مجلس در تلاش برای تدوین طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی است


مجلس در تلاش برای تدوین طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی است

شهرکرد- ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در استای ترغیب کشاورزان به تغییر الگوی کشت، طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت موضوع مهمی است که مجلس در تلاش برای تدوین چنین طرحی است.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز چهارشنبه در نشست با کشاورزان و دامداران شهرستان بروجن افزود: تغییر الگوی کشت، دستوری نیست بلکه باید با تعامل صورت گیرد که در این راستا، دولت باید به کشاورزان آموزش دهد و مطابق با الگویی که به کشاورزان برای کشت ارائه می‌شود محصولات تولیدی آن‌ها را بخرد

به گفته وی، در حوزه کشاورزی از سالهای گذشته تاکنون اقدامات اشتباهی انجام گرفته که با توجه به کاهش شدید منابع آب در کشور ،می‌طلبد تا هرچه سریع‌تر رویه اشتباه گذشته اصلاح و روند درستی در پیش گرفته شود.

جعفری، تغییر الگوی کشت را از مهمترین راهکارهای برون‌رفت از شرایط بحران آب دانست و گفت: برای اجرای این برنامه باید از یک سو دولت با خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کشاورزان را کمک دهد و از سوی دیگر خود بهره‌برداران نیز از روش‌های نوین آبیاری بهره‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: در همین راستا سند آمایش سرزمینی الگوی کشت کشاورزی نیاز داریم تا در مناطق مختلف متناسب با اقلیم و منابع آبی همان مناطق کشاورزی انجام گیرد.

رییس کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۱۳۰ میلیارد مترمکعب مخازن آب شیرین در کشور وجود داشت که تمامی آن برداشت شده و با فرونشست زمین روبرو هستیم و آبخوان‌ها تخلیه شده است.

جعفری با تاکید بر توسعه کشت گلخانه‌ای در استان و کشور، اظهار داشت: در کشت گلخانه‌ای در مقایسه با سایر کشت‌ها می‌توان با مصرف ۱۰ درصد آب،۸۰ درصد محصول برداشت کرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا در شهرستان بروجن مقرر شده تا پنج واحد بزرگ گلخانه در مناطقی از بلداجی، نقنه، فرادنبه و گندمان ایجاد شود که با ۲ مشکل تامین گاز و تسهیلات روبروست که درصدد رفع آن هستیم.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی افزود: در طول ۴۰ سال گذشته اقدامات بسیاری در بخش‌های مختلف کشور و استان انجام گرفته است اما در حوزه منابع آب پایدار برای استان کاری انجام نداده‌ایم و امروز دشت‌های استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی شده است و نیمی از جمعیت استان مشکل آب شرب دارد.

جعفری با بیان اینکه با بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن بخشی از مشکل تامین آب شرب استان برطرف می‌شود، تصریح کرد: این طرح در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید می‌رود ۲۰ درصد دیگر نیز هرچه سریع‌تر تکمیل شود تا بتوان آب شرب نیمی از جمعیت استان را تامین کرد.

وی از سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به استان در هفته آینده خبر داد و گفت: امید می‌رود در این سفر بتوان برای رفع مشکلات بخش آب و کشاورزی استان راهکارهای موثری ارائه داد.

توسعه کشت گلخانه‌ای اولویت نخست بخش کشاورزی استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست اظهار داشت: نخستین اولویت استان توسعه گلخانه‌هاست چرا که در این نوع کشت میزان مصرف آب به شدت کاهش پیدا می‌کند.

سید عطاء الله ابراهیمی تصریح کرد: در همین راستا چند مجتمع گلخانه‌ای در شهرستان بروجن در حال اجراست که با چالش‌هایی نظیر تامین گاز و تسهیلات روبرو هستند که می‌طلبد مسوولان در این خصوص کمک دهند.

وی در ادامه از وجود ۴۰ هزار و ۴۹ هکتار سطح زیرکشت اراضی در شهرستان بروجن خبر داد و گفت: این سطح از اراضی ۱۶ درصد از سطوح کشاورزی استان را شامل می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه بروجن سالانه ۲۷۲ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند، افزود: این میزان ۱۷ درصد از تولیدات کشاورزی استان را شامل می‌شود.

وی ارزش محصولات تولیدی بخش کشاورزی شهرستان بروجن را یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان ۱۳ درصد از ارزش تولیدات کشاورزی استان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از پرداخت۵۲ میلیارد تومان تسهیلات بخش تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در استان در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: در قالب این تسهیلات ۴۰۰ دستگاه تجهیزات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرارداده شد.

ابراهیمی تصریح کرد: در نیمه دوم سال نیز همین روند ادامه می‌یابد و حدود ۶۰ میلیارد تومان دیگر در قالب تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در طول سالجاری ۳۷۰ هزار تن نهاده دامی و طیور در سطح استان توزیع شد.

به گزارش ایرنا، در استان ۶۷ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۹۴۰ هزار تن از این میزان، تولیدات زراعی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی