیمار در کاشان و ۷۶ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری با اشاره به بستری موقت ۷۰ بیمار در مرکزهای درمانی این منطقه گفت : یک مرد ۵۸ و یک زن ۵۱ ساله بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند.

پنجم آبان ماه با آخرین خبرهای کرونا در استانها

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان هم با ابراز نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان گفت که از ابتدای آبان تاکنون تعداد این افراد حدود ۲۵ درصد بیشتر شده است.

عبدالرضا فاضل اظهارداشت: امروز ۲۲۳ تخت در اختیار افراد مبتلا به ویروس کرونا قرار دارد که نسبت به روز نخست آبان این تعداد ۴۲ نفر افزایش یافته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز اعلام کرد که ۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ با وجود تلاش های مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان خود را از دست دادند.

دکتر شهرام صیادی رگفت: با مرگ این تعداد ، مجموع جانباختگان این بیماری در استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۶ هزارو ۲۹۵ نفر رسیده است.

روند واکسیناسیون در شهرهای مختلف

تاکید بر انجام واکسیناسیون برای حضور در مدارس نکته ای است که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بر آن تاکید کرد و گفت گفت: به آموزش و پرورش اعلام کرده‌ایم که هیچ دانش‌آموز بالای۱۲ سال و هیچ یک از معلمان و اولیاء مدارس نمی‌توانند بدون کارت معتبر تزریق واکسن در مدارس حاضر شوند و اگر کسی حاضر به تزریق واکسن نیست باید هر سه روز یک بار تست pcr منفی ارائه دهد.

دکتر سید محمد هاشمی شهری : تمام امکانات سامانه بهداشت و درمان در خدمت واکسیناسیون کرونا قرار گرفته و برای رسیدن به پوشش مناسب در واکسیناسیون کرونا بخصوص در جمعیت دانش‌آموزی نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و از جمله آموزش و پرورش هستیم.

در همدان نیز بنا بر اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش استان ،معلمان همدانی بدون کارت واکسن کرونا اجازه حضور در مدارس را ندارند.

محمد پورداود بیان کرد: با هماهنگی مناسب دانشگاه علوم پزشکی، ستاد مقابله با ویروس کرونا و آموزش و پرورش استان واکسیناسیون معلمان به آموزش پرورش محول شد که در ۲ بازه زمانی با فاصله ۲۸ روزه واکسیناسیون فرهنگیان صورت گرفت.

سخنگوی آموزش و پرورش استان بوشهر در امور بازگشایی مدارس نیز تاکید کرد: اگر مدرسه‌ای بدون مجوز در حال فعالیت حضوری باشد بازرسان آموزش و پرورش و مرکز بهداشت با مسئولان آن مدرسه برخورد قانونی و از ادامه کار آنها جلوگیری می‌شود.

حسین درتاج افزود: در زمان حاضر ۹۵ درصد معلمان هر دو نوبت واکسن و ۷۰ درصد دانش آموزان رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال استان بوشهر نوبت نخست واکسن کرونا خود را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان استان فارس هم معتقد است که بازگشایی مدارس به ویژه مهدهای کودک و مقاطع ابتدایی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان خطرآفرین است و نباید با تزریق واکسن، کرونا را تمام شده تلقی کنیم.

وحید یگانه اظهار داشت: نونهالان و کودکان توانایی لازم برای مراقبت از خود و رعایت اصول بهداشتی و زدن ماسک و یا فاصله گذاری اجتماعی را ندارند بهتر است که اصراری بر حضور نونهالان و بازگشایی مهدکودک ها نشود.

وی گفت: همچنین خبرها و گزارش های رسیده و بررسی های میدانی در بسیاری از مناطق نشان می دهد که رعایت پروتکل ها به شدت کمرنگ شده است و این مهم نیز بروز خطر و ورود منطقه به موج ششم را قوت می بخشد.

پنجم آبان ماه با آخرین خبرهای کرونا در استانها

در لردگان شهرکرد و بنا بر اعلام فرماندار این شهرستان ۷۵.۶ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال دز نخست واکسن علیه ویروس کرونا را تزریق کرده اند.

رضا بابامیر ساطحی تاکید کرد: همچنین تاکنون ۴۵.۳ درصد جمعیت هدف شهرستان لردگان موفق به دریافت و تزریق دُز دوم واکسن علیه ویروس کرونا شده‌اند.

وی یادآور شد: واکسیناسیون بقیه رده‌ها و گروه‌های سنی شهرستان لردگان براساس برنامه زمان‌بندی و اولویت‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام خواهد شد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تا کنون ۹۱ هزار و ۳۶۸ دانش‌آموز استان مرکزی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به غیر از دانشکده ساوه و خمین، واکسن کرونا دریافت کردند .

دکتر سید محمد جمالیان افزود: ۷۱ درصد از دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک با دریافت واکسن کرونا تاکنون در برابر این ویروس ایمن سازی شدند.

استاندار اصفهان هم از دستگاه‌های اجرایی خواست تا حداکثر پشتیبانی را از واکسیناسیون کرونا داشته باشند و برای رفع نارسایی‌ها و نیازهای مراکز تجمیعی بیشتر تلاش کنند.

سید رضا مرتضوی افزود: تسریع در واکسیناسیون کرونا یک مساله کشوری است و باید همه بخش ها در این زمینه فعالیت و همکاری داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم گفت: میزان تست های مثبت کرونا در ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل حدود ۲۴ درصد است که نشان می دهد هنوز زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع نشده است.

سید علیرضا مروجی میزان واکسیناسیون در ۲ شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان را ۶۷ درصد یک نوبت و ۴۰ درصد ۲ نوبت اعلام کرد.

از زمان اجرای طرح واکسیناسیون سراسری علیه کرونا ۵۳.۹ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان خلخال هم موفق به دریافت دز اول و دوم واکسن کرونا شدند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال گفت:تاکنون ۳۷ هزار و ۶۷۴ نفر از جمعیت بالای ۱۲ سال خلخال موفق به دریافت هر ۲ دز اول و دوم واکسن کرونا شده اند.

دکتر زهرا هاشم‌پور بیان کرد: روند نزولی ابتلا به کرونا و بستری‌های ناشی از ابتلا به بیماری کووید. ۱۹ در خلخال همچنان ادامه دارد و برای جلوگیری از پیک ششم و افزایش آمار ابتلا به این ویروس انتظار می‌رود در کنار افزایش آمار روزانه تزریق واکسن رعایت پروتکل‌های بهداشتی همانند روزهای سخت و جولان ویروس ادامه داشته باشد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم گفت: یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر در این استان دارای شرایط تزریق واکسن کرونا هستند که تاکنون ۳۴ درصد این جمعیت با دریافت هر ۲ دُز، به طور کامل واکسینه شده‌اند.

دکتر "علی فرهادی" اظهار داشت: با انجام اقدامات قابل توجه استان در راستای واکسیناسیون جامعه هدف، تاکنون ۳۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و ۳۴ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده است.

در خبر دیگری ،رییس مرکز بهداشت غرب اهواز اعلام کرد که بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان این منطقه دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

دکتر مهران احمدی بلوطکی با بیان اینکه استقبال خوب دانش آموزان غرب اهواز از واکسیناسیون نشان از اقناع عمومی نسبت به اهمیت واکسیناسیون دارد افزود: تاکنون ۳۶ هزار و ۶۴۱ نفر از دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در حوزه غرب اهواز علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

پنجم آبان ماه با آخرین خبرهای کرونا در استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم اعلام کرد: تاکنون ۸۲۹ هزار و ۷۵ دُز واکسن نوبت اول و ۴۹۸ هزار و ۸۷۸ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

شهرام حبیب زاده با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا به استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

خبری دیگری از کردستان حکایت از واکسینه شدن ۶۵ درصددانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال استان دارد

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت:از زمان شروع واکسیناسیون دانش‌آموزان تاکنون از مجموع ۱۲۷ هزار دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ سال استان ۸۳ هزار و ۳۰۵ نفر معادل ۶۵ درصد واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

شهرام خوشگوار بیشترین آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان استان را مربوط به شهرستان‌های دیواندره با ۹۵ درصد،منطقه کرانی ۹۲ درصد وبیجار با ۹۰ درصد وکمترین میزان واکسیناسیون نیز مربوط به شهرستان مریوان با ۴۶ درصد است.

فرماندار بافق هم تنها راه قطع زنجیره انتقال کرونا در جامعه را افزایش واکسیناسیون همگانی علیه این ویروس دانست و گفت: مردم با حضور حداکثری خود در مراکز تعیین شده برای پیشگیری از موج ششم و گسترش بیماری کووید ۱۹ همکاری کنند و تزریق واکسن را برای حفظ جان خود به تاخیر نیندازند.

سید مهدی طلائی مقدم افزود: برای قطع انتقال زنجیره کرونا، مردم فرصت را غنیمت بشمارند و به شایعه های فضای مجازی که اغلب غیرعلمی و با اهداف خاص تبلیغ می شود، توجه نکنند زیرا با تزریق واکسن درصد بالایی از مردم ایمن می‌شوند بنابراین همراهی همه‌جانبه مردم با مسئولان امری ضروری است.

بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت ، تا کنون ۵۱ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۵۷۸ نفر دُز اول، ۳۱ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۷۵ نفر دُز دوم و ۷۲ هزار و ۵۶۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۳ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۱۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز یک میلیون و ۵۶ هزار و ۶۴۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

کرونا و گزارش های استانی

برخی استان ها نیز کرونا را دستمایه تولید گزارش های خود کرده اند که عناوین آنها در ذیل آمده است :

سلامت بانوان و نقش مدیریتی آنها در مهار کرونا

حاشیه امنِ کرونا در مناطق حاشیه‌ای مازندران

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر