آبیاری غیربهداشتی صیفی جات تهدیدی برای امنیت غذایی بجنورد است


آبیاری غیربهداشتی صیفی جات تهدیدی برای امنیت غذایی بجنورد است

بجنورد- ایرنا- مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: آبیاری برخی مزارع صیفی جات و سبزی جات در حاشیه شهر بجنورد، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی شهروندان است.

دکتر حسن براتی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بازدیدهایی که کارشناسان بهداشتی داشته اند، متاسفانه جدای از صیفی جات و سبزی جات برای آبیاری به برخی درختان میوه شهرستان نیز از پساب های فاضلاب استفاده می شود.

وی با بیان اینکه جلوگیری از این آسیب نیازمند برخورد جدی سازمان های مربوطه است، گفت: بارها با برخی از مسوولان مربوطه بازدیدهایی از این مزارع داشته ایم و تذکرهای لازم به کشاورزان داده شده است ولی تاکنون برخورد جدی با آنها انجام نشده است.

براتی زاده افزود: هنوز برآوردی از مزارعی که از این پساب ها استفاده می کنند، نداریم ولی آبیاری هرگونه صیفی جات و درختان مثمر با پساب های آلوده غیرقانونی است زیراکه در آینده ای نه چندان دور صدمات جبران ناپذیری به سلامتی مردم و محیط زیست وارد می کند.

وی با اشاره به طرح شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، یادآور شد: برای تولید محصولات کشاورزی سالم و بدور از آلایندگی های مختلف، طرح شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی باید در دستور کار متولیان مربوطه قرار بگیرد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: با اجرای طرح شناسنامه دار کردن، محصولات کشاورزی از لحظه کشت تا سفره مردم نظارت و ارزیابی می شود و اگر محصولی مشکل سلامت داشته باشد مشخصات آن و تولیدکننده آن در دسترس خواهد بود به گونه ای که از ورود این محصول به چرخه مصرف جلوگیری می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که در ۸۲ هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403